Utfodring av bebisar!
Vad ger ni era bebisar när de kan börja äta själva, alla har olika tankar vad de små ska få prova på. Många är kräsna som små & en del glufsar i sig när de får smak på mat.
Ger ni något tillskott på vitaminer/mineraler?
//Veronica

Jag ser till att det finns uppblött torrfoder när de blir nyfikna på maten. Sen erbjuder jag nötfärs m laktosfrigrädde i eller lammfärs. Ibland mjukmat, och så klart vanligt torroder för kattungar. Nu har jag haft tur att mina akttungar alltid börjat äta själva, något som inte alla är bortskämda med. jag ger inga tillskott i form av vitaminer el mineraler.
/Mia S*Eklövet´s

Denna gången när jag satte ner torrfodert i hagen började de äta direkt… Hm något matglada
Jag ger de lite uppblött torrfoder och har vanligt(babymat) torrt i en skål. Ibland välling (behövs inte till dessa dock) fiskoch lite blötmat efter hand.
Själv då??

Mina fick koktfisk å smör första gången.. sen så får de lite nötfärs o välling men alla har sen 4½v ålder knaprat torrfoder och de tycker jag är guld.. mamma har haft sin mat där dom äter hela tiden och sen har jag lagt lite på golvet och då har de knapprat i sig dom.. de är ju ändå de viktigaste men de får ju lite gott utöver de även nu

Hemma får de uppblött torrfoder de första dagarna så de får smak på torrmaten. Sen är det nötfärs, lammfärs, rostbiff (lagad) får hålla fingrarna borta dock de är som tokiga i det!
Kattungemat från Specific och även hills kattungemat slinker ner.
Yoghurt naturell och fil ibland, inte lika uppskattat.
Öljästtabletter får de vixna varje dag, de små smakar nyfiket på dom och vill de äta så får de.
En annan favorit är makrill i tomatsås utrörd i cremefraiche.
//Veronica

Förutom det som är uppräknat i tidigare trådar ger jag de första gångerna "burkbarnmat" tex kalops och välling blandat. Det brukar gå hem i början.
Men just nu är min galna i rå oxfärs med majsvälling. Alla äter torrisar men när det bjuds på något "blött" blir de glada. 
/Marie

Jag började ge mina ungar mat när de var tre veckor, mamma katt var så smal och de åt. I början fick de nötfärs i vällning och barnmats frikadeller. Nu får de nötfärs ihop mosat med upp blött babycat torrfoder. Det är mums tycker de. Och de äter både torrisar och vanlig burkmat med. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#4 Varför ger du dom vuxna öljästtabletter? Blev lite nyfiken… Har aldrig hört det förut. /Sylvia

#7 Vet inte om Veronica #4 menar jästtabletter tex "Jästex". Men dessa ger jag. Pga B vitaminen. Det är bra med B vitamin i dem och de är inte lika dyra som de kattprodukter man kan köpa.
/Marie

Jag ger också b-vitaminer, både flingor o tablett lite varvat. Blir de dåliga i magen är b-flingor jättebra.

Mina katter älskar dessa tabletter och jag köper dem på hälsokost, inte alls lika dyra som Marie skriver och B vitaminer är bra för mycket.
Min äldsta hona äter 2-3 tabletter varje dag och får hon inte dom så säger hon till på skarpen hon vet vilket skåp de står i.
//Veronica

Våra katter gillar också öljäst-tabletter,,, godis!
Kattungarna börjar äta fast föda vid 3-4 veckor. Börjar med kokt smakrik fisk (gädda är både smakrik och fet) i välling/gräddblandning, ett par, tre gånger i veckan en rå äggula. Kokt köttfärs… även rå köttfärs. Uppblöt babycat och hela tiden tillgång till torr babycat. Olika hur de kommer igång med fast föda. Har mammakatt mycket mat åt dem, då är det godare…