Nu får det vara nog!
Jag och mina Medarbetare och många medlemmar är trötta på tjafs, intriger, personliga motsättningar och allmänt skitprat. Även nya medlemmar har fått på pälsen för sina frågor via bl.a PM och nu måste det bli ändring på forumet för att vi som arbetar aktivt med det ska orka fortsätta! Det är ju meningen att detta ska vara en trevlig sajt för alla som är intresserade!
Jag har nu bestämt att om vi märker att en tråd på någotvis går åt ett osunt håll kommer hela tråden att raderas. Utan förvarning eller förklaring.
Vi kommer heller inte att tillåta att någon skriver något nedsättande om en annan uppfödare, hur sant det än må vara. (Även om denne inte nämns vid namn)
Vi måste komma ihåg att forumet ska handla om Norsk Skogkatt! Inte hur vissa har betett sig eller inte har betett sig. Skogisen ska vara iFokus inte människan bakom skogisen!
Vidare om någon bryter mot skrivreglerna får de två varningar sedan är det en direkt avstängning.
Mycket tråkigt att vi ska behöva ta till så hårda tag men när folk inte visar den respekt för varandra som kallas allmänt folkvett så tvingas vi till detta.
/Camilla, Sajtvärd.

Bra Camilla!! Har väntat på ett liknande agerande, jag tror att många drar sig för att skriva och fråga, man törs helt enkelt inte skriva längre..

Håller med #1… bra Camilla. //Kristin

Tack!!! Då kanske det blir roligt att vara här igen.

Kanon då kanske fler vågar skriva 

Tack! Nu kan det kanske bli lite trevligare stämning här igen.

/Sylvia
Nej det ska vara en trevlig plats att prata katt på och inget annat!
Tummen upp
Mvh Bengan
Bra Camilla!!!!

Äntligen!
/Mia

Ibland krävs det tuffare tag!! BRA!!

Låter superbra tycker jag!! Håller helt o håller med dig Camilla

Bra tänkt! Då kanske man vågar ha lite åsikter i framtiden… 

Jättebra! Fokus på katterna och "hålla-ihop-känsla"!/Lena
Det var mycket bra, jag är glad för det.!!

Det är nog ingen dum idé. Då blir det kanske lugnare o trevligare stämning här.

Låter kanon, Hoppas vi ändå kan disskutera på ett bra sätt så det inte bara blir "håller med trådar" i allt som skrivs…
Det låter trist det där med taskiga PM, jag fattar inte hur folk kan hålla på så.
/Marie
Jättebra initiativ!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Bra!
//Marianne

Jag kan bara säga TACK!
Så här skriver du i denna tråden
Vi måste komma ihåg att forumet ska handla om Norsk Skogkatt! Inte hur vissa har betett sig eller inte har betett sig. **Skogisen ska vara iFokus inte människan bakom skogisen!
**I en annan tråd (hmmm) skriver du att du har **dumpat din kille.
**Jag bara undrar om det hör till skogsiar??? Eller kanske denna tråden går under annat. Isåfall skulle väl de andra också gjort det. Jag blir så virrig och vet inte vad som riktigt gäller.
/Mona

# 22 Kunde inte ställt frågan bättre själv.

#22 Av fem punkter som Camilla skrev så handlade 4 om skogisar… och den femte kan vi väl se mellan fingrarna på … så hårda får vi inte bli. Då får vi inte skriva om våren och att jag t.ex blir "blöt om fötterna när jag går ut" p.g.a. av all snöblask. Tack Camilla istället för det arbete hon lägger ned! //Kristin

Det Camilla skrev var väl så långt ifrån påhopp man kan komma, och det var väl det som skulle undvikas?! Naturligtvis måste vi få vara lite personliga ibland. Tråkigt vore det väl annars??? Hoppas det vänder snart, Camilla.
//Monica

Äntligen! KANON… bra initiativ av er!
Kanske de blir fler som vågar skriva å fråga… man drar sej verkligen för det som de varit… återigen KANONBRA!
Kanon bra - istämmer helt 
#22 Det finns ju en grupp som heter << utanför ämnet >> och där måste vi ju kunna få skriva om vad som helst, så länge vi inte pratar illa om andra.
Att man blir personlig och lämnar ut att man dumpat sin pojkvän, ser inte jag som något fel utan som ett förtroende.

#22 & #23 Nä, mitt ex hör inte ihop med skogisar bara med mitt liv. Det vore ju väldigt märkligt om man inte ens kunde berätta saker om sitt liv, speciellt som jag gjorde. jag berättade om mina kattproblem och nämnde i sista hand att jag även blivit singel. Jag förstår inte er fråga faktiskt.
Det jag ville få bort med min text: Vi måste komma ihåg att forumet ska handla om Norsk Skogkatt! Inte hur vissa har betett sig eller inte har betett sig. **Skogisen ska vara iFokus inte människan bakom skogisen!
**Är det skitsnacket som har förekommit här på sajten.
Jag är ingen vän av beskyllningar och sk. påhopp, men…….. risken är ju, att det kan bli väldigt tråkigt att läsa! Om det inte får bli några diskussioner, om sån´t som är viktigt. Allt är ju inte "sockerkaka" !! i livet. Och nog tycker jag det är bra att få reda på, som vanvården t.ex. Då är det ju klart att trådarna blir heta, det är väl inget konstigt. Påhopp, pratar ni så mycket om, men vad är påhopp? Olika för olika personer, tror jag. Jag som inte har så stort katt-umgänge, tycker det har varit jätte-intressant, detta. Att få höra er andra berätta såna saker som man annars säkert inte fått reda på. Det är definitivt inte skvaller ! Och visst måste vi få prata om allt, även annat än katter ibland, visst, det heter I fokus,men….vi kan väl prata "I periferin" också ibland? *fniss* 

Bra Camilla!Äntligen något vettigt! Då kan jag vara med i matchen igen…!!!!
En kram till dig // Maja

#30 Diskussioner är självklart fortfarande välkomna. Bara de inte ballar ur så att säga. Oense kan man ju alltid bli, men det som har hänt på forumet är att folk inte har respekt för varandra. Jag är ju en person som tål väldigt mycket och jag har ofta inte reagerat på inlägg där andra reagerat mycket kraftigt. Det är svårt när vi alla är så olika tåliga.
Självklart ska väl snacket också få dra iväg lite ibland, det är ju det som kan utveckla och det kan leda till nya intressanta trådar. I periferin kanske vore ett bättre namn på gruppen utanför ämnet
Ska jag då bara finna mig i att mitt stamnamn läggs ut på nätet på en lista över oseriösa uppfödare? DET OM NÅGOT ANSER JAG ÄR SMUTSKASTNING, nä det är tur jag har agerat i detta fallet!/Häxan
#33. Nej så klart att man inte ska finna sig i att smutskastas på nätet, men det beror väl lite på vad det är, är det detta om kattungelådorna, då skulle i alla fall inte jag bry mig, det tar bara kraft. Saken är ju bara löjlig. Vi är ju inte på något vis tvungna att lämna såna paket, men det är det ju färdigdiskuterat om.
Jag förstår ärligt talat inte problemet, är det en tråd som är het och man inte tål heta disskutioner då är det väl bara att låta bli att gå in i den tråden då ……… det finns ju massor med andra trådar att läsa i 

Hej!
Jag gillar när man kan diskutera det mesta och jag uppskattar när det är högt i tak men jag tycker också att det ibland går till överdrift. Jag har själv eldat på ibland, men jag ber ödmjukt att om någon känner sig illa bemött av mig så önskar jag att man tar kontakt så kan vi reda ut saken. Jag tycker som jag sagt tidigare inte att livet enbart är svart o vitt och består inte av bara rätt o fel. Alla är vi människor och ingen ska dömas enbart utifrån det allra värsta de har gjort eller enbart hyllas för det allra bästa. Vi har bra och dåliga egenskaper allihopa och självklart ska man försöka ha det i minnet.. Men om man går in på ett diskussionsforum o diskuterar så tycker jag också att man inte får ta allting personligt. Det måste finnas en distans också. Jag tycker det är bra att man diskuterar vanvård och falska stamtavlor likväl som testresultat och sjukdomar som drabbar ens katteri och även kattungar, roliga bilder o annat. Jag skulle inte tycka det var skoj om man inte får säga något kritiskt eller annat för då är ju själva idén med ett forum helt bortkastad… En diskussion där alla tycker exakt likadant är ju ingen diskussion, men vi bör väl alla tänka igenom vad ordet respekt innebär med jämna mellanrum..
mvh Malin
HEJA MALIN
!/Häxan!
Jättebra! Det är mycket välkommet! // Maja

#36, Jag håller med dig i det du skriver Malin. Om man tycker att ett ämne är "för känsligt" eller "för mycket" så går det ju att låte bli att ta del av den tråden.
Förtal är ju inte tilllåtet i Svearikes lag, så varför skulle det vara annorlunda här. Men vi har också yttrandefrihet, och jag tycker att det skall gälla här med.
Och nog vore väl forumet dö tråkigt om vi bara pratade "katt", ja, ni förstår säkert vad jag menar. Vi är ju alla medlemmar här tack vare vårt intresse för NFO, men utan lite "personligt" tyckande och tänkande skulle i alla fall inte jag tycka att det vore "spännade" att se vad för nya trådar som dykt upp här.
Alla människor funkar ju på olika sätt, en del har lättare att "tända till" än andra. Men det måste ju vara detta som gör forumet intressant att ta del av, att ALLA är olika, och har egna åsikter. Det betyder ju så klart inte att man skall vara "taskiga" emot varandra………..jaja
Nu har jag väl babblat klart för den här gången…….=)
//Annika
Tack för detta inlägg!