Planering av kullar (årstid)
Funderar på vad ni tänker när ni planerar kullar om ni tar hänsyn till årstiden? Många har kullar året runt en del vintertid och några sommartid.
//Veronica

Det får bli när katterna (och jag) har lust. Jag tror att det är jag som planerar, men det vette allt sjutton……=)
//Annika

Efter snart 6 år som hankattsägare kan vi intyga att det sällan blir som vi (människorna) planerat. Många gånger löper inte honan när det var planerat, och ibland behövs det mer än ett försök innan det blir bebisar.
Vi har varit på föreläsning av en veterinär som hade uppfattningen att det var bäst att para sin hona under våren (läs januari-mars). Hennes erafenhet var att det då blev större kullar, och också mindre problem med bebisarna & mamma efter de fötts. Ett rykte vi hört är att man gärna bör undvika att få bebisar under rötmånaderna (augusti/september), då det finns större chans för problem.
// Anders & Jaana

I och med att en av våra honor bara löper mellan februari - juni så har vi inte så stora möjligheter att välja, hennes kattungar har fötts allt från slutet på juli till i början på september (3 kullar), vi har inte märkt av något när det gäller rötmånaderna. Vad vi undviker är att ha kattungar leveransklara i juli, då vill de flesta kunna åka på semester eller liggga på badstranden istället för att vara hemma med den nya familjemedlemmen. Några av våra erfarehnheter. //Kristin
vaddå? rötmånader..
Rötmånad är mellan ca 20juli till 20augusti.
September brukar vara mkt svalare än själva rötmånaden.
Men att få kattungar mitt i rötmånaden och även kanske kastrera mitt då kan vara enormt riskabelt. :S
Håller med #3: man ska nog undvika att ha leverensklara kattungar mitt i semestern.. :)

Vi fick kattungar i juli när det var som varmast förra året, och det var hemskt för honkatten dagarna innan födseln. Nog för att jag vet att det är svårt med planering och katter (vi planerade att para henne redan vid nyår det året, men så blev det ju inte :P), men vi lär försöka till hösten nästa gång.

Det är just det katterna planerar åt oss, vi får nog hänga på tåget om vissa honor bara behagar att löpa några gånger om året. Juni / Juli är månader jag helst skulle avstå att ha bebisar i värmen, inte skönt för varken mamma eller barn.
//Veronica

Har ni märkt någon skillnad på att sälja kattungarna i olika tider på året, tex inför semester och eller jul.. eller annan tid?! lättare /svårare?
//Linda