Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 634 ggr
zealousnfo
0

Bebis och katter

Vi ska få bebis i juli och som kattägare utsätts man för alla möjliga skrönor och skrämselpropargande om katter och bebisar.

T o m på föräldrautbildningen så gavs det "tips" på hur husdjur bör behandlas för att inte göra bebisen illa och det känns lite tröttsamt att allt ska svartmålas så.

Har ju sett att här finns flertalet familjer med katter och små barn där det verkar fungera hur bra som helst, då jag undrar hur ni har gjort för att förbereda katterna på er nya familjemedlem?

Sandra76
0

Våra katter har varit vana vid förändringar från början…

Vi har hundar så vi har haft valpar hos oss då och då.

Sedan hade min syster 2 barn som var små, så det var aldrig några problem när det vardags att skaffa egna barn.

Vi hade en hittekatt som var väldigt osocial, så vi var lite osäkra hur han skulle ta det, men han var så nyfiken och han blev till och med kelen efter att vi skaffat barn.

Svartsjuk?, ja det var det nog lite, men också var det kul med dessa leksaker som bebisen hade.

Vi gjorde så att sambon åkte hem med en tröja som vår bebis hade haft, som han la så alla kunde gå och lukta på den. Då kanske de kände igen luktan när bebisen anlände?

Det var ett tips från en sjuksköterska, men har inte en aning om det hjälper:)

Lycka till!!!

Merlyn
0

GRATTIS till kommande bebis!!!

LittleL
0

Man får alltid höra en massa skrämmande historier om katter när man väntar barn. Har själv varit i den situationen några gånger:)) Det farligast för bebisen i mitt tycke då, är väl att katten tycker att bebisen är så mysig så den vill sova hos den. Och att den då av misstag lägger sig över ansiktet på bebisen så den inte kan andas. Men jag har löst problemet på så vis att katterna har inte fått vara i det rum som bebisen sover på natten, när jag inte kunnat kolla dom. Och sen har jag ALDRIG accepterat katter i barnets säng. Och katter är smarta så dom lär sig snabbt:))

Så ta det lugnt bara. Och låt inte andra övertala dig till att katten måste flytta. Katten tillhör familjen precis som bebisen. Lycka till!! /Sylvia

zealousnfo
0

#1 Tack för tipset med tröjan, det har jag hört från andra håll också och kan säkert vara bra. Skönt att er katt blivit mer social efter bebisen. Våra katter är väldigt sociala, så det är väl mest svartsjuka jag är orolig för, men är man medveten om det så hoppas jag att man också kan förebygga det i så stor mån som möjligt.

#2 Tack! :-)

#3 Sover bebisen bakom stängd dörr då, eller accepterar katterna att de inte får gå in i rummet?

Självklart tillhör katterna familjen, det är därför jag försöker förbereda oss så att alla kommer trivas med den nya situationen så bra som möjligt. Jag är alltså mest ute efter tips hur andra har gjort.

lynxeyes
0

GRATTIS igen Nina ;)) Spjälsängen och sänghimel med tillhörande spjälskydd i 2 uppsättningar samt madrass finns här *blinkar* skickar bild sen om du vill *fniss*

Ang katter o bebbar, jag har aldrig gjort nåt speciellt för tillvänjning, katterna har lixom kännt på sig att nåt är på G så det har aldrig varit några problem, man kan ju behöva se till att inte katterna lägger sig hos bebisen i men här har bebisen sovit i vår säng *fniss* o där är katterna inte välkomna enl maken så det har aldrig varit några problem det heller, dagtid har den sovit i barnvagnen och då har man ju lixom lite mera koll på var katter och bebis är :))

Det går nog skitbra ska du se….

Kram // Sophia

vettan
0

Grattis Nina. Jag har inte haft några problem med mina katter och barn. Bara kolla noga att katterna inte vill ligga i säng eller vagn. För min del räckte det med en tillsägning.Jag stängde aldrig ute vår katt.

zealousnfo
0

#5 Tack! Ja, jag vill gärna se bilder (när du har tid). :-)

Våra katter sover i sängen, men mestadels i fotändan så jag hoppas det ska gå att kombinera med bebis.

#6 Tack. Ja, det blir nog kattförbud i vagn och spjälsäng. Kan ju  vara skönt med några hyfsat katthårsfria zoner… :-)

Restless
0

Precis som #5 skriver så har våra katter känt på sig att det är ngt på gång. Visst hände det i början att katterna tyckte det var
mysigt att ligga med tassarna på magen på bebis, men det var
inte riktigt värt att fortsätta med det när man ständigt blev bortlyft.
Som pytte har de också sovit hos oss, så man har ju koll att de 
inte får tung katt över sig och när bebisarna är större så är de 
mindre intressanta att sova på eftersom de har väldigt hårt grepp 
i nävarna ;) 

Inget att oroa sig över iaf!

Hoppas att divan Boogie förstår att han blir storebror och tar sitt
ansvar nu ;) Jättestort grattis till växande magen och lycka till!

zealousnfo
0

#8 Tack för grattis och råd. Ja, katterna verkade märka graviditeten ganska tidigt, så de förstår nog en del, men eftersom jag är en planeringsmänniska (eller kontrollfreak, kanske?) så vill jag ändå kolla hur andra har gjort med sina katter och det är jätteskönt att höra att det oftast går väldigt bra.

Divan Boogie är ett kapitel för sig, han får som vanligt behandlas med silkeshandskar… :-)