Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1283 ggr
Labolina_73
0

Tabby + Tabby=?

1. Om man para 2 tabbykatter med varandra,, blir det alltid tabbybebisar då?

2. Om man parar en tabby med en solid?

MVH Linda

Nenya
0

1, det blir tabby eller solid

2, Vad det blir för mönster beror på vad den solida katten bär för mönsteranlag.. men exakt hur mönstren slår ut varandra är jag rätt dålig på så det kan nog någon annan berätta mer exakt.

=)

Seerath
0

om den solida är tabby under det solida så blir det bara tabby och solida. Om den solida är spotted eller tigré och bär på tabby så kan det bli solida, tabby och spotted/tigré. Slutligen om den solida inte är tabbybärare så kan det bli solida och spotted/tigré.

Juliette-
0

Jag har ju en solid hade och 2 honor som är tabby som fått ungar nu..  en hona fick han bara tabby med och den andra fick han alla möjliga mönster med.. min hane är spotted under de solida :) så då vart de variation

Labolina_73
0

ok,, men, asså hallå.. bär på??  :-)

min  Augusta är tabby och parad med en tabby från juvelens, det kan då alltså även bli solida?

planerna är ju att para Maja som är svart, med Adam som är tabby. hur vet jag ser jag vad maja är under det svarta?

hennes stamtavla finns på http://www.pawpeds.com/cgi-bin/NFO?name=paviljongen+alva+anemone&match=B&g=4&a=search&.submit=Search

// en förvirrad Linda

Juliette-
0

Eftersom jag vet vad min katt är under de är för han är spökmönstrad och var de väldigt tydlig som liten..
Min svarta hona där syntes aldrig spökmönsterna så de vet du nog inte för än efter parningen..

En katt måste bära på tabby för att kunna ge de.. min hane har en solid mamma som är tabby under där av är han bärare men de kan även vara bärare på långt håll..

Solida kan de endast bli om båda har solid anlaget

Juliette-
0

Kolla nu dina hona har ju tabby på långt håll så med lite flyt så är hon tabby bärare Flört
du vet inte om hennes mamma har lämnat tabby eller pappa? i så fall vet du att de/den är bärare och har större chans att din tös blivit de

Labolina_73
0

hehe ok,, nu ska vi se,, Majas mamma är n 23. mormor ns 23 och morfar n 09 24. på pappans sida går det så långt bak som till farfarsmor och farfarsfar och där e det 23.

Är Maja då solid svart med bärare av tigré ? eller?
Har jag fattat det hela rätt då?

Augusta är tabby, hennes mamma är solid, pappa tabby. tigré och tabby bakåt i tiden på pappas sida. samt i 4-e gen så är det spotted. på mammas sida är det solid hela vägen förutom en som är tabby i 4 -e generation.

Hur blir parningen då ra?

trollgumma
0

Hej, vill bara informera om att man på skogkattslingans sida lagt in om färgutfall där tas även upp om mönster.

Labolina_73
0

Nu har jag tittat där.. tack så mycket.. Skrattande

En sak som gjorde mej komfunderad däremot färgutfallet.

Det jag tidigare sett och då såklart trott mej veta var att min blåa hona eller vilken blå som helst, Kunde få blå avkomma med en röd hane. Men nu enligt skogkattslingan står det att avkomman kan bara bli blå om hanen bär på dilution. Så har jag aldrig förstått det tidigare??

//Linda,, förvirrad,,,, som vanligt.

Juliette-
0

#9 Ja de stämmer han måste vara bärare av dilution annars får du inga dilutionsfärger.. (blått, cream, blåpadda)

Labolina_73
0

ok,,  hm det trodde jag,, eftersom Augusta är blå.

Så har det stått på sånna färgcheman,, bla den jag har på min hemsida, att blått och svart ger blå och svart avkomma.. :-S

Juliette-
0

#11 Ok ja de är inte lätt men dilutionsfärgerna behöver båda föräldrarna bära anlag för att de ska bli.. båda måste vara bärare ingen behöver bestämt vara dilution själv bara båda är bärare av de

Labolina_73
0

Aja ok,, så kan asså inte Augustan bebisar hon väntar nu bli blåskp?? eftersom inte nalle bär på dilution.. iaf tror jag inte att han gör det,  beror ju på hur långt tillbaks man går i stamtavlan??? vet du?

fjellans
0

Man kan gå hur långt bak som helst, finns det dilutionsanlag (blå/creme) i stamtavlan på båda sidor så kan ungarna bli det

Labolina_73
0

ok,, men om nu nelle har det långt bak i hans stamtavla, så långt bak som i 7 -9 led,, är han då dilutionbärare?

fjellans
0

Det vet man aldrig.

Labolina_73
0

hahaha nehe.. när vet man det då? hur vet man det då? fattar nada… Cool

Labolina_73
0

Aja jag mailade ägaren nu och frågade.. :-) fattar ju ingenting.

fjellans
0

Om Nalle har gett blå/creme ungar förut då vet man, om han inte har gjort det så kanske han inte har anlaget, de beror ju oxå på vad för anlag honorna han har parat förut bär

Labolina_73
0

mm det är just det,,, det vet ju inte jag.. har liksom ingen aning,,, men men aja jag har mailat iaf och frågat,, väntar med spänning på svar.. :-)

Blankan
0

Hej Labolina!

Jag har Cazper, morbror till Augusta!

Jag skulle vilja ge Dig ett gott råd och det är att delta i olika kurser eller så kallande seminarier/genetikkurser eller liknande där man kan få reda på allt sånt här. Det hjälper en otroligt långt på vägen och hur man skall planera sin framtida avel. Dels med tanke på katternas hälsa och dels med tanke på vad det är man vill få fram i sitt avelsarbete.

Jag är själv låååååångt ifrån fullärd men önskar veta så mkt som bara möjligt och deltar därför i dessa typ av kurser som en hjälp på vägen. Jag tycker också att det är vår skyldighet gentemot rasen att så att säga veta vad vi håller på med inom detta.

Sen kan vi ju alla ha olika tycke och smak, olika erfarenheter om saker och ting. Alla tillvägagångssätt behöver inte vara den andre lik men att man försöker samarabeta så fullt det går!!!

Blankan
0

Det jag bl.a ville ha sagt med detta är att man kanske också bör veta så mycket som möjligt om ex. "vad" det är man kan få fram genom en parning. Att man tar reda på innan vad katterna har gett (om de fått tidigare kullar).

Hoppas du inte tar illa upp, jag vill bara ge råd! Säkert finns flera här som kanske håller med mig, andra kanske inte. Detta är bara en liten del av de tankar som sprudlar i mitt huvud! =)

Labolina_73
0

Hej Blankan.

Ja självklart,, jag har varir inne på att gå på sånna men det har helt enkelt inge funnit tid från i höstas och fram till nu ca..

Nu är ju inte färgen alls viktig utan jag blev bara så förvånad när jag såg på skogkattslingans sida om färger och så.. jag trodde helt och fullt att eftersom Augusta är blå så kan hon få blå bebisar.. Att jag trodde det beror på den sidan jag hittade förut om hur man ärver färger som jag oxå skrev av och har på min hemsida. Blivit lite "lurad" eller nåt..

Augusta och NAlle passar varandra väldigt bra, både i typ och i stamtavlorna.. så för den sakens skull e jag helnöjd,, :-)

Men visst är det så att man aldrig är fullärd,, jag fårgar en massa hela tiden i vissa trådar + att jag startar egna.. Men jag ska gå på sån kurs oxå.. men just nu är det lite knepigt,, Jag ammar och min bebis är bara 1½ månad gammal..

Kram och tack,.,,

Labolina_73
0

Precis fått veta från ägaren till honom att  han är dilutionbärare men ej ännu fått någon avkomma med dilution.

Labolina_73
0

puttar upp… :-)

kan Augustas ungar bli tidré? hon är tabby och nalle är oxå tabby?