Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 257 ggr
Sagolika
0

HCM-testat Hera idag

Var på Din Veterinär i Hbg och HCM-testade min skogishona Hera idag. Hon var jätteduktig och det var helt normalt, utan anmärkning. Känns jätteskönt! Glad 

Diego är redan HCM-testad u.a. så nu är det bara Tiffany kvar. Henne hade vi planerat att åka och testa, men hon gick dessvärre in i löp och parade sig snabbare än beräknat, så nu får vi vänta tills hon gett di färdigt åt de kommande kattungarna, eftersom resultatet annars kan bli missvisande då de är dräktiga och då de ger di. Men sen åker vi och testar henne också.

Funderar på lite andra tester också, som Fiv/FeLv. Råden skiljer sig åt en hel del om man pratar med andra uppfödare. Vissa testar för allt, andra för inget. Inte så lätt att veta vem av dem som har rätt & vem man ska lyssna på i det avseendet.

Men för mig så känns det  skönt och rätt att ha testat för HCM i alla fall.

SChamuels
0

Grattis så bra Nina.Har haft lite tankar på det själv.Har senaste tiden läste på mycket om just HCM.

Labolina_73
0

Grattis vad roligt.. :-)

Silverfarans
0

Grattis va kuuuuul!!Skrattande

Mulan
0

Härligt! Grattis till testresultatet!

Ang. Fiv och Felv så har Linköpings kattklubb en liten förklaring till det på http://www.linkkatt.se/ Du kan också läsa mer på http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3665 samt på Skogkattslingans hemsida (Uppfödning - Avelsrådet -  rekommendationer innan parning).

Precis som med allt annat så gör man de tester som man själv tror på.

mvh Malin

Tinis
0

Jag har också fått lite olika råd angående Fiv/FeLv. Vissa som jag pratat med tycker att det är självklart att man ska testa mot detta medan andra hävdar att då måste man ju testa efter varje parning. Jag skulle gärna vilja veta vad ni som är inne här anser.

Sagolika
0

Tack för gratulationerna till HCM-resultatet!

skogisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har testat mina avelskatter,På HCM  men jag säger som Tinis!

! Visst är det så att Fiv/ FLV, ska man testa efter varje parning????