Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett02-kattungeprat
Läst 2079 ggr
mathiason
0

Köpa skogis!

Hejsan!

Jag ska köpa en skogis inom en snar framtid. Jag undrar vad det är för kostnader som finns. har läst om HCM? test. Är det något som man rekomenderar? och är det något mer man vill att man ska göra?

Allt med vaccineringar och köpa mat och kattlåda vet jag men tänkte mer på veterinär vård och tester. Är det något som ni uppfödare vill att vi köpare ska göra?

Tacksam för svar

Mvh Mathiason

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

LaSadie
0

Hej! Bra va av ras :) Hur vanligt det är att testa HCM bland sällskapskatter vet jag inte, men uppskattas alltid. Ett HCM test där jag bor kostar runt 1000 kronor. GSD IV test är vanligt hos avelskatter då en dubbel uppsättning av genen hos kattungar är dödlig. Enkel uppsättning är ofarlig. Tror att summan sammanlagt för testet blev 800 kronor.

Jag vill att förutom att de älskar katten och är måna om deras välmående att de gör årliga vaccinationer och tar den till vet. om den är sjuk eller man misstänker att den är sjuk. Sen vill jag gärna ha bilder och uppdatering om katten kontinueligt :) Man blir väldigt glad när man får bilder och uppdateringar :)

mvh

EtConsortez
0

Kul att du ska köpa en skogis!

Jag rekommenderar dig att titta hos mer än en uppfödare. Det finns många fina kattungar =D Tycker oxå att du som köpare kan ställa kravet att föräldradjuren är HCM testade och GSD IV testade. HCM testen bör inte vara äldre än 1-1 1/2 år gammalt då det är en sjukdom som utvecklas på tid. GSD IV testet görs bara en gång. Ska du ha katten till endast sällskap kan du absolut välja helt fullt med hjärtat men ska du ställa ut katten eller så småningom själv ha katten i avel bör du för din egen skull titta på typ, storlek och såklart temperament i första hand. som sagt, kolla runt vad som finns till salu och prata med olika uppfödare så hittar du med all säkerhet en liten goding som förgyller din vardag i många år =D LYCKA TILL!

EddaM
0

Om du tittar i tråden: Bytt kön! Kattungen alltså =) Så har jag en helt underbar tjej till salu där. Och jag ger alltid support till mina kattunge köpare. Och inga frågor är för dumma, tänk på det. Vi på forumet hjälper mer än gärna till =)

Och som du kommer märka så finns det en del kattungar till salu nu i alla olika färger. Lycka till i ditt letande =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Kronängens
0

Som övriga skriver så krävs det inte mer av dig som köpare än att du kommer att ta bra hand om katten och älska den, att du vaccinerar den och gärna skickar en bild då och då. Jag tycker inte att man som sällskapsköpare behöver testa sin katt för någon sjukdom. När man vaccinerar katten varje år gör veterinären oftast en hälsoundersökning. Jag tycker att det räcker med det, om inte katten blir sjuk.

Jag tycker också att du skall köpa en kattunge efter HCM-testade föräldrar eftersom det åtminstone ger en lite större chans till en katt som är frisk länge. Att hälsa på eller prata med flera uppfödare är också ett gott råd, liksom att funderar över om du kommer att vilja ställa ut eller om du bara vill ha kattungen hemma. Sådant är bra att tala om för den uppfödare du kontaktar. Det brukar inte spela någon roll, men det är bra att fundera över i förväg.

Lycka till med att hitta din drömkattunge! Norsk skogkatt är en fantastisk ras.

mathiason
0

Tack för alla svar!

Jag tänkte köpa en renrasig skogis. Som första hand vill jag ha henne som en sällskapskatt tills jag lärt mig mer om hur rasstandarden ska se ut. och så småningom kanske börja testa att avla själv. Kattutställning har jag aldrig varit på så det skulle kanske vara en kul grej att testa. Så en fin katt med bra vinklar och uteseende är jag väldigt intresserad utav!

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då tycker jag absolut att du skall kika lite extra på min tjej, nya bilder på henne kommer snart dessutom =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

blondifire
0

eller min S*Winsnes Wilda Stella. du hittar mer info på vår hemsida

S*Winsnes Wilda

mathiason
0

#7 Din katt är något som jag letar efter =) Riktigt fin!!

#6 Din katt är väldigt fin men är inte riktigt den färgen jag letar efter =)

mathiason
0

#7 Hur ser du henne på utställning? Tror du att hon kan ställas ut? och tror du att hon är en bra katt på att avla på?

Mvh Mathiason

blondifire
0

#9 måste säga att hon är riktigt lovande jag skulle gärna se henne utställd sen kan man aldrig garantera nåt som du säkert förstår. har iaf fått beröm från flera uppfödare för henne.Avelspalerna du har kan man alltid diskutera, vet ju inte riktigt hur du tänker ännu Flört du är välkommen att ringa/maila om du är seriöst intresserad Glad.Samt besök såklart.

S*Winsnes Wilda