Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 1120 ggr
alpblomman
0

Angående stamtavla

Hur vet man att stamtavlan stämmer och varför finns det luckor i endel stamtavlor?

Seerath
0

Vad menar du med luckor?

Man får lita på uppfödaren när det gäller stamtavlan, att dom har registrerat rätt föräldrar. Vet faktiskt inte om man kan kolla upp det på något annat sätt än med dna.

Margona
0

Finns de verkligen de som ljuger om vilka föräldrarna är? Det kan väll inte hända så ofta. Varför ska de ljuga och vad vinner de på detta?

Silverfarans
0

# 2 JO! Tyvärr så finns det sådana uppfödare. Vet en som nyligen fick reda på att hon hade fel mamma på sin katt så nu är hela hennes kull som är efter den katten fel! Typ huskatt bidde dom!! INTE kul!!!Gråter

alpblomman
0

Jo med luckor menar jag att det är ett fält som inte är ifyllt. En förfader fattas alltså.

Labolina_73
0

#4 menar du då långt bak i stamtavlan?

det har jag iaf fått lära mej nyligen att det är så på nästan alla stamtavlor långt bak..

//Linda

Margona
0

Trist att höra att det inte går att lita på människor. Det låter helt sjukt att ljuga om saker och ting. Det är tur att jag kan lita på mina uppfödare till mina katter. Jag är ju hundra procent säker att mina katter har äkta stamtavlor då deras uppfödare är seriösa och dem kan jag verkligen lita på. Men tack för informationen, bra att veta när man ska skaffa en till katt.

alpblomman
0

#5 Ja, det är långt bak. Så det har ingen betydelse när det är långt bak?

Silverfarans
0

# 6 TYVÄRR finns de! Men jag tror detta är anmält till sverak nu!

Jo tomma fält är inte det dom katter som kommer från novis katt från början???

Hallå Fjellan vart är du? Du kan ju detta så bra!?Glad

alpblomman
0

Ursäkta att jag frågar så dumt, men är nybörjare. Vad menas med novis katt?

Mulan
0

Hej!

Bakom en del skogisar ligger det noviser, som blivit avelsgodkända men som ej har stamtavla. Då står det ofta "foundation" i stamtavlorna.

#1,2 Det finns oärliga människor i alla läger, även i kattvärlden.. Det finns kattuppfödare som låter katterna gå runt o para hur de vill o att ta reda på vem som är rätt hane är en allmän gissningslek.. Det finns också de som pga tjuvparningar, närbesläktade parningar osv inte törs gå ut med sanningen och därmed "mörkar" stamtavlor. Tack o lov så är de få!!! Merparten av de skogkattuppfödare som jag känner är ärliga och vettiga människor som tänker lite längre än näsan räcker.. Oskyldig Alla kan vi råka ut för missöden i vårt avelsarbete o genom att inte kasta skit på andra som råkar ut för sådant kanske vi alla kan bidra till att stötta varandra istället och därigenom få ett mer öppet klimat. Sen finns det alltid skitstövlar…

Jag vågar t ex inte berätta om allt som jag har fått reda på eller sett på ett eller annat vis, för då utpekas man som skitsnackare.. Och det är inte heller skoj..

mvh Malin

Mulan
0

Novis = katt som ej har stamtavla men som efter avelsgodkännande (av domare) har befunnits inneha de egenskaper som är rastypiska o därmed kan den katten användas i avel under viss kontroll. Avkommor mm var också tvunget att avelsgodkännas. Det går ej att novisgodkänna skogisar idag, men det finns i alla gamla stamtavlor.

Margona
0

Läs i tråden om linjediskussion där finns lite om just detta.

Silverfarans
0

FÖRLÅT!! Menar du nu att jag är en skitsnackare??? Om INTE så är det ju bra om sådanthära kommer fram så vi får buckt på alla oärliga uppfödare!!! Jag har ju INTE nämt något namn eller stamnamn!!!!

Mulan
0

#13 NEJ!!! Glad Jag menar INTE att du är en skitsnackare!! Jag menar bara att så fort man berättar om sådana här saker eller om annat som uppfödare av en eller annan anledning valt att förtiga så utpekas man av en del som skitsnackare.. Jag har själv försökt få till klarhet vad som är skillnaden mellan skitsnack o informationsutbyte…? Skitsvnack är i mina ögon när man gottar sig i andras elände och det tycker jag inte att du ägnar dig åt i ovanstående inlägg, så ursäkta om jag uttryckte mig oklart! Oskyldig

mvh Malin

Silverfarans
0

#14 *suck* TACK!!!!Skrattande

Margona
0

#14 och #15 Tack för informationen. Jag har lite funderingar på att köpa en katt till och det kan då vara bra att veta att sådant förekommer. Nu försärks mitt val av katt ännu mera och ska jag köpa någon så vet jag vilken och av vem. Men tyvärr är man ju inte ensam om beslutet att skaffa en katt till utan man måste ju få med sin sambo i detta också. //Margona

Zygots
0

Men med "luckor" måste ni ju prata om de katter i en stamtavla som inte är registrerade. I mina stamtavlor beror det på att katterna är gamla och stamtavlan sträcker sig så långt tillbaks att man inte ens känner till de äldsta katterna, mao, dom är födda före 1976.

Inget konstigt eller skumt med det alls.

Skulle också vilja "påstå" att de som "fiffar" ändå är få, jag har under mina 20 år som uppfödare faktiskt inte "hört talas om" så många.

Det kommer ALLTID fram förr eller senare om det "smugits" med något, så jag tror de allra flesta är ok. 

//Annika

alpblomman
0

Tack för all information. Den som inte frågar får ingenting veta.Glad

Silverfarans
0

#18 Precis alla är vi nybörjare i börjanRäcka ut tungan

fjellans
1

Jag e här nu,,,,,,,,, kan ju oxå säga att en äkta stamtavla ska ha ett relieftryck, en äkta stamtavla är ett litet 4-sidigt häfte och, SVERAK stamtavlor har sin SVERAK logga, färgen på stamtavlan är gul/svart och vit

Silverfarans
0

# 20 Åh äntligen är du här!!!!Kyss

fjellans
0

#21, Man måste ju äta ibland, å maten ska ju fixas innanFlört

Silverfarans
0

#22 Ja du om man ändå hade ngn mat jaaaaaGråter.

LittleL
0

#20 Tyvärr så räcker inte det alla gånger, vilket jag råkat ut för. Nog är stamtavlan ett 4-sidigt häfte med logga och allt. Men ändå var dom falska. Eller rättare sagt förfalskad. Så man får bara inse att världen är full av oseriösa människor. Men för det vill jag inte säga att det är vanligt. För det tror jag inte att det är. Har faktiskt inte hört talat om detta innan jag själv drabbades. /Sylvia

fjellans
0

"24, Jo världen är full av bedragare, så visst ska man se upp, men reliftrycket då, kan man vekligen förfalska det??

LittleL
0

#24 Det var inte Sverakstamtavlan i sig som var förfalskad utan förfäderna till katten var utbytta. /Sylvia

vettan
0

Men på det stora hela är det ju inte vanligt. Det förekommer säkert i all sorts avel tyvärr.
Men det är inte roligt att bli drabbad. Finns säkert rötägg inom allt!! Hästar, hundar, katter

Mulan
0

#24 Nej, den situationen är onekligen unik.. Och den första av sitt slag som jag har hört talas om.. Tragiskt när du o andra blivit drabbade!! Men tur ändå att det kommit fram såsmåningom!

#25 nej, men man kan ljuga och skriva under felaktigheter.. Hur ska då Sverak kunna kolla?

mvh Malin

fjellans
0

#28, Förvisso så kan man ju förfalska namnteckningar mm, men jag har nästan aldrig hört talas om sånt, men det händer säkert.

fjellans
0

Glömde säga, vad vinnar man på att förfalska mm, inget i längden iaf

Silverfarans
0

# 30 Ja du Fjellan det undrar jag oxå!! Fyyyy fjääääään för sådana personer de ska kallas serriösa uppfödareLedsen

SillyZones
0

#24 Det låter skrämmande. FörvånadHur kom detta upp i dagen? Att det var fel föräldrar menar jag?

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

LittleL
0

#32 Tack vare att det även finns seriösa människor i kattvärlden:)) Människor som reagerade med ansvar och stort mod när dom fick reda på sanningen. Och som genast kontaktade mig. Jag är Er evigt tacksamma!! /Sylvia

SChamuels
0

#2 Ja det finns det tyvärr Margona.Men sanningen hinner alltid ikapp och så kommer det alltid att vara.Oseriöst så det stänker om det.Vill också poängtera att det är viktigt tycker jag att sådant sprids så förhoppningsvis inte fler råka ut för en sån person.Det anser jag inte vara skitsnack utan ren fakta.

Jag väljer att sköta mitt prickfritt och tror att dem flesta gör detSkrattandedem som inte gör det blir nog inte kvar nån längre tid och bra är ju det:)

SillyZones
0

#33 Ja, det är skönt att merparten av uppfödare ändå ÄR seriösa. Jag väljer att tro det i alla fall. Men  är ju inte alla gånger man har sån tur som du, så att säga.Ledsen Att få reda på det menar jag.

Silverfarans
0

# 33 Ja jag lider verkligen med ER!!!! Har oxå hört vad som hänt ja det syns väl ovan.

Jag menar du hade en fin katt o ställa ut mm men nu räknas hon endast som huskatt.Gråter Det är SKRÄMMANDE det som hänt!!!

Va får en sådan person för straff tro??? Jag menar ev av sverak???Ledsen

SillyZones
0

#34 Ja, när man hör talas om sådant här blir man ju i princip helt paranoid. Det är så olustigt att inte veta vem som gör så, vem ska man lita på?Fundersam

Mylingens
0

Jag känner oxå till den här historien och det är bland det grövsta jag har varit med om. Att någon väljer att gå en sådan väg är för mej ofattbart, jag förstår inte vad man har att vinna på det. Jättetrist att oskyldiga har blivit drabbade av det… //Kaisa

SillyZones
0

#38 Är den personen som är ansvarig för detta utesluten ur sverak nu, så man slipper oroa sig för att ha något med det katteriet att göra?

Silverfarans
0

# 39 va jag vet så ligger det hos Sverak NU!! Ja jag hoppas som du att de får en rejäl VARNING i alla fall!!!Hemlis

Jag har hört att en av de drabbade mår SKIT just nu pga av detta!! T om tänker ju ev. lägga av med sin uppfödning.

TÄNK att den kullen som hon fött upp har ju fel i stamtavlan o katterna är ju huskatter. JA!! hennes avelsmaterial är ju "värdelöst" o hennes kattungeköpare lika så. INTE KUL!!!!

Mulan
0

#39 Nej. Det ligger hos besvärsnämnden, men uppfödaren är inte utesluten. Än.

Jag vill tillägga att det är lätt att döma andra och jag försvarar inte det som är gjort på något vis, för mig är det ganska ofattbart, MEN alla kan göra fel och det viktigaste är hur man hanterar sina misstag! Det finns INGEN som är prickfri, alla har vi gjort våra fel o tabbar i livet jämnt överlag.. Allt är inte bara svart eller vitt och jag tror att just i det här fallet så är det många olika aspekter att ta hänsyn till.

mvh Malin

alpblomman
0

Himmel amalia! Hur ska man våga köpa katt? Tänk om jag stöter på henne!

OLDLADY
0

Hejsan blev medlem för 10 min sen. detta om förfalskningar känns inte alls bra blev mycket upprörd, jag tycker man skall berätta vem det är för att skydda oss andra som är ärliga annars får väl alla dårligt rykte. Det är bättre att sätta stopp för sånt där elände för både oss o katternas skull. 
Mvh Old lady
www.ringbom.net

Silverfarans
0

#43 Jag tycker att personen själv kanske skulle göra det VEM vet hon kanske är medlem här….Ledsen

SChamuels
0

#36 inget straff alls tydligen då hon gled igenom på ett bananskal i Sverak.Men jag är också av den åsikten att har man råkat ut för en sån uppfödare så SKALL det anmälas hur jobbigt det än må vara.Men inte alla har den kuragen tyvärr.

Sorglig historia och allra mest för djuren.Vanvård kan bedrivas på olika nivåer men det är förbanne mig vanvård ändå…grrrrrrr

Mulan
0

#42 Därav kan det vara viktigt med referenser när man köper katt.. ;o)  Helst från flera olika uppfödare samt kattklubb samt kattungeköpare.

Mvh Malin

alpblomman
0

#46 Hur skaffar jag det då? Då måste jag ju känna någon som köpt katt av just den uppfödaren. Tycker detta bara blir svårare och svårare. Kanske ska skaffa blandras i alla fall.

OLDLADY
0

Det finns INGA ursäkter till bedrägeri, den som har gjort en sådan skada skulle få ersätta de stackare som har blivit lurade
Ni ska naturligtvis försöka göra en polisanmälan så att man får bort bedragarna med en gång få en rimlig ersättning. Ingen jäkla varning är man uppfödare och är med i SVERAK ska man sköta sej seriöst och vara hederlig. Det är levande vackra varelser vi har att göra med. Vi födder upp dem för att glädja andra med dessa underbara katter..

OLDLADY
0

Hejsan Alpblomman
det är nog inga problem det är bara att uppfödaren ger dej några email adresser till några av dem som har köpt kattungar av denne. Jag ska själv sätta ut lite kommentarer från brev som jag fått från kattungeköpare. känner man sej osäker så kan ju uppfödare skriva först till kattungeköparen och fråga om lov att du vill ha kontakt med dem. Det tycker jag är en bra ide för det gäller ju lite pengar när man köper en katt och se till att den är med i hemmet så han/hon är sällskaplig och kelig. Det keliga kan ju komma senare i livet för de flesta är lite spralliga och vill leka så är det ju med små bebisar.

Mulan
0

#47 Vill bara påpeka att merparten av skogkattuppfödarna är seriösa. Be om referenser hos uppfödaren, om du kan få prata med ngn annan som har köpt katt från denna t ex.

mvh Malin

Fairyhearts
0

#47 Som tidigare sagts så är de flesta seriösa. Detta är nog ett väldigt unikt fall.
Det bästa är nog att leta uppfödare hos kattklubbar och ta hjälp av tex kattungeförmedlare. Även på Skogkattslingan finns kontaktpersoner.
Titta tex på uppfödares hemsidor om det ser ok ut, och tex uppfödares historik av katter, kullar mm
Försök kontakta olika uppfödare och ställ frågor. Man kan ju inte ge upp "sin ras"för att en sådan här sak händer. Även om man blir orolig.
Lycka till med ditt vidare kattungeköp och jag hoppas verkligen att du hittar en bra uppfödare. Vi är många som säkert vill/kan hjälpa dig.
/Marie

Labolina_73
0

Jag undrar jag om alla här inne pratat med och eller tagit reda på vilka dom berörda är? Man ska aldrig bara lyssna på ena parten av enhändelse har jag iaf fått lära mej,

#3 verkar ju veta vilka det handlar om PM_a henne och fråga vettja,,,, så kan man få allas sidor av detta.Att bara lyssna på en av dom är ju kanske inte helt rätt..

Min åsikt iaf.. Flört

Zygots
0

Hej igen, jag måste bara rikta mig lite speciellt till dig Alpblomma. Jag tycker att du drar lite för höga växlar på det här. Om du varit inne på Tigerögas sida så kan du ju se hur många länkar det finns till NFO uppfödare i Sverige, och då är det ju inte alla.

Det rör sig om 2 katterier av alla dessa!

Jag säger det igen, under mina 20 år som uppfödare/ägare av NFO så är detta FÖRSTA GÅNGEN jag hör om "bedrägeri" av den här kalibern. Köp din skogis, det ÄR ingen fara, 99 procent av alla uppfödare är ju ok.

//Annika

Silverfarans
0

# 52 Jo jag vet vem det är o fler här inne oxå.

Va jag är mest upprörd över är att den som köpt katten av denna personen HAR FÅTT UT FÖR ALLT!!!! Hon eller han är helt KNÄCKT pga detta VARFÖR det är ju inte dems fel?!

Hennes kattunge köpare tycker ju tyvärr att de blivit lurade ja om man kan säga så!

FÖRLÅT!! Men nu ska jag INTE skriva något mera om detta o jag svarar ej på PM heller för jag har lovat min trogna VÄN att inte fortsätta.

Labolina_73
0

#54 Jag vet oxå om hur det ligger till men det jag inte förstår är varför man startar en sån här diskution om man iaf inte tänker svara på pm, jag förstår att man inte skriver ut det i tråden, men att svara på pm,??

Alla parter måste ju ha rätt att säga sitt,, hur det än är och ligger till.

+ att om jag har förstått det rätt nu så är det lite annurlunda än som skrivits i tråden,

SChamuels
0

Hur många fel tycker du man ska få göra innan man blir utesluten undrar jag då?

*En gång är en gång för mycket*men det är jag detGlad

SChamuels
0

ja ni kan ju tex. PM:a mig så ska ni få veta vem det är……

Ryktesvis ska den uppfödaren köpa in från DK Europa och bräcka alla uppfödare i Sverige.En inköpt hane från Danmark är redan gjord och det värsta är att hon blitt varnad för att sälja honom(dock inte av mig)men vägrar lyssna på det örat.Såååå vad ska folk göra då?

Anmälan polis?Anmälan Sverak? bägge delar är gjort,tror ni det hjälper.Nej men om vi varit flera som den gången gjort samma sak DÅ kanske det hade lyckats.

Själv stod jag helt ensam och ny i kattvärlden och vägrade tolerera den sortens shit….(sorry mitt yttryck)och resterande teg och jag anser det vara som medskyldig och det står jag för.

Mvh Susann(nybörjare och fortfarande förbannad över detta)

Obs:gäller inte mina nuvarande katter

Labolina_73
0

#57 verkar som om du och #54 har 2 helt olika åsikter om denne uppfödare,,

det är ju 2 uppföadere inblandade i detta och frågan är då.. ska båda uteslutas? för vilken tid?

Är båda villiga att ta et straff för det dom gjort,, jag vet att den ena av dom är det. Denne gjorde ett fel.. vad gjorde den andra för fel. står båda parter för dom respektive fel dom gjort?

//L

SChamuels
0

Det har väl gått till Sverak vad jag förstått och stamtavlorna är insamlade men inte av den som lämnade ut dem.Nej där lyser frånvaron.

Silverfarans
0

OK!!!! Den ena A sålde en katt till B säger vi. Men B KÄNDE på sig att något inte stämnde med kattens stamtavla o fick då reda på att A skrivit dit en annan katts namn MEN det är ju inte B som skrivit under regestreringsanmälan o skickat in det!?

Så VARFÖR ska B bli dömd o utesluten? Hon beklagar ju ER kattungeköpare detta men TROR NI att B självmant gjort detta för att vara jävlig om hon misstänkt detta från första början???

FÖRLÅT!!! Om jag SKRIVIT något som är FEL!!!??? Jag blir ju bara så LEDSEN när en vän bli drabbad!!! FÖRLÅT!!!

Fairyhearts
0

#60 Som någon tidigare skrivit det är inte bra att bara se eller skriva om en sida av saken. Jag menar inte att du varken har fel eller rätt men detta är ju bara EN tolkning…
/Marie

Labolina_73
0

mm precis,, jag hoppas att denne A som hon så fint får kallas kommer in och säger något om detta själv,, då hon står för vad hon har gjort för fel..

Jag återkommer snart igen. blir så trött på dettta,, varför snacka skit om nåt när det inte är sant,, jo sant är det men det har inte gått till på det här sättet,, jag vet det,, denne B har sagt det själv till mej,,

både A och B har sagt samma sak nu har B ändrat story,, varför?

LittleL
0

#60 Just nu vet jag inte om vi skriver om den så kallade uppfödaren som jag haft med att göra eller någon annan???

Men jag kan bara tala för den som jag råkat ut för. En som var min "vän" påstods det. Som hela tiden vetat om att stamtavlorna var felaktiga och som själv fortsatt bedrägeriet. Sen att personen inte tar på sig något ansvar för det hela är en annan sak.

Om det är samma person vi talar om så visste B om att A förfalskat, men valde att inte berätta för C (mig) utan fortsatte lugnt att avla.

Och jag kan inte påstå att den personen har blivit "drabbad"!!! Det räknas som bedrägeri med upp till 2 års fängelse som följd. Så om vi talar om samma person så gäller det nog samma här. Lyssna inte bara på en part av detta utan ta även till dig fakta. Och ni kan pm:a mig här på forumet. /Sylvia

TailorHills
0

60#  Kan inte vara tyst längre, trots att jag lovat mig själv att ALDRIG skriva nåt mer på det här forumet.

Jag har inget med det här och göra men jag vet att B köpte katten billigt utan stamtavla och hade den som huskatt ett par år, sen ville B plötsligt ha "fina" katter och började då tjata på A om en stamtavla på katten, ( den hade två äkta, reggade föräldrar). A vägrade först, men kunde inte stå emot B:s tjat, men eftersom A inte längre ägde "mamma"katt så….
Till slut stod A inte ut med tjatet, utan i samförstånd med B reggades katten med en annan av A:s katter som mamma.
Hade A vetat att B skulle avla på katten och inte bara ha den och visa upp hade A ALDRIG gått med på det.

Så kontentan av det hela är att B hela tiden vetat om att katten haft fel mamma, sen den vid två års ålder fick en stamtavla.

Sen att B för ett tag sen blev arg på A för en anna sak gjorde att B gick ut med det här och skyllde allt på A.

Och 60# du kanske är en god vän nu, men….nästa gång är det kanske du som kommer att smutskastas av B.

/Pia som förmodligen skrivit här för sista gången

Labolina_73
0

det är samma,

SChamuels
0

Ja vi pratar om samma uppfödare Sylvia och vi vet också vem som har varit ärlig i denna frågan och lagt korten på bordet.

MEN uppfödare B är fortfarande på detta forum och talar fast igenom nån annan så att säga:)Feg som vanligt..hehe

LittleL
0

#64 Tack Pia!! Precis så var det och det är några sanningens ord där på slutet. Din bästa vän idag och din absolut värsta fiende imorgon. /Sylvia

Labolina_73
0

#64 bra skrivet,, som om jag hade skrivit det själv.. om jag hade haft lite mera kurage..
Jag vill inte smutskasta någon men detta är fel…….!

SChamuels
0

Bra talat Pia och det är inget annat än sanningen.Vi som känner henne vet hur hon manipulerar folk.Men som du säger nästa gång är det hennes tur.För INGEN har gått fri från henne än så länge.

Själv är jag och mina barn hotade att bli fixade av den personen….så nu var det sagt.

Labolina_73
0

Om det är så att hon manipulerar folk,, då är jag en av dom,,

jag har hela tiden sett henne som trevlig,, Jag varkar ha blivit lurad,, igen eller nåt,, så godtrogen jag är.

Silverfarans
0

JA!!! Jag har ju sagt som ovan att jag säger FÖRLÅT!!!!

Jag har ju INTE känt B mer än c:a 3 månader o träffat henne 1g men när en person berättar denna historia mm så blir man ju upprörd o ledsen att det hänt henne.

# 69, 67 mm NI Varnar mig för henne alltså?? Ska jag akta mig för henne säger NI??

Men vem ska man tro??? Jag försvarar inte henne!! Jag ville ju BARA tro på det hon sa ja om det är sant det vet jag ju INTE!!

MEN FÖRLÅT igen!!!! Va ska jag MER säga än FÖRLÅT!!!

Labolina_73
0

#71 jag tror inte att du behöver säga mera nu.. :-)

Som jag har förstått det så kanske man bör se upp.. Svårt jag tycker/tyckte oxå att hon var supertrevlig,,

SChamuels
0

Vi är flera som vet och blitt manipulerade.Somliga upptäckte det snabbare är andra och stackars den som det tog flera år för.Jisses om hon bara lyssnat och det är mycket synd om henne nu.Hon var för godtrogen helt enkelt och man vill ju inte tro ont om folk el hur?Men tyvärr.

Mulan
0

Sveraks besvärsnämnd har fallet på sitt bord och jag tycker att vi ska lugna ner oss o vänta in deras beslut i det aktuella ärendet.

För övrigt måste jag tillägga att den mest "sanna" versionen jag har läst hittills är #64..

mvh Malin

TailorHills
0

Nu skriver jag igen mot mitt bättre vetande.

Jag har hållit på med skogkatter och uppfödning i snart 20 år och aldrig tidigare träffat på en så manipulerande, lögnaktig person som B. H*n är till en början med en väldigt trevlig person som man tror man kan lita på i alla väder.
Men när man lör känna personen bättre så inser man att det här är en person man verkligen ska akta sig för. Personen i fråga gör inget annat än polisanmäler, anmäler till Sverak osv för saker som bara existerar i dennes huvud.
Vi är nog många här på forumet som duperats av denna väldigt falska person.

SChamuels
0

#74 sant Mulan

manlyckans
0

Har följt denna tråden hela kvällen och vill bara berätta att jag är en av de två uppfödarna i denna stamtavle-härva. Jag har anmält mig själv till Sverak och är beredd att ta det straff jag får. Jag gjorde ett stort oförlåtligt fel och jag står för det. Om någon undrar något mera eller bara vill prata så är ni varmt välkomna att höra av er så ska jag berätta. Mvh Ann /S*Månlyckans.

WesthKiowas
0

#74 Jag håller med dig i alla avseenden. Den versionen har jag också hört. Sen saom du säger är det lika bra att vi avvaktar att spekulera innan beslutet har kommit från besvärsnämnden. Stämningen här har en tendens att bli på tok för taggad, så tänk på att vi har många medlemmmar som är nya och vi ska väl inte skrämma bort dem med hetsjakter….

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

SChamuels
0

Tilägg:Det andra beskylls för är vad B själv gör.

Labolina_73
0

mm det är lite läskigt,, jag skulle säkert gå på det igen om denne ringde eller så till mej,, jag är så godtrogen,, eller kanske inte nu iof,, efter denna tråd…

men om jag får höra att någon gjort/sagt något om mej,, oavsett vem eller vad så tar jag kontakt med personen som påstås ha sagt det om mej och frågar rätt ut.

på så sätt kan man kanske börja lära sej att höra och se på folk om dom är ärliga eller ej,

B sa tex till mej att Asnackat supermycket skit om mej,, jag ringde då upp A direkt och frågade rakt ut.. Hon sa nej och visste precis vem som sagt det till mej,

Vet inte om det är bra eller dåligt att ringa upp direkt men jag vil gärna tro att det är bättre att ta reda på 'än att gå runt och tro och eller bli irriterad..

//L

alpblomman
0

#80 Det är bättre att göra som du gjorde och fråga personen direkt, tycker jag.

WesthKiowas
0

#77 All heder åt dig som öppet går ut och erkänner här på forumet! Tufft gjort! Även om du gjort nåt som jag verkligen inte kan förstå och acceptera så tycker jag att du är bra som tar ansvar för ditt handlande!

Mvh Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Labolina_73
0

#81 tack,, ja jo jag vill gärna tro att det är så..

alpblomman
0

Men man kunde ju misstänka eftersom det står stamnamnet i de stamtavlorna som diskuteras.

Labolina_73
0

#77,,, bra äntligen,,,,

Mulan
0

#82 Instämmer!

mvh Malin

Mylingens
0

#77 Starkt att du träder fram och vad jag förstår så har du oxå tagit ditt ansvar. Har man gjort en dumhet eller ett misstag så är det det enda rätta, synd inte alla agerar som du, det är ju ändå det mest ärliga i slutändan. //Kaisa

SChamuels
0

Bra gjort Ann att du kommer in.Jag har sagt det förr och säger det igen.Jag uppskattar din ärlighet och jag tycker mycket synd om dig ska du veta,jag vet exakt vad du gått igenom och hur manipulerad du blitt.Det är mänskligt att vara godtrogen.

Kram Susann(som håller tummarna för DIG)

Silverfarans
0

# 77 Ja jag får oxå säga FÖRLÅT till dig o BRA att du gick ut här o erkänner det ju gjort!!!

FÖRLÅT än en gång MEN detta var nog första o sista gången jag går ut o skriver om något jag hört från "säker" källa TRODDE jag FÖRLÅT till Er alla som är berörda FÖRLÅT!!!!

Men BARA NI inte tycker jag är en SKIT snackare nu???

Mulan
0

#89 Det är mänskligt att fela.. ;o)

mvh Malin

TailorHills
0

#89 Det är ingen som tycker du är en skitsnackare, vi tycker nog mest synd om dig som hamnat i klorna på en väldigt manipulativ person, men du ska inte känna dig ensam, för vi är många som gått på samma blunder.

Silverfarans
0

TACK till Er alla!!!!Kyss

SChamuels
0

Det är ok för min del Silverfåran,Jag vet hur det är då jag en gång satt där själv med skillnad att ingen varnade mig.

När man t.o.m kan manipulera en förälders vuxna barn då är man duktig på det!!

Merlyn
0

Starkt gjort Ann!! All heder åt att du är ärlig!!!

KarolinaM
0

Jag har blivt utsatt för uppfödare B:s manipulativa hemskheter. Det är jag som mailade den danska upfödaren och varnade om upfödare B:s beteende. Den danska uppfödaren, som Susann på Chamuels sa, vägrade tydligen att lyssna å det örat.

Hon har tydligen fått köpa katten nu då? Det gör mig ont att få höra.

Uppfödare B hade en avelshane som hon själv fött upp och med en medveten falsk stamtavla. Denna avelshane parade jag med min hona, (Dock utan resultat som tur är) Det skrevs inga papper för det skulle hon skicka till mig istället. Vi litade ju på varandra sa hon. Det kom aldrig något parningsavtal och sen fattade jag ju varför.

Nu ska jag gå ut med något här som jag kanske får skit för, men när vi hämtade hem vår hona från parningen så var hennes man bakfull (Det var ursäkten vi fick).

Med en son som har hörselskada och drag av ADHD är livet inte lugnt och så var även fallet när vi var där. Han är 4 år, pratar sämre än sin lillebror, men är ett geni och har så mycket kärlek att ge alla. Han sätt att agera mot sin lillebror när dom kivas är att skrika när han pratar. (Märk väl då även att han har en hörselskada) Han är sån här utan att vara elak.

Detta blev för mycket för uppfödaren B:s bakfulle man som 2 ggr fullkomligt rusade fram och skrek på våra barn att hålla käften för annars skulle han kasta ut dom på balkongen. Vi tar direkt oss till hallen för att köra hem och lillebror blir jätteledsen för han vill leka mer. Han gråter och tårarna sprutar. Då går min man för att hämta honom och precis då flyger uppfödarens man ur datastolen och skriker på vår ledsna son (som inte var arg utan helt hjälplöst ledsen) NU FÅR NI FAN TA OCH VISA LITE HYFFS ANNARS SÅ SKA JAG TA DEN ENA OCH SLÅ NER DEN ANDRA MED.

Visst kan man säga så när man skojar lite osv, men inte till ett barn som är ledsen. Detta är polisnanmält då vår store son farit mycket illa av det. Vi hotar aldrig våra barn eller andras för den delen. Jag anser att man kan säga till på många andra sätt än att hota med stryk.

Uppfödaren B spred sen ett rykte till folk för hon skämdes om detta skulle komma ut. Att våra barn hopade på deras soffbord???? Kastade leksaker på fönsterna osv?? Och vi som föräldrar bara satt vid köksbordet och tittade? Helt befängt är det!! Jag satt ju tom inne hos barnen i lekrummet när han hotade dom första gången.

Nej, jag ska säga det att det finns få människor som jag verkligen tycker illa om (hatar kanske är rätt ord?) och det är den falska manipulerande människan. Hon har en av sina kattungeköpare i sina klor och jag tycker synd om henne.

Jag hade förtrångt allt detta, men nu blossade det upp som en raket igen. Jag är så ledsen över detta och mår så dåligt. Hon lät mig tom para min hona trots att hon visste.

Nej, Fy F*N!

SChamuels
0

#95 Herregud va hon har lyckats ställa till med.Hotat dina barn också.Jag som trodde det var synd om honom men han kanske är likadan själv.

Kan förstå att ni backade.Jaja men då kompleterar dem ju varann.Hemsk historia du berättar här.

Labolina_73
0

fy jag skulle vara helt galen på henne om hon hotat mina barn, bra med polisanmälan.

jaa huvvaligen,, jag skulle para min ena hona med hennes "avelshane" som då har fel i stamtavlan, tack och lov drog jag mej ur inna allt detta och tack och lov verkligen att parningen inte gjordes tidigare..

Nu är ju Maja ganska nyss fyllda 1 så jag hade hunnit dfra mej ur iaf eftersom vi skulle para dom i sommar.

Läbbigt att gå ut med här har vi en vacker avelshane,, när man vet att det är fel i hans stamtavla.

Usch,, jaa jag säger då det,, jag hamnade i hennes klor jag oxå, men inte så länge,,

Akasmas
0

Jag vet att jag säkerty sätter igång skit nu men det skiter jag i för ´mina åsikter.

Att ni ens orkar snacka så mycket skit om folk…inte alla men en del…Varför går ni inte och pratar med berörda personer direkt istället för att spekulera? Jag förstår inte allt skitsnack i denna värld och tycker det är konstigt att människor som säger detsamma som mig ändå är en del av dem som skriver och skitsnackar i just denna tråd…sorligt enligt mig…

Mulan
0

#98 Då kanske du vill vara snäll o ge mig en definition på skillnaden mellan skitsnack o informationsutbyte? Som jag skrev ovan så är skitsnack ( enligt mig) när man gottar sig i andras elände för att själv framstå i bättre dager och när man vinklar saker till sin egen fördel för att sänka andra…

För övrigt vidhåller jag fortfarande att i den här diskussionen så bör man invänta besvärsnämndens beslut..

mvh Malin

Zolas
0

Nej, detta är väl inget direkt "skitsnack" ! Men att få information om missförhållanden eller annat som kan spela roll för flera, det är ju inte att prata "skit". I fall man inte ens får tala om sånt, då vet inte jag! Detta är ju viktig information. Och sanning, dessutom.

Mylingens
0

#98 Jag håller fullt och fast med om vad Mulan i inlägg #99 skriver. Man måste skilja på skitsnack och informationsutbyte. Fakta är ju ändå att uppfödare B har varit inblandad i detta bedrägeri och fortsatt med bedrägerierna fast hon visste om vad det handlade om. Som registrerad uppfödare hos Sverak har du ett ansvar att följa de förordningar som finns och som du har accepterat när du blev medlem i Sverak. //Kaisa

Labolina_73
0

Därav mitt inlägg om att man inte ska prata innan man vet hela sanningen,, Nu skulle man kunna det, om personen ifråga som startade skiten ville stå upp och stå för vad hon gjort och inte skylla allt bara på den ena parten, dvs Ann på Månlyckans.

Ann har gått ut här nu på forumet och sagt att hon är hon dvs A i sammanhanget,, Men var är B?? Hon pratar med andra som går ut på forumet och som dessutom senare får veta sanningen,,,,

Fairyhearts
0

#99 o # 101 Håller med er fullständigt.

Känner dock att nu har det getts så mycket info om detta, att det kanske räcker nu. Innan det blir fel saker sagda och personangrepp mm.
Därmed inte sagt att jag tycker det är skitsnack än så länge, men det kan bli, Det kan nog inte finnas så mycket mer nytt som kan tillföra  annat än skada åt endera hållet.
Vill man diskutera mer personligt kanske det kan skötas via PM
/Marie

SillyZones
0

#103 Jag håler med dig där. Nu vet vi alla vad det handlar om, och vi har fått info om det. Låt oss stanna här, innan vi hamnar någonstans där ingen av oss vill vara. Vi ska inte sjunka till den nivån. Detta är illa och tragiskt nog som det är.Ledsen

manlyckans
0

Fick ett mail från ordförande i vår kattklubb, som jag blev ombedd att publicera då han inte själv är medlem här. /Ann. 

"Jag har läst i tråden och blir lite förundrad över hur en del historier byggs upp på till viss del rena fantasier.

#64 har beskrivit historien ganska bra, eller riktigt bra kanske jag skulle säga. Efter det att jag av en tillfällighet fick se det mail som beskrev historien kontaktade jag omgående SVERAK för att undersöka hur man bringar reda i den här soppan. Märk väl här att B som så innerligt ville reda ut historien kontaktar inte mig, som har mandat att röra i soppan utan, via mail, utställningssekreteraren i klubben.

Den överenskommelse som jag då gjorde med SVERAK var att först och främst skulle korrekta stamtavlor skrivas ut på samtliga katter.

Efter att ha kontaktat A var en förklarande skrivelse på väg till SVERAKs stambokföring dagen efter.
B kommenderades att per omg skicka mammans stamtavla till mig, samt en skrivelse med en förklaring över sitt agerande. Samt skulle samtliga de 12 kattungarnas stamtavlor återkallas och skickas till mig. Mammans stamtavla kom efter en vecka, den respit jag gett för att inte omg anmäla saken till BN.

Under en period fick jag en del telefonsamtal från upprörda kattungeköpare som fått mail från B att hon skulle ha tillbaka stamtavlorna, utan förklaring till detta. Jag satte mig då som mellanhand och tog emot sammanlagt 4 stamtavlor, 2 från en köpare som på inga villkor i världen ville skicka stamtavlorna till B, 2 från en annan köpare som jag själv tog kontakt med.

Övriga köpare känner jag inte till och kunde alltså inte kontakta dem.

Från B hör jag ingenting under tre veckor, då tryter faktiskt tålamodet, jag skickar in det material jag fått från köparna till SVERAKs stambokföring, meddelar att B inte samarbetar med mig i ärendet, och meddelar B att nu är det nog tid att skärpa sig och göra någonting, och att jag anser att hon inte på minsta vis visar någon vilja i att samarbeta.

Givetvis fanns det en halv miljon märkliga förklaringar till varför inget hänt. Och eftersom hon inte brydde sig kunde jag sluta med att vara otrevlig.
Nu ringer ytterligare en klubb som har en medlem som undrar vad som står på. Denne medlem uppmanade jag att skicka sin stamtavla direkt till SVERAKs kansli.

Där ligger ärendet i dag, förmodligen 5 stamtavlor av 12 inskickade, varav fyra som jag samlat in.
Att ärendet i dag skulle ligga hos BN har ingen förankring i verkligheten, först och främst skall man komma tillrätta med stamtavlorna, därefter går ärendet via SVERAKs stambokföring med all säkerhet till SVERAKs Besvärsnämd.

Samtliga kattungeköpare har full möjlighet att via sin klubb anmäla saken till BN, men mig veterligt finns inga sådana."

Med vänliga hälsningar
Uffe Rosenqvist
Ordförande i Ras och HusKatten

Labolina_73
0

Och därmed kan man ju nästan sätta . eller?

*blink*

WesthKiowas
0

Då hoppas jag verkligen att detta ärende går till besvärsnämnden! Hoppas verkligen att det finns folk som vill anmäla för så här får det inte gå till.

Jag tycker som andra här att nu har informationen och tråden fyllt sitt syfte och hoppas att det inte går över till någon hetsjakt.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Eydimork
0

Hur stor chans är det att uppfödaren i fråga bli utesluten och inte längre kan registrera sina avkommor?

kattklo
0

#57 Jag kan upplysa om att DK Europas inte har sålt någon katt till denna uppfödare och kommer inte att göra det heller.
Man ska nog ta en del rykte med en nypa salt.
Mona

Burken
0

Glad, man ska nog göra det ja!/Häxan

Silverfarans
0

# 109 OK??? Va jag har hört av henne så ska hon hämta han på fredag. Eller? Ljuger hon om det??? Ledsen

kattklo
0

#111 Det vet jag inte men jag har bra kontakt med en del danska uppfödare bl a Europas.
/Mna

Silverfarans
0

#112 Jag var inne o titta på deras hemsida men de verkar ju ej ha någon kattkull nu o den hon köpt var en amberhane o den skulle hon hämta nu på fredag eller i helgen.

kattklo
0

#113 OK inget som jag vet något om men det är nog inte så svårt att ta reda på om man vill rota i det, men det är jag inte så intresserad i. Vi får väl hoppas att det går bra för den lilla kattungen.

/Mona

Silverfarans
0

#114 Ja va hon sa till mig så skulle hon bara ha han till sällskapskatt. Glad

Akasmas
0

jag håller med att jag tycker de flesta verkar ha sagt vad de tycker nu och att om flk undrar om person B köpt en kastt från si elelr så eller när denna ska hämtas om den ska vara till sällskap elelr vad. Prata då med personen i fråga och fråga, istället för att spekulera en massa…Denna tråden handlade väl om stamtavlor i allmänhet men har spårat av och gått in på specifika personer och nu spårar den till och med av från stamtavlor in på bara en specifik person. Tycker det är sorgligt att man inte kontaktar personen ifråga och frågar istället.

KarolinaM
0

Katen hon ska köpa är från uppfödaren Dansbjerg i Danmark!

WesthKiowas
0

Nu skulle tråden handla om stamtavlor och jag vill inte att det ska diskuteras andra ovidkommande saker om den uppfödaren som kallats B i denna tråd! Kan inte detta skötas så låser jag tråden!

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Silverfarans
0

Kan VI INTE sätta . för detta nu!!!! Jag SKÄMS så oerhört mkt för va jag har SKRIVIT så änn en gång FÖRLÅT!!

Jag vet att jag INTE hade med detta o GÖRA men TYVÄRR så är jag en sådan person som är RÄDD om mina vänner jag trodde hade (B)Ledsen Jag trodde på vad hon sa!!! Så änn en gång FÖRLÅT till dem jag SÅRAT här inne speciellt Ann S*Månlyckan´s FÖRLÅT att jag har lagt mig i o försvarat en vän jag trodde pratade SANNING!!!!!!FÖRLÅT Detta som hänt är upp till dig Ann o personen (B)FÖRLÅT!!!!!Generad

Så SNÄLLA sätt . för detta NU o låt dessa två få ha detta ifred!!Ledsen

alpblomman
0

För att återkomma till ämnet stamtavla. Medföljer det alltid stamtavla när man köper rasren skogskatt?

Silverfarans
0

#120 JA det ska det göra!Skrattande

alpblomman
0

Och hur vet man att intyget från veterinären är äkta?

Silverfarans
0

Va jag vet så brukar ju veterinären ha en stämpel på intyget. Men om man är osäker går det ju o ringa till den veterinären för va jag vet så ska de ha en kopia på intyget!

alpblomman
0

Tittar veterinären också på hur katten rör sig? Alltså så den rör sig normalt och inte har problem med benen?

Zygots
0

Men nu MÅSTE jag fråga igen. Alpblomman, du har säkert ett namn också?

Jag tycker att det du håller på med är en skymf emot alla de seriösa uppfödare som finns här inne på forumet. Jag har sagt det 2 ggr förut och jag säger det igen, 99% av alla uppfödare ÄR seriösa uppfödare, och speciellt de du pratar med här.

Tror du att vi här skulle göra oss "omaket" att förfalska ett veterinärintyg, eller säjla kattungar utan stamtavlor, och "svärta ner" våra katterinamn. Om du vill hitta en massa sådant då får du nog "leta" någon annan stans, för dom du talar med här ÄR seriösa uppfödare. SÅ, om du skall köpa dig en skogis, vänd dig då till någon av de du pratat med här och som du fått förstroende för.

Du måste väl själv märka vad som faktiskt händer med de "uppfödare" som inte håller sig till spelreglerna.

Du får ursäkta mig, men nu börjar jag bli "lite" irriterad.

Måste tillägga, vilken uppfödare tror du skulle sälja en katt till dig som har "fel på benen"??? Eller driver du med oss?

//Annika

alpblomman
0

#125 Förstår faktiskt inte varför du är arg på mig? Jag må ställa dumma frågor, men det är för att jag är nybörjare och är knappast för att jag ska vara dum mot dig eller någon annan.

alpblomman
0

#125 Vad gäller förfalskade stamtavlor så var det faktiskt inte jag som började prata om det. Man måste väl kunna ställa vanliga frågor utan att folk ska bli sura för det. Frågar man inget så får man inget veta.

Zygots
0

Nej, det är mycket möjligt, men du utgår ifrån att alla skall blåsa dig på ett eller annat sätt.

De veterinärintyg du erhåller tillsammans med din stamtavla ifrån din eventuella uppfödare kommer att vara som de skall.

Jag förstår om du frågar saker gällande katterna, men du frågar mest hur man kan försäkra sig om att inte bli dragen vid näsan.

Ingen här kommer att lura dig. Så fråga på du, ang katterna, men utgå inte ifrån att alla här är flifflare och bedragare.

//Annika

alpblomman
0

#128 Jag utgår inte ifrån att alla är fifflare. I så fall skulle jag inte bli kattmamma snart. Och självklart blir man orolig när det skrivs om förfalskningar. Om du kollar allt jag frågat om tidigare så har de flesta frågor varit om katter och inte om bedragare.

Zygots
0

Jo visst, jag kan förstå att man reagerar, men som jag också skrivit flera ggr förut, så har jag under 20 år hört talas om detta 1 gång,  och det är NU,så jag tror du kan koppla bort att det skulle hända dig.

Som sagt, köp katt av någon du litar på.

//Annika

LittleL
0

#105 Jag vill bara göra ett tillägg till det du skiver. Det låter som om ingen anmälan är gjord och det är ju fel. Och det låter som om jag som "kattungköpare" ska anmäla henne, vilket inte är sant. Det är alltid ens egen klubb som sköter sådan här. Men det som "uppfödare B" gjort är så allvarligt så det sköts av Sverak själv. Stambokföringsrådet anmäler detta till BN, inte jag och inte min klubb. /Sylvia

SChamuels
0

Inte att hon hade köpt för det tror jag inte hon lyckas med men att hon spredit ut att hon TÄNKTE göra det.Så jag menade inget ont om DK Europa.Ville bara klargöra det…..

SChamuels
0

Måste tillägga, vilken uppfödare tror du skulle sälja en katt till dig som har "fel på benen"??? Eller driver du med oss

Ursäkta Annika men det lät hur skoj som helst,fattar heller inte men tar gärna emot en förklaring på VAD som menas med det….hahahahahaha

Zygots
0

Ja, men, du vet…alla här VÄRNAR ju om SKOGKATTEN. Så vi gör ju allt för att det skall bli så bra som möjligt……..=)

Ja, ja, det kanske lät lite latjo, men, …….suck…..sorry, I am a jerk….Flört 

//annika

SChamuels
0

*räcker upp en hand* värnar om alla djur;)

alpblomman
0

#133 Min fråga var om veterinären kollade sådant. Inte om uppfödaren sålde sådana katter.

Zygots
0

Ok, om du menar att han skulle kolla om katten har fötledsdysplaci (tror det stavas så) så gör han inte det.

Det jag menade var att ingen uppfödare skulle komma på tanken att sälja dig en katt som har "fel på benen" . För om veterinären kan se att katten har "fel på benen" så kan även uppfödaren göra det, (dock ej höftledsfel) vilket jag inte hört någon skogis som haft.//Annika

Vildvittra
0

Ring till närmsta veterinär och hör dig för vad en besiktnings undersökning innebär om du är osäker. 

//Veronica

alpblomman
0

#138 det var en god ide. Det kanske jag ska göra.

kattklo
0

#132 Det var nog jag som misstolkade ditt inlägg där stod att hon hade köpt en katt från Danmark.
/Mona

Snusan
0

Nu får jag väl en massa skit över mig GeneradMen du alpblomman om du är så osäker på om vi uppfödare är seriösa eller inte så tycker jag att du ska nog ta dig en funderare på om du verkligen ska ha katt . Menar inget elakt men det är inte lätt att vara uppfödare heller ska du veta det finns en hel del oseriösa kattköpare oxå . Men lycka till om du nu har hittat en katt.

Ninnis
0

Ja det finns oseriösa köpare! Det har jag råkat utför! Hon spred ut en massa att mina katter var sjuka och jag som alla andra ger både mat och god omvårdnad! Det är inte kul att få höra ryckte om sej själv man vet inte stämmer! Men det var bara en! Resten har bara gott att säga! Man hoppas ju att man blir en bra människokännare någon gång!

Labolina_73
0

#142 jag väntar ju min första kull nu med bf på söndag.. :-)

men jag undrar, om man som i ditt fall får en köpare som beter sej så.. hur kan man "släta" över det om du förstår.. kan ju vara svrt i en branch som denna att "bevisa" att det inte är sant… eller? inte för att det ska behövas bevisas men man vill ju inte ha ett dåligt rykte.. hm svårt ju,,, hoppas att man slipper dettta med oseriösa köpare..

//Linda

Juliette-
0

Uppfödare B är en vidrig människa på alla sätt.. de hon gjort är fruktansvärt fel eller allt hon gör känns de som.. jag hoppas sverak reder ut detta på bästa sätt nu..

dock tycker jag de är konstigt så lite folk komenterar uppfödare A (Ja förlåt Ann) men jag tycker de som gjordes i grunden är mycket fel och i grunden är de ju tack vare dig detta kunnat hända tyvärr

Ninnis
0

Ja som tur var så hade jag en annan uppfödare som stod bakom mej när jag blev granskad, men det är inte lätt att slätta över! Lycka till med bebisarna

Labolina_73
0

#144 visst har du rätt i det du skriver,, samtidigt som det Ann gjorde gjkorde hon ju i all välmening för att B skulle kunna ställa ut katten,, Mycket naivt och mycket dumt, ja,, men det vet hon ju.

och eftersom hon vet om det finns det ju ingen mening i att älta det fram och tillbaks.

Jag anser inte (på ett sätt) att det är grunden till att detta kunnat hända. Grunden till detta är ju att B avlade på en katt där hon visste att det var fel, där hon visste att hon köpt katten som huskatt pga att den saknade stamtavla, fick sedan stamtavla för att kunna ställa ut. Valde att iaf avla..

Det man kan tycka såhär i efterhand är ju att kanske skulle Ann ha sett till att katten var kastrerad innan,, men nu är ju den skadan skedd och Ann är berädd att det sin följder.

Därför så pratar inte jag om Ann som att hon gjort fel,, hon vet om det och finns därför inget att prata om,, om du förstår.. :-)

//Linda,,

hoppas jag inte uttryckt mej knasigt som vanligt.. ;-)

Labolina_73
0

Tack…..

manlyckans
0

Fick ytterligare ett mail från ordförande i klubben:

#131 I dagsläget är ingen anmälan gjord. Vad som skett är att A har förklarat sitt handlande och begärt ut en ny stamtavla på mamman, alltså den som först reggades fel.   Ang kattungarna har i dag 5 stamtavlor, av 12, skickats in till SVERAKs kansli tillsammans med en skrivelse där B förklarar sitt handlande. Det saknas alltså fortfarande 7 stamtavlor samt en begäran om nya stamtavlor till de 12 kattungarna. Det är jag som skickat in de 4 stamtavlorna bl a dina två, samt har jag uppmanat en annan kattungeköpare att skicka sin direkt till kansliet. När de nya stamtavlorna har utfärdats kommer med all säkerhet Stambokföringen att skicka handlingarna vidare till BN, det är där vi står i dag, att detta sker beror inte på hur allvarligt ärendet är, detta är praxis. Huruvida detta ses som en regelrätt anmälan eller bara för kännedom vågar jag faktiskt inte svara på.
Sen säger du att det låter som om det är du som skall göra en anmälan. Jag skriver att du har din fulla rätt att göra detta via din klubb. Det är den som råkat ut för ett stadge- eller regelbrott som gör anmälan till BN, ytterst sällan klubben. Möjligen gör en klubb en anmälan mot en egen medlem som bryter mot stadgar och regler.   För att förklara lite hur en anmälan går till:
Den som anser att något fel begåtts enligt de regler och stadgar som finns, gör en anmälan och skickar den till sin klubb. Klubbens styrelse behandlar ärendet och tittar till fakta i "målet", klubbens styrelse förväntas att i den mån det är möjligt lösa problemet. Om detta inte går och tillräckliga bevis finns, skickas ärendet vidare till SVERAKs kansli, som skickar alla handlingar till alla berörda parter, även till den anmäldes klubbs styrelse. Den anmälde har nu 30 dagar på sig att svara med sin version, efter de 30 dagarna skickas åter alla handlingar ut till samtliga berörda parter, nu även till BN, som tar beslut i ärendet. Eftersom inga sådana handlingar har kommit till RHK vet jag alltså att ingen anmälan är gjord, om inte handlingarna dyker upp med posten i dag. Men som sagt i första skedet vill man se till att de felaktiga stamtavlorna blir korrekta   Tycker man att det är jobbigt att göra en anmälan, t ex inte vet hur man skall skriva kan man alltid be sin klubb om hjälp, däremot är det mycket ovanligt att just klubben står som anmälare.   Till sist så är det kanske inte bara en rättighet man har att göra en anmälan, kanske också en skyldighet. Tycker man av en eller annan anledning att det är obehagligt att göra en anmälan kan man be klubben göra den.   #131 Du är välkommen att maila mig om du undrar över något, min mailadress har du. Dock kommer jag att åka till Södertälje och SVERAKs årsmöte i dag, så kanske får du inget svar förrän efter helgen.   Uffe Rosenqvist
Ordförande RHK

alpblomman
0

#141 Jag undrar just var det kommer ifrån att jag ser kattuppfödare som oseriösa. Var har ni fått det i från? Vad skulle jag göra här inne då med mina frågor i så fall?

manlyckans
0

#144 Både ja och nej. Det jag gjorde var inte bara "mycket fel", det var helt idiotiskt. Det var jag som skrev på om kattens stamtavla men jag anser att vi faktiskt har minst lika stor skuld i det båda två. Hade inte B kommit med frågan så hade jag aldrig kommit på tanken. B tjatade inte bara, h*n ringde 2-3 gånger dagligen, var på msn så fort jag loggade in och tjatade om denna stamtavla. Jag kan inte minnas hur länge detta höll på men det var tillräckligt länge för att jag till slut skulle falla till föga för att jag inte orkade stå emot henoms tjat. H*n ville ju bara ha en fin katt… Och där hade ju allt egentligen kunnat sluta, eller hur? 

/Ann.

SChamuels
0

#148 Verkar aningen rörigt men så är det ju när B är med i bilden.

A var så snäll,ärlig och ringde mig och talade om exakt hur det låg till,stort tack till dig.

Uffe mailade mig och undrade om jag ville skicka iväg stamtavlorna.Det är skickat för flera veckor sen då jag inte anförtror B nånting.

B har sålt sjuka katter,katter med knick och nu även falska stamtavlor.Det har hon kurage till men att kontakta sina köpare det klarar hon inte……..Skäms på dig nåt fruktansvärt.Men som en skrev i sin dagbok så är det nog rätt kört.DÅ först har mina två hanar fått sin upprättelse och det är vad som ska till.

SChamuels
0

Den som inte haft med B att göras kan inte ens i sin vildaste fantasi föreställa sig hur jobbigt det är.Därför tycker jag inte nån ska döma ut dig.Visst hade det varit bättre att bryta helt med henne innan detta hände,men hon är nåt så fruktansvärt duperande så ni kan inte tro det.

Jag förstår dig Ann då jag vet vem hon är.*ryser*

manlyckans
0

#152 Ja man lär sig av sina misstag… Borde lyssnat på alla små varningsklockor som ringde i öronen länge…

SChamuels
0

#152 Ja det var mycket synd Ann.Det var ju även hon som drev på dig i vårt sk.lilla ärende.Inte klokt om man tänker efter vilken makt såna har.jag har jobbat inom sjukvården i 30 år och jag vet vem hon är.

Jag vet också hur svårt det varit för dig och jag klandrar dig inte Ann,men det vet du:)

Kramisar(håller tummarna än)

Juliette-
0

#150 Självklart håller jag med dig där.. de är absolut inte bara ditt fel men hade du inte givit vika hade de aldrig hänt.. du har gjort ett stort fel i att skriva under pappret men jag tycker de är än större fel att medvetet avla vidare på detta lägga ut avkommor som avelshanar osv.. när B vet de är helt fel.. så självklart har ni del i de hela båda 2 och tyvärr var du godtrogen och trodde de kunde sluta med bara en stamtavla.. men de är mycket man kan ångra i efterhand

Ellibell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att det är mycekt man vill ha svar på när man aldrig köpt en raskatt tidigare. Jag köpte min först bebis katt i början av december. Det var massor som krånglade och stamtavlorna var inte färdiga och jag hade ännu inte sett föräldrarnas stamtavlor då jag andra gången åkte dit och besökte de som hade kullen. Jag var helt övertygad om att de försökte lura mig och jag sa oxå att jag inte vill köpa katten utan stamtavla, för jag hade ju bestämt mig för att ha en raskatt. Och de försäkrade om att det skulle komma en stamtavla.

Att jag var så otroligt förtjust i katten gjorde nog att ag var beredd att gå med magont och oro för att jag kanske har blivit blåst i över en månads tid! Jag behövde inte betala mer än handpenningen och vi skrev ett papper om att köpet skulel gå tillbaka om stamtavla inte utfärdats till mig.

Jag hade stora planer om hur kattköpet skuell gå till och inget blev som jag föreställt mig det. Detta berodde nog helt på att jag inte köpte av en uppfödare utan av ett par som både hade vackra och utställda katter och valde att ta en kull på dem innan hanen kastrerades. Jag tror inte dem hade någon aning om hur mycket jobb och planering det krävs. Så när de väl skcikade in sin "ansökan" om stamtavlor till katterna så var de helt enkelt lite sent ute och det tog lång tid från SVERAK som det kan göra.
Jag valde att hålla ut för att jag var så fötjust i min kattunge, men i framtiden kommer jag att kontakta en uppfödare. Det finns massor med fördelar med att köpa från en seriös uppfödare och jag tror att om du kontaktar en uppfödare så kommer du nog att hitta en jättefin katt och känna dig trygg med uppfödaren.

Jag förstår att det inte är uppfödaren i sig du är orolig över utan fr att katten kanske ska ha nått fel som inte upptäcks eller helt enkelt för att du ska missa något som du inte borde göra. Men de flesta uppfödarna är jättedukitga och pålitliga, de vet verkligen vad de sysslar med och de älskar sina djur och vill bara kattens bästa, och kattens bästa är ju att de är uppriktiga och att katten kommer att få ett bra hem hos dig.

Att vara kattmamma är det bästa som finns! :D

alpblomman
0

#156 Tack för ett fint svar! Jag bokade en liten kisse igår.Glad

Akasmas
0

Ok…nu börjar det arta sig…men folk kan tydligen inte släppa personangreppen här. Finns minst en som går till personlig attack. Ska det verkligen vara så? Visst får man ha åsikter, men person angrepp tycker jag inte hör hemma här. Då får man ta det personligen med personen i fråga anser jag. Nu tycker jag fortfarande det räcker.

Mylingens
0

# 158 Jag tycker inte heller att personangrepp är något som hör hemma här på forumet. Men du och jag har träffats ute på utställningar och pratats vid någon gång och jag tycker du verkar vara en väldigt rar och trevlig tjej. Därför förvånar det mej mycket att du tar uppfödare B i försvar och misstänker att du tyvärr går på alla hennes lögner och inte vill se till sanningen riktigt. Men det är min personliga åsikt bara… //Kaisa

LittleL
0

#148 Jag får väl svara igen då. Enligt uppgifterna som jag fått ifrån min klubb, som står i kontakt med RHK, så avvaktar man med anmälan just pga Sverak:s årsmöte. Då det blir nya medlemmar i BN. Och eftersom det är ett stort ärende så finns det ingen anledning att först låta denna BN går igenom ärendet för att sen den nya ska göra samma sak. Men det känns lite löjligt att det åter dras upp som om ingen anmälan är gjord.

Sådan här FÅR INTE förekomma. Och om jag/vi inte reagerar så är vi lika oseriösa som B. /Sylvia

Akasmas
0

#159. Som du säkert ser så har jag inte tagit någon i försvar. Jag tycker inte om personangrepp generellt sett. Jag anser har man problem med någon tar man det med personen i fråga direkt. Tycker du är väldigt trevlig oxå Kaisa ;) *kram*

Vill någon veta min åsikt i ärendet tar jag gärna det privat, men känner inte behovet att skriva detta offentligt. :)

Silverfarans
0

#161 Jag kan tycka som du i vissa inlägg om personangrepp o jag har PM sajtvärden om det, men hon svarade så länge inga namn angavs så är det inget regelbrott!Ledsen

Åh längre upp så ville sajtvärden o även jag att denna tråd skulle sättas . på annars skulle hon låsa tråden. Har jag fel???

Åh änn en gång så SKÄMS jag för att jag börjat med detta inlägg!!!! FÖRLÅT! Ja jag får väl skylla mig själv om jag får f….. av de inblandade men jag kan inte säga mer än FÖRLÅT!!

Labolina_73
0

Jag tyckte redan i mitt inlägg 106 att det skulle vara PUNKT.. men men,,

Bara att inse att 2 har gjort fel en av dom står för det den andra inte, iaf inte här.

Nu kanske man inte behöver säga så mycket mera om det, min önskan är ju,, säkert alls iofs, är att B oxå skulle säga sitt men..

H*n väljer att inte göra det så då finns det ju inte så mycket mara att säga om det  ju,, eller har jag fel?

/Linda

Akasmas
0

#163. Jag säger inte att hon tycker det men hon kanske oxå anser att detta är ett privat ärende och inte offentligt? Frågar man henne kanske man får svar :)

Jag tycker som många andra att vi borde sätta punkt för detta eller låsa tråden.

Labolina_73
0

#164 vad menar du? tycker vadå?Fundersam

Akasmas
0

#165 det jag skriver, att hon kanske inte tycker det för jag vet inte men att det kan vara så *förvirrande* :)

Labolina_73
0

men att hon inte tycker vad? jag förstår inte vad i mitt inlägg du refererad tycker det till?

//Linda

LittleL
0

#164 Antagligen tycker h*n att ärendet är så privat så att det inte behöver diskuteras överhuvudtaget. Med tanke på att hon inte gör någonting för att göra rätt för sig. /Sylvia

SChamuels
0

Personangrepp?Jag antar att h*n mår som h*n förtjänar.

Här är jag*vinkar* för det är mig det syftas på.

Jag är kaxig,jag är självsäker men framförallt ärlig,rättvis och en god människa.Jag skriver vad jag vill så länge jag inte bryter reglerna här vilket inte är falletGladHur tror ni katterna mådde av det h*lvete dem gick igenom.Alla kan ju inte ha fel och B rätt el hur?Hur tror ni köparna mår(mådde)?

Nää kanske nån borde lägga ner snacket och betala för sig i ställetCoolLägg energin på detCool

Man mår mycket bättre av att va en god medmänniska.Rädd det är jag inte heller trots hoten,jag vet var jag står.

Over and out/Susann

Labolina_73
0

#164  mm kanske det,, men jag ndrade bara varför Akasmas refererade till mitt inlägg,, då jag ju skrev att det inte än någon ide att diskutera utan henne,, i prinsip.. Hemlis

det är ju redan klart att B inte vill komentera.

/ Linda

Zolas
0

#169.  Jag bara undrar en sak, varför skulle katterna i detta fallet må dåligt?  Vad för sorts helvete gick de igenom? Köparna kan jag förstå, men katterna…???

WesthKiowas
0

#162 Nej, du har inte fel. Men jag sitter inte vid datorn dygnet runt och kan inte kontrollera allt som skrivs!

Men nu tycker jag att det har blivit på tok för mycket tjat om uppfödare B. De var faktiskt 2 om att ha brutit mot SVERAKS stadgor. Lika skyldiga båda två, även om Ann kör med öppna kort och ångrar sig. Det tycks nästan vara andra personliga motsättningar som ligger bakom vissa inlägg så nu låser jag tråden.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer