Hårlängd
Varför har vissa norska skogskatter längre hår, medan andra har mycket kortare hår? Vad beror detta på och kan det förändras med kattens ålder?
Norsk skogkatt har sommarpäls och vinterpäls. När de sätter sommarpäls faller kragen, och mycket av den långa underullen. Då kan katten nästan se ut som en korthårskatt, utom på svansen och på deras "knickers" Många ungkatter sätter heller inte päls förrän 1 årsåldern, eller även senare. Men pälsen kommer. 
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Så en kattunge som inte har någon krage när den är 6-7 månader kan fortfarande få det?
Ja, absolut!!! En kattunge som är 6.7 månader har inte satt sin "vuxenpäls" på långa vägar!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Tack för informationen.

Det kan tillomed ta år innan den riktiga pälsen kommer. Skogisen är en långsam ras. Men naggande goooo *ler*
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Ja min Anborn 5år kammade jag bort en massa dött hår för c:a 2 år sedan o han har inte fått det riktiga tillbaka dålig krage mm.
Han har en jättjock päls men dålig man o längd.

Hej!
Jag har en hona som kom i full päls först när hon var tre år.. Men hon har alldeles ypperlig kvalitet trots att hon dessutom är blåpadda, så det var värt väntan.. Precis som ovanstående skriver så är skogkatten en långsamväxande ras.
mvh Malin

Sen får vi inte glömma att det finns skogisar som aldrig får så lång päls. Jag tror att det kan vara en kvarleva från noviskatterna. Jag har själv en hona hemma som inte fått så mycket päls och hon är 7 år.

S*Kvistdungen´s Enya 8år som jag har haft tidigare hon har nästan "alltid" haft otrolig BRA päls o pälskvalite o hon är blåsköldpaddsmoke.
Åh S*Kvistdungens Hennezzy han är blåsilvertabby han har fått sin suuuuper pälskvalite nu på slutet han är nu 7år tror jag.
Ja båda är kastrater.

Får katterna bättre päls när de är kastrater eller?

#10 Ja det tror jag i alla fall de flesta.
Jag vet på hundar så fäller ju alltid tiken innan löp o det kanske är samma men hon katterna.
Men min Maran löper ju jämt o hon ja fäller rätt så mkt oxå jämt hihihihi 

#11 Det stämmer kanske lite med Smeagol men jag trodde det berodde på att han blivit äldre. Han är ju nämligen en långsamt växande katt enligt de som kan sådant.
Du får väl låta henne träffa någon kille då så lugnar hon sig ett tag. Hon är väll kärlekskrank och längtar efter bebisar.

Var och kikade in er hemsida. Vilka ENORMA öronhår Chloe har. Fantastiskt!

Min hona är tvärtom, hade som längst päls i somras och fällde jättemycket i vintras… varför blir det så tror ni?

#15 Takker, ja hendes öronhår bliver bare længer og længer. Nogen gange sidder hun og tykker på det
.
Ved enlig ikke hvornår det holder op med at vokse, er der nogen herinde der ved det?

#16 Nogen skovkatte har det med at være omvente, Vivaldi min ene han, har mest pels om foråret, men næsten ikke noget om efteråret.
Sidste sommer stod han i fuld pels mens der var 28 grad varmt, ikke helt smart.
Men jeg tror at det har meget at gøre med hvilken linjer som ligger til grunde for katten, se på dem og du vil finde sammen mønstre med hvornår de få pels, og på hvilken tidspunkt de har.