Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 1151 ggr
ienan
0

När är det bäst att kastrera?

Har en hane på 7.5 månader som är könsmogen. Vi planerar att kastrera honom, men är osäker på när det är bäst för honom. Har ringt en veterinär som säger att det är ok efter 6 månader, har även läst att katten bör vara minst 10-12 månader och att de inre organen ska vara färdigväxta först…

Vad har ni andra för erfarenheter av detta?

Bengan.
0

Många teorier finns det om detta. 6 månader är väl nån sorts min gräns som finns, även om en del hävdar att det är ok att kastrera tidiigare.

Våra hanar har kastrerats vid 11 månader respektive 1,5 år.

ienan
0

han är jobbig just nu, går runt i cirklar och ylar, luktar jättestarkt när han kissat osv. Kommer detta fortsätta likadant tills han kastreras eller går det i perioder?

TessaW
0

Vår hane kastrerades vid 7,5 mån. Han var dock välutvecklad och stor för sin ålder så det var helt OK. Allt gick jättebra sen också. Om jag förstått rätt efter det jag läst, är det "mer" viktigt, eller hur jag ska säga…,  att en hona har växt till sig eftersom man tar bort inre organ på henne vid en kastrering. Tror honor ska vara helst minst ett år innan man kastrerar dem. Ni får säga emot om jag har fattat fel Glad.

TessaW
0

Det finns bra information om kastrering och ålder på katter.nu och katt.nu. Jag tittade jättemycket där och gjorde research innan jag beslutade om kastrering, eftersom jag precis som du undrade om det inte var lite tidigt vid 7,5 mån ålder.

Juliette-
0

Om han börjat yla osv så åk nu! Då är han absolut mogen att kastreras.. Flört

Loas
0

jag är oxå lite sånn som vill vänta, man vill ju att de ska ha växt färdigt ordentligt..

men är din hane jobbig så måste du ju tänka på både honom och dig själv Skrattande jag kastrerade min andra hane vid 8mån och det känndes inte för tidigt med honom.. sen så har jag nu en hane som är snart 10mån och man vill vänta ytterligare.. så det är nog olika

men är han 7,5mån så är det okej om det känns bäst för er, det anser iaf jag Skrattande

Bengan.
0

Har han börjat bete sig hanig så är det nog inte så mycket att göra än att kastera. Vi väntade så länge so möjligt, men våra var lite senare.