Linjediskussion
Det är riktigt intressanta trådar på gång just nu ang avel och gamla/nya skogislooken. Jag har en undran som kanske är lite besläktad med dessa trådar. Det pratas ju om linjer i aveln och alla vet nog mer eller mindre vad som menas, MEN vad anser ni om linjer EGENTLIGEN, eller mer detaljerat kanske jag skulle säga? Vad ÄR en linje, när börjar den, när slutar den, hur tänker ni i utvecklingen/bevarandet av en linje? Jag vill veta "allt" om hur ni tänker när det gäller linjer 
en linje är ju det som är i stamtavlan.. släktled kan man säga som bildar en linje ;)
sen kan man säga "jag gillar dessa linjer …" etc etc..
för vad ett släktled har skapat och hur de ser ut idag t.ex :))
Ja, och många refererar gärna till "mina linjer" och hur menar man då? 
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#2 precis, när blir det "ens egen linje" undrar jag också.

Jag tycker väl att man kan "definiera" de här sakerna på flera olika sätt.
Linjer man föredrar är ju de katter i en stamtavla som ger en speciell, look, kropp, öron, uttryck.
Jag, till exempel gillar ju Marika Söreskogs linjer…..(S*Mar'Michel's) dom har en OTROLIG look, DET är skogis för mig, samt Raymond Saetres gamla linjer (Av Hulder).
Man kan se i generationer var ifrån dom kommer. Jag kan se ett foto och av looken på katten så "kan jag slå mig i backen på" att Marikas eller Raymonds katter ligger bakom, och det brukar sällan slå fel.
Men med "mina"(ens egna) linjer, ja, det är ju katter du själv fött upp och stamtavlor du länge har arbetat med, exact "när" det blir "mina", ja det har jag inget bra svar på.
Men det tar mer än en generation…..=)
Jag ser mina stamtavlor som ett pusselbitar av olika uppfödares strävan att uppnå deras syn på den ultimata skogkatten.
Brukar skoja med "min uppfödare" och säga…
-När blir det mina linjer då?
Jag känner väl, att nu när jag faktiskt avlar på katter med mitt stamnamn börjar det kännas mera som mina linjer.
Skall bli spännande när man kör rullator och sitter och klappar den sista generationen Ixakatter …undrar om jag kommer vara nöjd då eller om jag fortfarande skulle vilja se om jag kan lyckas få fram mina drömmars katt*skratt*

#5 En bra beskrivning med pusselbitar där… När jag tittar på stamtavlor och tänker på linjer så känns det verkligen som ett pussel! Det tar nog ett tag innan man får öga för och insikt i stamtavlor och linjer……
#4…… och du Zygots verkar ju verkligen ha ett vant öga för detta med tanke på ditt inlägg! Är imponerad! Själv är man ju en nybörjare som inte alls har förstått allt det där :)

#4 Jag känner starkt för "dina" linjer! En skogis för mig hittar jag bland dina katter och katter som har den looken. Jag är nybörjare och kan inte se vilka katter som ligger bakom och har svårt att sätta fingret på exakt VAD det är hos en skogis som fångar mitt öga, men som sagt: Jag gillar dina linjer skarpt! Det skall bli kul att se din otroligt fina veteran i morgon!

Hej! Tusen tack #6 och#7, va roligt att höra.
Ja, det kanske tar ett tag att lära sig att "känna igen" katterna, men det kommer…..=)
Övning ger färdighet!
Rhapsody, heter du kanske Lena?…=) vilket som så ses vi i Borås i morgon.
//Annika
# 4 Håller med dig om att man känner igen Marikas katter, och jag gillar också verkligen looken på dom.

När det ändå är uppe så har jag en fråga. Vad betyder det när det står RX på vissa katter i stamtavlorna. På de flesta står det LO, vad är skillnaden? //Margona

#8 Japp, det är stämmer att det är Lena som döljer sig bakom Rhapsody. Vi ses i morgon! Nu blir det Lets Dance och Rumba en stund. Nu får du äntligen träffa Elvira Madigans son! Han ställs i morgon för första gången 1,5 år gammal.
/Lena
Vissa katter i mina stamtavlor har stor genomslagskraft tycker jag när jag studerat förfäderna.
Jag skrattade lite när jag såg ett barnbarnsbarn i Frankrike som hade exakt lika dan kropp som min ursprungliga hona Evita…undrar vilken katt i stamtavlan som gett denna speciella kroppsform:)

Margona, här är en länk till SVERAKS sida, scrolla ner lite så hittar du allt om RX-stamtavlor
http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/Lite_a_o/Textmassa.htm#r
Här ett förtydligande av
Förtydligande om kontrollklass

Tack för tipset, men jag förstår ändå inte riktigt vad de menar. Jag såg när jag skulle anmäla mina katter till en utställning att det fanns katter med RX i stamtavlan. Men de här katterna måste väll vara godkända annars skulle väll min katt inte vara registrerad i SVERAK. Min katt har däremot LO.
Margona

Kontrollstambok =RX, innebär att det i något av de närmast fyra bakomliggande leden saknas uppgifter om katters namn, förbund, registreringsnummer, ras eller färg, eller att där finns främmande rasinslag eller för rasen ej godkända färger. Det kan även vara katten själv som är x-katt (ej godkänd ras/färg). Planerar man att para en katt med kontrollstambok (RX före registreringsnumret) bör man ha ett avelsgodkännande för katten ifråga innan parning sker. Avelsgodkännande innebär att två för rasen godkända domare avger utlåtande om katten är rastypisk och godkänd för avel.

Men det är väll inget som jag behöver bry mig om då mina katter inte är RX de är ju godkända hos SVERAK. Annars skulle de väll inte ha stamtavla?

Katten det gäller heter EC S*Segersjös Goliat och han är morfar till min katt. Men han har hur många barn som hellst enligt Pawpeds. Är det negativt att ha honom i kattens stamtavla med tanke på att det står RX på honom? Jag är lite nyfiken bara och vill lära mig mer.

Nej du behöver inte bry dig,
Jag däremot har en (Trixi) med RX stamtavla, så henne behövde jag ha ett aveslgodkännande på efter 10 månaders ålder, annars så skulle jag inte ha kunnat avla på henne, hon har en novis i 3.e led,, sen är det tomt
//Rita

Tack för upplysningarna, hoppas du inte tycker jag ställer löjliga frågor. 

#2 : Jag tolkar det som att "mina linjer" är det man som uppfödare valt att gå vidare på och arbeta med vare sig det verkligen är just den personens uppfödda katter som ligger bakom linjen i flertalet led eller den enstaka katt man äger och har i avel.
Men kort och gott det man valt att gå vidare på. Det man gillar och tycker om och vill ta till vara, "min" tanke och visionså att säga snarare än "min, min egen". Det är klart har man hållt på i X antal år så kanske det känns som eget men det finns ju alltid ett stort samarbete från flertalet uppfödare bakom en katt.
Ja, det var kanske just det som #4 skrev med ett mer konkret exempel. Men detta är iaf min egen bild om begreppet. Tycker man som ny uppfödare kan använda uttryket även om det kanske har olika innebörd för olika uppfödare i grund och botten.
Vad beträffar linjer generellt så är det kanske också lite av samma resonemang jag har här.. En linje, en grundtanke som följer med från led till led. Den kan förändras kanske förbättras, bevaras men du kan se släktdraget där hos katter på en linje
Nu har jag svävat klart. ;-) Fredagströttheten sätter in.

#20 också en bra förklaring! Tack

Här finns lite infrmation om just detta med luckor.