pälsen
När är det tänkt att pälsen skall ha vuxit ut färdig på en norsk skogkatt?
Min halv-skogis & europé har nu fina byxor, haklapp, lång täckpäls, tofsarna är stora och massa "skumma" tofsar håller på att växa ut kring nacke och hals.
Hon är bara 6 månader fyllda, borde hela hennes päls vara helt utväxt nu.
För övrigt kan jag säga att inga av mina tidigare katter, har gett mig så mycket bekymmer som denna katt.
Nu har hon haft en period på 5 dagar med dålig mage, men tack vare goda diet-råd på nätet, så har hon bara vilat och ätit upp sig igen, skönt att ni finns här, att ställa frågor till vid behov.

Här hemma så har pälsen kommit och gått i perioder. Mim har inte haft riktigt härlig päls förrens nu när hon snart är fyra år (har haft två kullar 2009 & 2010).
Lilltjejen som är två år snart hade ganska mycket päls tills hon fällde allt, nu väntar jag bara på att den ska växa ut igen 
En äkta norsk skogkatt har vinterpäls med byxor, krage och längre päls under vinterhalvåret och kort päls med bara tjock svans på sommarhalvåret. Ibland vänder våra innekatter på året förstås…
Några kattungar är lurviga när man säljer dem, andra får inte sin långa päls förrän de är ett år eller mer.
Eftersom din katt är en huskatt är det svårt att veta hur den blir i pälsen, men det verkar som om den blir långhårig i alla fall. Det skulle den inte kunna bli om ena föräldern var europé för de har inte långhårsanlag ;-)
Susanna

Unga katter kan se ut hur som helst i pälsen länge. Skogisen är inte färdig i sin kropp o päls förrens vid ca 5år. Helst i 1års åldern brukar mina inte ha mycket till päls. Men kastrater brukar få mer o bättre päls. De brukar dessutom få behålla den mesta av sin päls året om. Även detta varierar såklart. Min långhåriga huskatt fäller på vintern/våren så hon har som längst päls nu hihi =) Men så e det med innekatter.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Våran 1½ åriga hane har lika mycket päls året om. Man märker kanske en liten skillnad vinter och sommar men inte mycket. Han har en fin glansig och fluffig päls.