Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett04-färger-mönster
Läst 1601 ggr
lynxeyes
0

Genotypiskt silver...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur långt bak kan det ligga i stamtavlan för att sedan poppa upp och spöka?? Min lilla minitös i sista kullen ser nämligen misstänkt silver ut (idagsläget iaf) ur en kombination där det inte skall kunna komma silver och det inte finns några silverkatter i de närmsta leden. Det jag skulle tippa på OM det visar sig att hon faktiskt ÄR silver är isfl att det kommer från mamma katts sida, där man hittar Aristo Limaz Peggie Sue som är en g 09, men har gett silverbebisar… Någon som vet mera och kan lite mera om det här med silvret och nedärvning får gärna hjälpa mig att luska!!

Lägger in en bild på lillan 1 vecka gammal… och för var dag som går tycker jag att hon blir ljusare runt ögonen, hon är även väldigt vit i bottnen på pälsen…. Kan försöka ta lite nya bilder på sötlöken under dagen, nu har hon ju fått ögon oxå :))

Stamtavlan finns här

Fler bilder finns på hemsidan

// Sophia

Labolina_73
0

Jag vet inget egentligen om detta,, jag har själv frågat och fått till svar att antingen ÄR man silver eller INTE,, man kan liksom inte bära på det, som man kan med dilution,,

om honan eller hanen är silver kan det bli silverbebisar,, men om ingen är silver kan det inte bli silverbebisar,, 

Vet inte om det är så,, men det sägs att det är så iaf..

söt e hon iaf.. ;-)

//Linda

Seerath
0

Speciellt solid blå kan gömma silvret men det har förekommit på andra också. Mina hona, S*Redtail's Amazons pappa är blå med inget spår av silver, ändå ger han silverungar. Nu vet jag inte hur det funkar med flera generationer dock. :/

WesthKiowas
0

Sen är ju skogisen en sådan ras som det förekommit att icke silverkatter har gett silver avkommor. Det nämns i genetikböcker. Hon var söt din hona, hon kan mycket väl vara silver. Lill killen var också fin och jag såg att du hade d inom parentes på honom… Tycker absolut att han är creme så vore jag dig skulle jag ta bort parentesenFlört

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Malin1
0

#0: precis vad jag tänkte när jag såg henne! silver.. men så tittade jag på föräldrarna o de är ju inte silver. :)
Men jag vet flera som givit silverbarn utan att vara Direkt silver själva (vissa katter kan ju vara extremt dåligt silver, -sådär att det bara är en Enda liten fläck som kan vara enormt svår att hitta).. :)

Labolina_73
0

jaha ok,, men men,, hm huvva vad alla säger olika,, jag har ju själv haft frågan uppe och fått till svar att antingen är man eller så är man inte silver,, finns inget annat.. :S hm jaja,, bra iaf,, denna tråd vär bättre.. ;-) *blink*

Mulan
0

Nej, nej och åter nej.. Skrattande

Antingen har man missat ngt på din röda hona (dvs silver) men Ozzy är definitivt inte silver. Jag sätter en peng på att din lilla tjeja är ljus, men inte silver. Skulle hon vara silver så skulle jag undersöka mamma katt mycket noggrant och hennes anfäder, men jag sätter en rejäl slant på att hon ej är silver.. Bifogar bild på en avkomma som länge såg ut att bli silver men som definitivt inte är det, S*Vildhjärtats Anemenone af Vigge. Hon såg länge ut att bli silvrig eftersom hon var väldigt ljus i sitt mönster och ganska kall i tonen.

mvh Malin

Mulan
0

Å så en liten bild på Moullan från foderkullen, även hon väldigt kall i tonen som liten och högst misstänkt silver eftersom mamma är smoke o pappa rödsilvertabby.. Inte heller hon är silver.. Men hon var ensam i kullen om att inte vara silver..

mvh Malin

Mulan
0

Ps Glömde skriva att hon ser ju hjärtskärande söt ut, liksom brorsan.. Sååå fina! Pussa på dem från oss.. Kyss Ds

lynxeyes
0

*fniss* Mulan #6 för det första så är det inte min röda hona som är mamma till lill tjejen, utan det är Disan (f 24) Och nej, jag har oxå mkt svårt att tänka mig att det faktiskt ÄR silver, MEN idagsläget ser det faktiskt ut att vara så. Det som isåfall är min teori är Azlan och Peggie Sue som ligger i Disans stamtavla som isåfal skulle spöka, då det kommit en del konstiga silvernedärvningar på det ledet. Men den mest troliga orsaken är väl ändå någon typ av feberpäls… av någon anledning, men jag kan tillägga att lillan är fullt frisk, inga tecken på infektion eller så. Att det skulle ligga på Ozzys sida har jag oxå svårt att tänka mig, men jag vet att Ozzys morfar länge såg ut att bli ns 09 innan han till sist reggades som n 09. Men som sagt, just nu vet jag varken ut eller in *fniss* men det får ju helt enkelt ta den tid det tar så får vi se vad det blir av det. Hon växer och frodas och mår kalasbra iaf och har tagit igen sin ynka födelsevikt finemang :))) Att Disan själv skulle ha en "silverfläck" ser jag som en total omöjlighet då hon är väldigt varm i sina färger. Men lite spännande är det iaf *fniss*

#3 japp jag är oxå ganska så säker på att han är creme så jag har plockat bort (d) på hemsidan… men det där med färger och mönster ÄR ju svårt, man vet aldrig vad det blir i slutändan *fniss*

Sätter in en nytagen bild på min lilla docka.

// Sophia

lynxeyes
0

En till bild….

lynxeyes
0

Och ytterligare en ;)))

lynxeyes
0

Och den sista…

Mulan
0

Haha, jag blandar alltid ihop de där två, Flisan eller Disan.. Skrattande

Hon ska ej vara silver om inte mor o far är genotypiskt silver o eftersom Ozzy med all säkerhet inte lär vara det o inte heller Disan (eller var det Flisan? Oskyldig) så är sannolikheten minus tolv att någon av kattungarna är silver.. Skrattande MEN, jag håller med om att hon ser lite silvrig ut, dock tror jag mer på "fever coat" eller liknande.. Bara att vänta o se, jag önskar nästan att jag har fel bara för att sätta bry i huvudet på alla genetiker.. fniss…

Mvh Malin

Labolina_73
0

Malin,, jag tror jag frågat dej sist oxåmen hehe jag frågar igen.. ;-)

2 silverkatter,, får dom alltid silverbarn?

1 silverkatt chans till silver bebisar eller?

icke silverkatter,, icke silverungar? :-)

Har jag fattat rätt då?! *blink blink*

Mulan
0

2 silverkatter kan ge silverbarn eller ickesilverbarn (beroende på om de är homozygota för silver eller ej).

1 silverkatt med 1 ickesilver kan ge såväl silver som ickesilver.

2 ickesilver kan inte ge silver (om de inte är blå, creme eller blåsköldpadd med genotyp silver.. Gäller då rasen Norsk skogkatt, andra raser vet jag inte om de har geno/fenotyp?!).

Om du har förstått ovanstående så har du fattat helt rätt! ;)

mvh Malin

WesthKiowas
0

Men nu måste jag lägga mig i igenSkrattande Feberfärg sitter inte i botten på pälsen utan i topparna. Botten färgen är oförändrad när de är feberfrostade. Sätter in en bild på en frostad Main Coon bäbis så ni ser vad jag menar.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Restless
0

Feberfärg sitter i toppen när de föds, men om pigmentförändringen kommer efter att de fötts växer den självklart fram underifrån, dvs i botten :) Har själv haft två kattungar som föddes normalfärgade, men som fick kritvit bottenpäls över hela kroppen vid ca en veckas ålder. De såg ut som helt perfekta silverkatter med fantastisk kontrast (vilket iaf inte mina silverbebbar brukar göra). Ett litet tag därefter växte dock normalfärgad päls fram.

lynxeyes
0

Frostning bör det ju inte vara och har jag förstått saken rätt så är inte frostade kattungar och feberpäls samma sak? Hon sätter iaf myror i huvudet på mig lilltösen ;)) Hon var klart ljus runt ögonen redan som nyfödd, men det har bara blivit ljusare. Att det skulle vara silver känns högt osanolikt, men man skall aldrig säga aldrig…. men eftersom jag har sååå svårt att förstå varför det plötsligt skulle uppstå silver så tror jag ju tills motsatsen är bevisad att det trots allt rör sig om feberpäls… men som sagt, inget annat än att vänta och se kan man ju göra…. och som Mulan skrev *fniss* så hade det ju helt klart varit spännande OM det skulle visa sig vara silver, för det hade helt klart satt myror i huvudet på de genetikkunniga…(även om det kommer bli många frågetecken när det är dags att regga dem ;)) Kanske borde sätta in frågan i Dagnys tråd…? Just nu ser hon ut som en liten skalleper *fniss* för eftersom hon är sååå ljus i bottnen så ser det ut som hon är tunnpälsad, fast hon inte är det ;)) Min lilla, lilla tjej med en riktig fighteranda. Har nu tagit igen sina ynka 60g i födelsevikt finemang och vägde idag på morgonen 210g, 2 veckor gammal!! Och ger brorsan en rejäl match i kampen om tuttarna trots att han väger så mkt mera *fniss*(365g)

// sophia

Labolina_73
0

#16 heheh har jag missat något,, var står det om feberfärg /frostade i denna tråd? ;-) 

kram

lynxeyes
0

#19 I inlägg nr #9 skrev jag om att jag trodde det kunde röra sig om det, sen hittar du det i inlägg #13 och så sen i #16, 17, 18 Skrattande

// Sophia

Mulan
0

#19 I inlägg 9 och 13 diskuterar vi huruvida silvret kanske kan bero på "fever coat"…

Fever coat samt frostning spekuleras i om huruvida det är samma sak eller ej.. Det kommer en vit rand (fevercoat) eller så är "pälstopparna" vita (= frostning) i kattungens (eller den vuxna kattens päls) som såsmåningom försvinner.. Jag har själv aldrig varit med om det, så det jag återberättar är enbart sådant som jag läst.. ;)

OM kattungen har fever coat så kan alltså det påstådda silvret försvinna, helt enkelt växa bort.. OM en liten kattbebis har silverkontraster utan föräldraskap med silver så kanske man kan tro att de är frostade när de är 1-3 veckor.. Det är ju liksom inte så lätt att se vad som är botten o topp på ett pälsstrå när pälsstråna inte är så långa… ;o)

mvh Malin

Labolina_73
0

hehehe jaha,, ja men si det missade jag helt… tack.. ;-)

vettan
0

Här kan ni se feberpäls. Här ser ni randen. Vad det beror på vet jag inte. Momor var frostad. Skulle vara intressant om det iallafall är genetiskt.

vettan
0

Här är en till

Zygots
0

Att "frostat" skulle vara genetiskt har jag svårt att tro.

Här är en bild på lilla Z, hon och hennes syskon är alla frostade.

Här på bilden ligger lilla Z tillsammans med sina fosterbröder, man ser lätt vem som är den "frostade.

vettan
0

Vi hade en annan tråd om frostade men jag hittar den inte.  Det skulle vara intressant att höra om era erfarenheter.

Labolina_73
0

sök på Frostade katter/ungar skrivet av majamaloss..

/Linda

Restless
0

Sätter ut två bilder på en av mina 'fevercoat'-kattungar. Här två veckor gammal. Tyvärr lyckades jag inte ta en närbild på hur skarp kontrasten var, men kikar man på ben, runt ögon etc så ser man. Pälskvaliteten var dessutom lite annorlunda just då, men blev normal rätt fort.

Restless
0

Bild två.

Påstår inte att det här är "fever coat", men vill klargöra att OM det skulle vara det så är det inget att oroa sig över - kattungen är inte sjuk och kommer inte bli det.