Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3106 ggr
Loas
0

kompostgaller

hejsan!

har sett någon stans att man haft katter lösa i inhägnad (typ kompostgaller) som man har på gräsmattan, och har på så vis fått en stor och mysig inhängnad.  

verkar väldigt bra till tex landet.. men är det någon risk med detta?? och hur gör man med ovansidan, har man inget som skydd uppe på kan de ju hoppa ut???

bara mina tankar, hoppas någon använt detta och kan svara på mina fudneringar och berätta lite kring det här Skrattande verkar annars som en bra lösning på sommarn!

hälsningar/ida

fjellans
0

Med mina katter skulle det inte fungera, dom skulle gå rakt igenom gallret,,,,,, inget jag skulle rekomendera

vettan
0

Tycker inte iheller det låter så hållbart. Jag skulle inte våga ha mina så. En skogkatt på några kilo tar bara ena tassen på det så välter den ju.Flört

Loas
0

tack för era svar..

det har ni nog alldeles rätt i… det tänkte jag inte på.. det skulle ju inte alls vara bra!!

men de används ju ofta till hundar vet jag.. borde det inte på nåt sätt gå att sätta fast i marken så det blir stadigt…. hmm :/ skulle isf vara en superlösning som en rastgårds likande inhägnand…

Silverfarans
0

Jag har kompostnät på min balkong o det funkar super men då är det ju tak på balkongen.

Loas
0

ja på balkong funkar det nog jätte bra.

jag har tänkt mig på gräsmatta på landet..  men vet inte hur det ska funka bara :/

Loas
0

och om katterna skulle gilla att vara instängd på ett sånt sätt.. kanske inte är någon vidare bra ide!! Ledsen men skulle vara super att komma på nån bra lösning att de kan få vara ute mycke i sommar utan att man behöver traska med dom..

Mindfields
0

Innan vi byggde kattgården så hade jag dem ute i koppel. Kopplen lade jag sen över en sån hållare med pinne som är till parasoll, o sen parasollet på :)
De älskade att gå små promenader o sen vila en stund i skuggan :)
De är inte skyddade från utomstående hundar/katter/barn så här, men när man själv sitter o solar går det ju bra! :)

Loas
0

Ja, exakt..jag har ju aldrig tänkt att lämna dom utom uppsikt!!

men lillkillen hatar när kopplet tar stopp om man satt fast honom med lånlina någonstans och sen tycker jag bara att de trasslar in sig, har nån något tips på det?

om man sätter fast dom i en påle lr parasollilknande, hur gör man på bästa sätt med linan så de inte trasslar in sig?? när jag är ute på promenad med mina katter har jag rullkoppel så då trasslar det aldrig..

Mindfields
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 8 Igår, innan allt kraschade så skrev jag ett svar på ditt inlägg.. antar att det försvann..
Jag använde rullkoppel på parasoll-pinnen oxå.
Visst trasslade de in sig ibland, gick över varandras lina osv, men fungerade ändå hyffsat smärtfritt. Under parasollet ställde jag även mat o vatten :) En lite låda hade de runt husknuten om de kände sig "nödiga" ;)

Inte världens bästa bild på dem, men det enda jag hittade just nu :)

Mylingens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I somras hade vi en utebur till kattungarna som fungerade jättebra. Inhägnanden var egentligen avsedd för kanin eller marsvin att ha i trädgården. Men till vår sommarkull var den perfekt, det var ju så himla varmt i somras och de stod under äppelträdet i trädgården. De klättrade gärna på gallert och försökte ta sej ut men det klarade de inte. Mamma Zihna var oxå där och hon gjorde aldrig några försök att ta sej ut, hon höll sej hos sina bebisar. Jag mailar med bild så ni kan se nått så när vad jag menar… //Kaisa

TessaW
0

Vi köpte en s k tjuderskruv som man skruvar ner i marken. Sen fäste vi katterna med 10 m koppel och sele i den. Den går att köpa från ex Swecat. http://www.swecat.com/v4/product.php/1506 Det fungerade mkt bra.

Seerath
0

En annan sak man kan testa är att sätta upp en löplina, inte lika stor risk att trassla in sig då

Tinis
0

Det finns en särskld löplina för katter att köpa i välsorterade zoobutiker. Den kostar ca 150:- och heter vitsigt nog "Kattalina". Kattalinan är lätt att sätta upp och plocka ner och den tar nästan ingen plats när den är hoprullad. Funkar jättebra!Glad

Loas
0

ååh, tack för era super tips! underbart med nya tips och ideer…Skrattandeska testa o se vad som kan funka bäst!!

tack!!