Preparera en solid Blå?
Hej! Har ett litet problem.. Min blåa honas päls skivar sig.. och jag får inte till det..Har badat henne i House of Anju´s schampoo..Sen har jag tagit talk och arbetat in det i pälsen och sen har jag borstat ut det… Men pälsen skivar sig ändå.. Fick tips att bada henne 4ggr i rad med yes och att det skulle göra susen.. men jag vet inte om jag vågar det
Nån annan som hört det?? Tacksam för alla tips jag kan få… /Eva

Jag har använt yes flera gånger och katterna blir jättefina av det men det lät mycket att bada 4 dagar i rad. Du kan väl pröva när det ej är utställningsdags ett par dagar och se hur pälsen blir.
Lycka till//Gisela

tørrshampo kansje? en skogkatt skal jo ikke ha fettfri pels heller … Jeg bader mine 14 dager før utstilling, dersom jeg bader dem i det hele tatt..
Men jeg har ingen blå da 

Hur länge har du sköljt efter sista schamponeringen? (Jag har dålig koll på dina tvättvanor så förlåt om det är en dum fråga)

Jag använder schampo VÄL utspätt tvättar noga minst 2 ggr sköljer jättelänge, ca 1-2 veckor innan .Sedan kvällen innan borstar jag i torrchampo låter det sitta en stund borstar sedan jättenoga i genom hela katten.Sedan har jag bara att "räta" till på utställningen .
Detta har fungerat jättebra med min a .
Sköljningen är a och o

Jag badar alltid mina i Yes diskmedel, minst 2 schampooneringar och sköljer väl, det funkar kanon,men glöm inte att skölja läääääänge. När katten är genomtorr borstar jag i puder som får sitta till nästa dag, då jag borstar igenom pälsen väl. Jag badar 1-2 veckor innan utst.
//Annika
Ni som använder Yes, spär ni ut det med vatten innan ni tvålar in katten, eller tar ni det koncentrerat och tvålar in?
//Monica

Precis som det är, direkt ur flaskan, och "snåla" inte med doseringen.
//Annika

#6 jag har prövat båda delarna, haft koncentrerat en klick i handen som hag fördelat och masserat upp till lödder. Viktigt är ju dock att skölja läääääääänge så man får ut allting.Jag har även haft utspätt i en hink med ljumet vatten där jag stoppat ner katten i , men känslan av att det blir rent var inte riktigt densamma…
Yes, yes och ännu mera yes. Mina missar är helt gröna när jag är klar med doseringen *skratt* Men bra blir det, i alla fall efter några dagar när pälsen fixat till sig.

När det gäller att få ordning på en fet päls som bara delar sej så tycker jag att Goop är helt förträffligt! Det ska masseras in i torr päls och sen verka och sen ska man schamponera som vanligt. Men efter ett tips från Eva Porat om att spä Goopen i lite vatten först så blir resultatet bättre. //Kaisa

Har ställt ut/preparerat både creme och blått och min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få till pälsen så att den inte skivar sig på dilutionskatter. Det har ingenting att göra med att pälsen är fet utan det måste vara något annat. Vad det är har jag inte lyckats lista ut riktigt än:-). I vilken kondition mina katter är i har betydelse. Har katten lite päls och framförallt lite underull är det nästan omöjligt att få till pälsen så att den inte skivar sig. Mina dilutionskatter blir bättre om dom badas någon dag innan utställningen istället för 1 vecka innan. Något som verkligen gör skillnad är att föna dom, då blir det mycket bättre.
Tack alla för era tips & råd.. Man får nog testa sig fram.. Det jag v ar mest förvånad över var ju rådet jag fick av domaren att jag skulle bada henne 4ggr på raken med Yes..
Och jag har ju en blåvit skogis på 1 år, och jag kan SE att hans vita päls i nacken, på bröstet o magen är mycket finare än den blåa pälsen på övriga delen av kroppen.
Hur kan det komma sig att blåa pälsar är så luriga, (det sade både en domare och Birgitta May(House o An-Ju) , och att det är så svårt att få den i bra skick?
Har fått kommentar av domare om just detta, skillnaden mellan den blåa o vita delen av hans päls.
Har ni bra tips på hur man fixar den blåa pälsen, som är lite lurig? Fått kommentarer om för mjuk päls, lite skivig, lite torr osv…
Har använt House of An-Ju Texturizer schampo o Texturizer spray ca 1-2 veckor före utställning, samt tvättat de gråvita tassarna några dagar innan utställningen.
#12 Menade han fyra olika bad eller fyra schamponeringar vid ett bad? Är pälsen ordentligt fet och skivig kanske det krävs fyra champoneringar men fyra bad låter lite, hmmm, mastigt!
Hon sa att jag skulle bada med YES 4 ggr på raken alltså… Skölja Yes Skölja Yes…osv..

Vår blå-vita kastrathona har lite för mjuk päls, med lite för få, korta och mjuka täckhår. Vad jag har förstått så är det själva pigmentet som har en förmåga att orsaka en lite annan känsla hos just blå.
Personligen är jag bortskämd med extremt lättpreparerade katter i övrigt, så när det var dags att ställa ut blå-vita tjejen slet jag mitt hår… Vad jag än gjorde blev det fruktansvärt! Skämdes fruktansvärt när domarna petade i pälsen och undrade vad ägaren hade gjort, när jag är van att få höra positiva kommentarer… Men nu känns det som om jag har lyckats hitta en metod som faktiskt ger henne en superfin preparering!
Dagen innan utställning så badar jag henne. I Yes, Anju's OneStep samt Texturizer schampoo. Därefter sveps hon in i en handduk och jag fönar henne torr samtidigt som jag sprayar med texturizer spray och kammar (åt alla håll) där jag fönar tills hela pälsen är helt igenomkammad, torr och fin. Det brukar hålla i sig hela helgen iallafall…
Tror själva grejen för att få det perfekt är just att föna med (lite) spray och att kamma under tiden - och ja, katten är vansinnigt snäll och är still större delen av tiden! Däremot behövs tre armar ibland såvida man inte får till något grepp med knäna istället ;) Lilla Vims tror att hon är en ragdoll :)
Sluta med YES, det är inte samma gamla hederliga recept längre! Läs Anju's anvisningar och tips ang detta!
Om det skivar sig dagen efter ett bad, skölj ur pälsen med enbart vatten i ca 10 min och ruska om den med fingrarna så du får ur alla ev schampo rester. Oftast har man sköljt för dåligt om den skivar sig. // Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Jag har fått tips om att Yes äppelblom, utspätt 1 till 4, ska vara särskit bra för skogisar. Har provat det på min röda hane och han blev jättefin.
Har en blå-vit skogisflicka där domaren påpekade att pälsen var lite torr. Har nu badat för nästa utställning. Gjorde så här: Först en shamponering med Espree Berry Delight, sen en shamponering med Espree Bright White, sköljde i 15 minuter efteråt, handukstorkade, sen använde jag Espree Baby Powder Leave in conditioner, sprejade in i fuktig päls. Sedan fick hon självtorka. Pälsen blev kanonfin. inte alls torr

#19 hur länge innan utställningen badade du henne?
ca 1 vecka

Jag har testat Goop vs. Yes, Yes är överlägset bäst! Men det ska vara den gröna, har testat andra Yes och inte fått samma fina resultat. Jag hade en blå huskatt som alltid fick skivig päls, det enda som funkade på honom var gröna Yes.
/Camilla
I söndags badade jag blåvita Cornell inför Borås, och denna gång gick det lite bättre. Testade ett nytt schampo efter tips och hittills verkar det vara bäst, pälsen ser riktigt ok ut.

ok jag har ju varit bortskämd med Ceasars och Yatsies bra pälsar. Olivette har ingen dålig päls men är lite mjuk och fortfarande lite lite. badade henne för en vecka sen. Men ser att jag får nog bada henne igen ska nog göra som restless precis innan. Men det känns lite konstigt efersom jag alltid badat ceasar minst två veckor innan för bästa reultat.
Har 4 blå katter varav två solida blå katter här hemma och de har helt klart svårare päls än de med silver.
De har mycket underull och den ena ser ut att ha små vågor i sin päls.
Jag använder en borste som tar bort mycket av underullen och har fått fin ordning på deras pälsar.
Jag förslår att man badar katten dagen innan utställningen.
glömde skriva att Yes funkar bäst för mig också.

ja då försöker jag också med dagen innan
Hur har det gått för dig Misskatta?

brukar bada min solid-blå dagen innan. visst är det lite nervöst om det
skulle bli fel, men hittills har det funkat.

Jag gjorde som ni sa. Först yes sen anjus studtail i svans o krage sen textureschampoo. Fönade henne och satte dit lite texture spray under tiden.Dagen innan. Resultatet blev riktigt bra.
Tack för en bra tråd och bra tips/ Rosie

#30 Å vad skoj att det funkade för din blå tjej också :)