Vad är det för färg ??
Jag undrar om det finns någon därute som vet vad det kan vara för färg på denna katt.
Det är en hona jag fött upp som numera bor hos en annan uppfödare.
Hennes pappa är Rödsmoke-vit och hennes mamma är blåpadda utan vitt.
tre av systrarna var rödsmoke- vita och en svartpadda-vit.
Jag hade problem när jag skulle registrera henne eftersom det inte fanns några kända så kallade X-linjer varken på mammans eller pappans sida, så jag reggade henne som röd-vit för det var väldigt svårt att se silvret då.
Nu har den nya uppfödaren väldiga problem på utställningar för domarna kan inte enas om färgen på henne, dom har haft många olika åsikter men det sista var endå rödsilvertabby-vit.
Men tabby kan hon inte vara eftersom båda föreldrarna är solida.
Hon ser ju ut som rödsilver-vit men med skiftningar i blått, ett tag tänkte jag att hon kanske är en väldigt dålig padda men det kan ju inte stämma heller.
Jag blir inte klok på detta vad tycker ni lägger in några bilder på henne.
//Marita
Kan hon va Lightambersmoke-vit ??? men då måste det ju finnas x- linjer vilket det inte ska göra……..
Ränderna måste ju vara sk spökmönster eller ……?

Jag skulle säga att hon är cremesilver/vit. Har sett flera creme som ibland haft lite "blåa" inslag.
håller med #6!
Cremesilver kan ha en förmåga att se ut lite sådär.
S*Kattfarfars Carl-Gustav är cremetigré och vit,men med blåa inslag.. de ser nästan skitiga ut. :)
Ta dig en titt på honom vettja!:)

Och om domarna är lite oense igen, ta en färgbedömning på henne.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
En vacker färg var det i alla fall.
Susanna
Jeg tror hun er es09(cremesmoke med hvitt)
Tror jag med, cremesmoke med vitt.
Hej en fråga?? Vad det hon som blev ställd på IDP i Varberg i november och domaren trodde hon var en lightamber??
/nyfiken Maria

Jag håller med er andra tycker också katten är creamsmoke och vit :) fast om domarna är så oense spelar de väl ingen roll vad man reggar henne som :S
Maria
Det kan mycket väl vara hon men hundra är jag inte ägaren bor i Växsjö.
Tack för alla svar //Marita
Jag har alltid fått höra att om dom är creme så får det inte finnas någon fläck rött på dom, men det ser hon ju ut att ha eller hur ??
#7 var kan man se Carl-Gustav ??

På bilderna ser inte jag något rött i alla fall… Var skulle det finnas?
Jag ser inte heller något rött.
Kanske du ska fråga Dagny i Dagny Dickens frågelåda? // Maja
Det syns kanske inte så bra på bilderna och så har hon väldigt kalla färger

Tror ändå på cremesmoke/vit
Till Tita: Med tanke på ditt stamnamn och att jag känner igen katten på bilden, så måste det vara frågan om den katt som varit på färgbestämning (bla i Varberg) och som en annan stambokförare frågat mig om.
Jag har sett flera bilder på katten i fråga, på hennes far och hennes mor och jag har också en stamtavlekopia framför mig. När vi (den andra stambokföraren och jag) tittat på bilderna, ser det mest ut som om katten är rödsilver/cremesilver-vit. Partiet mellan nosspegel och överläpp har för mycket färg ("tefärgat") för att vi ska tro på någon form av agouti.
Men vi har också fått rapporter om att domarna (bla i Varberg) haft svårigheter med att bestämma denna katts färg. Jag fick en annan idé, att hon skulle kunna vara cremesilver-vit + dilute modifier, vilket blir aprikossmoke-vit (NFO x ems 09). Det är definitivt ingen godkänd färg för NFO. Detta intryck förstärks av de bilder jag sett på modern, hon skulle kunna vara en blåbaserad karamellsköldpadd (NFO x gm), inte heller det någon godkänd färg för NFO.
Å andra sidan så har de som sett katten i denna tråd ("Shakira") i verkligheten, sagt att hon har en mycket egendomlig färg. Hon kan inte vara light amber alls med sin härstamning. Amber/light amber finns bara godkänt (inom FIFe) för n, a, f, g. Om hon skulle vara light ambersmoke-vit = NFO ats 09, så stämmer inte hennes härstamning. Fadern är en rödgenskatt och alla hans döttrar ärver faderns röda pigment på X-kromosomen.
Jag kollade på Pawpeds och det finns amberlinjer bakom hennes båda föräldrar. Visserligen långt bak, men "recessives are forever" som engelsmännen säger. Amber är ett recessivt anlag och det kan ligga dolt i oändligt antal generationer innan det poppar upp.
Ett kännetecken för amber är att katterna ljusnar. Den färg de har som nyfödda, har de inte som 6-månaders. Har "Shakira" alltid haft samma färg? Om hon är en katt som ljusnat och fortsätter att ljusna, så skulle det kunna vara så att ambergenen har inverkan på rött pigment. Något som FIFe inte har räknat med.
Men om hon inte ljusnat i färgen, vad har hon då för färg? Jag tror att fallet med färgen för "Shakira" är mycket mer komplicerat än vad som egentligen kan avhandlas på ett listforum. Man skulle behöva titta ordentligt på katten, i dagsljus utan solsken, stor fönstervägg mot norr. Man måste studera stamtavlor och kolla vad hon fått för avkomma. Hennes mor måste ingå i färgbestämningen och helst även avkomman.
När det gäller hennes far, så finns det genetiskt omöjlig avkomma efter honom i Pawpeds. Om man slår upp pappan och sen klickar på List Offspring, så finns det agoutikatter (med EMS-nr 21-22-23-24-25) efter honor som är non-agouti. Jag vet inte om dessa genetiska omöjligheter verkligen är stambokförda på det sättet, eller om Pawpeds fått inkorrekta uppgifter. Konstigt är det i alla fall.
Hälsningar/Dagny

#21 Mycket, mycket intressant läsning. Du sitter inne med så mycket bra kundskaper som du på ett mycket lättförståligt sätt delger dig till andra. Tack Dagny…
Hälsningar Kristin

Hej!!
när jag läste de översta inlägget så känner jag igen mig. jag tycker inte jag har fått gjort annat en och regga om min katt. silver icke silver röd/creme.
När jag köpte han var han reggad som e0922. Vi hann med 5 utställningar som e0922 . vid 8 månaders ålder tyckte en domare att han var es0922. ca 3 veckor senare var det dax igen ds0922. Jag har låtit han gått som ds0922. Men domarna har inte alltid tycket han varit silver eller ds0922. så jag har haft väldiga problem. efterom han har tagit titlar så har domarna varit snäll och sagt vi låter han gå så här.
2006-08-20 var jag till sthlm och han går nu mot EC .. de slutade med att jag fick en utskällning va domaren och hon tyckte de var förjävligt att jag hade låtit han gå som ds0922. För han var varken silver eller röd enlig henne. jag förklarade snällt att han har bytt färg flera gånger. Och haft väldiga poblem med han. och jag frågade då vad hon tycket han var för färg. Hon tyckte e09 24. Bordet brevid henne var det en skogis som man klart och tyligt såg att han var e0924. Och min Adam såg inte alls ut som den.
jag tror i sånnafall mer att adam är es0924. För enbart creme eller röd är han inte.
Lägger in lite bilder tänkte jag från 8 månader & 18 månader 2 år och ett som vart taget 2006-08-16.
Ni kanske vill veta vad han heter
GIC S*Skvaderkatten´s Adam ds0922
Pappa EC S*Wildwood´s Milou NFO n
Mamma IC S*Vildkatten´s Odille NFOfs0921

S*Kattfarfars Carl Gustaf, kan du se på vår hemsida http://www.anglastammens.se
Det har aldrig varit några funderingar om hans färg, det enda som konstaterats när han ställts är att han är solid och inte agouti (han är reggad e 0921).
Hm tack för alla svar.
#Till Dagny
Jag hade inte en aning om att det fanns Amberlinjer bakom båda föreldrarna och dom jag kollat med visste tydligen inte det heller.
Ja du jag tror mig se att hon har ljusnat bifogar bild på henne som liten 
Jag var ägare till både mamman o pappan på denna tiden, och det du skrev om stamtavlan på pappan förstod jag inte riktigt.
Men han blev i alla fall pappa till 4 kullar hos mig, varav en del var med mönstrade honor, det du skrev om måste vara något som kommit till efteråt hos den nya ägaren.
Men det var mycket intressant läsning, mycket jag inte hade en aning om =/
Fler bilder på hans avkommor och på dqwenna katt som egentligen heter Elfhild i stamtavlan finns på min hemsida under tidigare kullar.
Marita
adressen till hemsidan är www.lohojdens.se
#16 Han är en exakt kopia av S*Sagoskogen`s Bosse alltså pappan till denna hona på bilderna.
Han stod som Rödsilversmoke-vit när vi köpte han, sen på en utställning tyckte en domare han var cremesmoke-vit så vi fick regga om han.
Men han fick ungar med en blåvit hona var av den ena var svartsköldpadda.
Detsamma hände hos mig han fick en Bruntabby-vit hane med en Blåtigre-vit hona och senare en svarsköldpaddssmoke-vit hona med samma hona.
Då förstod vi att han inte kunde vara Creme utan fick regga tillbaka han till röd.
Marita

Måste bara få säga att -Vilken vacker katt!!! otroligt fin.
ni som var intresserade om ni tittar på Dagnys svar #21 så ser ni en lite förklaring där till deras färger

#21 det står fel färg på mamman i pawpeds, därav att det står att pappan har fått mönstrade avkommor.. De katterna det berör har en mamma som inte är ns 09 utan ns 24…
mvh Malin
23# vilken underbart vacker katt

#34 Tack för dom snälla orden.