Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 3436 ggr
skaujentas
0

Gaupe eller rev?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hei alle sammen!

På utstillinger hører jeg hele tiden at main connen skal se ut som en gaupe og at skogkatten skal se ut som en rev, men i gamle dager sa de at skogkatten så ut som en gaupe og jeg har hørt historier hvor jegere nesten har tatt feil av gaupe og store skogkatter.

Reven hører hundefamilien til og er svært så spiss og snipete. jeg syns ikke skogkattens skal ligne på en rev. Gaupa har faktisk et trekantet hode, med ører ofte satt i trekanten eller en tanke høyt. de har spisse gaupetufser og ikke vifteformede som på Main Coon og de har bred base på ørene. Øynene til en gaupe er ovale og lett skårstilte og den har faktisk en planke rett profil med høyde på hodet. Gaupa har store poter og har bakben som er høyere en forbena. dette er jo som tatt rett ut av skogkatt standarden.

Hav syns dere? Gaupe eller rev?

Legger ved et bilde av en gaupe. Julie

skaujentas
0

Her er et bilde til av en gaupe.

Julie

skaujentas
0

Og her er enda et hvor gaupa har et look som minner meg veldig om mange skogkatters.

Julie

Froydis
0

definitivt ikke en rev ihvertfall… det har jeg også kommet til..

Brita
0

Bilde av gaupe i profil

Froydis
0

hihi ja du har den jo i stua du Brita.. kan se på fasiten hver dag!!

fiskerjentas
0

Endelig!

Ja, skogkatten skal se ut som en gaupe og ha gaupetufser…hadde jeg villet hadd en miniatyr rev så hadde jeg heller kjøpt en hund

Ixatrixa
0

Ibland kan jag nog tycka att mina kissar ser ut som små polarrävar med tofsar på öronenFlört

Framförallt min 6 åriga kastrathane….är nog lite mera förtjust i just denna look.

skaujentas
0

#7 Jeg syns nok at smokekatten ikke ligner på en polarrev i kroppen, men fargefordelingen og farge gir meg litt assosiasjoner polarrev. HemlisSkrattande

#4 Kult at du hadde et bilde av en gaupe i profil. Der ser en virkelig at profilen er svært lik skogkattens!

SChamuels
0

Tycker nog att den är mest lik LokattenGlad

Fairyhearts
0

Håller med om att den mest liknar en lokatt! Skrattande 
Men jag har aldrig hört om någon liknelse med räven, utom att Skogkatten ska ha som en "rävsvans" inte vara lik för övrigt.

/Marie

skaujentas
0

#10 Flere dommere har sagt det blant annet Karina Bjuran sier skogkatten skal være en rev. Jeg må innrømme at jeg ikke liker det og har alltid hørt at skogkatten skal minne om gaupe/lodjur.

Gaupa er forøvrig et vakkert kattedyr!Skrattande

Pulcherimas
0

Hi-hi……!

….fast utan tofsar, då.

TessaW
0

Räv låter lite konstigt… Är det inte somalin man kallar för husets räv… ? Skogisen har jag alltid hört ska likna en gaupe/lodjur. Efter att ha sett lite olika katter på utställningar så tycker jag att Maine Coon har en svans som är lite rävlik. Skogkattens svans är buskig mer på ett flikigt sätt, som en plym (eller hur jag nu ska beskriva…)

Fairyhearts
0

#11 Mycket ska man höra innan öronen ramlar av Skrattande
Rävsvans möjligen, men det låter skrämmande om en domare skulle säga så. Hoppas jag slipper höra det. För en räv är ju inte ett dugg lik en skogis…tycker jag i alla fall. Hemlis
/Marie

av Edelmann(N)
0

Tror det er litt missforstått jeg.

Det er ikke noe de SKAL se ut som men noen syns de minner om Gaupa å reven ( enkelt forklart ) Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Mulan
0

Hmm.. Nu blir jag helt konfunderad.. Vet inte om det är enskilda domare som är ute o seglar eller om det är en trend att Norsk skogkatt ska se ut som en räv…? "Rävar" är för mig i så fall de skogisar som ser ut som upp o nervända glasstrutar i huvudformen, dvs ingen liksidig triangel utan två långa sidor o en kortare. Denna form kan väl skogkatten ha som ungdjur eller junior, samt som ung vuxen, men en färdigväxt skogis som har breddat i huvudet och fortfarande ser ut som en räv är inte en skogis för mig.. ;)

Så jag tycker nog att skogisen ska fortsätta likna ett lodjur och inte en räv…

#13 Nja, MCO ska inte ha en "rävsvans" eftersom de har silkig päls och skogisen ska enligt standarden ha lång och buskig svans, så jag skulle nog vilja påstå att en skogissvans är mer rävlik än en MCO-svans..

mvh Malin

skaujentas
0

#14 Så godt å høre at det er andre som også reagerer på dette. I noen gamle bøker fra slutten på 1800-tallet står det at skogkattens "har en rumpe som paa en maar"

Mulan
0

#17 vad menar du med sista citatet..? "rumpe som paa en maar"..?Generad Fattar inte ngt, men min norska är obefintlig.. ;)

mvh Malin

skaujentas
0

#18 Dette er gammelnorsk, så jeg forstår at du ikke skjønte den. Med rumpe mente de i gamle dager halen og hva mår/maar er på svensk det vet jeg desverre ikkeGenerad

Mulan
0

#19 Mård kanske? ;)) Ok, då fattar jag lite bättre, tack! ;))

mvh Malin

skaujentas
0

En venninde har lett på nettet mens jeg skrev mitt forrige mail og hun sier det heter Mård.

Her er det eneste bildet vi fant, et tegnet bilde.

Mulan
0

Aha, men en mårdsvans o en rävsvans är ganska lika… ;)

mvh Malin

skaujentas
0

Heisan!

En jeg kjenner har en katteblogg på vg`s blogg sider. VG er Norges største avis. Hennes blogg er svært mye besøkt og jeg syns det var kjempegøy det noen skrev som kommentar på en blåtigre og hvit gutt fra meg, Heike. Flere syntes han hadde et gaupepreg over seg og en syntes han hadde løve-øyne og nese. Og dette kommer fra mennesker som ikke kan noe om skogkatten.

Legger ved et bilde av Heike.

Julie

skaujentas
0

Jeg glemte å skrive at han er 5 måneder gammle på bildet. Legger ved et bilde tilSkrattande

skaujentas
0

Jeg glemte å legge ved linken til Inger Johannes katteblogg: http://www.vgb.no/775

Legger også ved et siste bilde av Heike.