Frågor!
Jag har en hel del frågor angående köp av Norsk Skogkatt.
Vilka krav ställer uppfödaren på mig, som köpare?
Vilka krav ska jag ställa på uppfödaren?
Hur ställer sig uppfödare till utevistelse? Kan en uppfödare kräva att köparen låter katten vara ute? Är de flesta uppfödare positiva till att hålla katter inomhus?
Om man köper två katter samtidigt i de syfte att de ska få sällskap av varandra när man ej är hemma, blir det då MYCKET mer jobb än med en katt? Är det vanligt att folk köper två kattungar samtidigt?

Som uppfödare så vill man få träffa köparen och helst att den kommer och hälsar på kattungen innan köpet.
Vad du ska ställa för krav på uppfödaren är svårt att säga, men det är bra om föräldrarna är testade mot sjukdomar. Att föräldrarna har bra temperament osv..
De flesta uppfödare kräver faktiskt att katten får leva som innekatt men att det är ok med rastgård. Sen finns det uppfödare som kan gå med på utevistelse i lämpligt område.
Jag skulle nog rekommendera att skaffa två katter så att dom har sällskap av varandra. Det man märker av är att det går åt mer mat och toalådan blir snabbare full ;)
Plussidan är att katterna kan busa av varandra på ett sätt man själv inte klarar av och man sparar in ett antal timmar lekande och får mer tid över till gosande. :)
Många köper bara en katt först för att dom tror det räcker men det är vanligt att en andra katt flyttar in ganska snart efter.
Det är vad jag kommer på just nu, lär bli många fler inlägg från andra också.

Jag vill träffa ev köpare först (om det är möjligt) annars kan man ta referenser. "Magkänslan" ska kännas bra…
Vad för krav du ska ställa beror väl mycket på dig själv, men att stamtavla finns, vaccinationer, osv är gjorda.
Jag anser att om du köper en skogis är det ditt val om du vill ha en utekatt el ej. Jag rekommenderar att man kan ge "övervakad" utevistelse, men det är bara MINA rekommendationer.
Jag tycker inte det är/var mer jobb med en eller två katter (har fler än 2 just nu). Två direkt… Jaa varför inte… Som Seerath skrev, de busar av varandra…
Du ser, åsikterna går isär oss uppfödare emellan men kärleken till katten är det viktigaste…
Lycka till med ev köp!
/Mia S*Eklövet´s

Ah, jag borde tänkt på att nämna det grundläggande kraven från en uppfödare, men finns stamtavla så ska det följa med vaccinering, veterinärbesiktning och ev. id-märkning. :)
Dom flesta uppfödare skriver upp på hemsidan vad man "får med på köpet"
Våga prata med olika uppfödare och besöka olika kullar innan du bestämmer dig. Det måste kännas rätt för både dig och uppfödaren!
Okej, tack för svaren!
Att uppfödare och köpare träffas innan köpet ser jag som en självklarhet. Det är en trygghet både för uppfödare och köpare. Jag anser att en bra kontakt mellan uppfödare och köpare är väldigt viktigt. Om man är nybliven kattägare är det ju väldigt skönt att kunna ha någon att fråga om råd o.s.v.
Jag tycker att det verkar tryggast med innekatter, då man ständigt hör om alla tragiska olyckor med utekatter…Vad bra att uppfödare är positiva till det. Självklart kan man ta ut katten då och då ändå, i sele eller i en rastgård (som någon skrev).
Vad bra att det bara verkar positivt med två kattungar samtidigt. Självklart ska de ha full uppmärksamhet från ägaren, trots att de har sin kompis, men ägaren är ju inte alltid hemma och då är en kattkompis ovärderlig. Självklart blir det väl lite dyrare med dubbelt upp av allting, men det är antagligen värt det!

Hej!
Personligen skulle jag vara rätt kräsen som köpare av Norsk skogkatt… I dagsläget översvämmas marknaden av mer eller mindre seriösa "uppfödare"..
Som köpare av Norsk skogkatt vill jag (utan rangordning på kraven) se att det inte är ett svängdörrskatteri där katter byts lika ofta som årstiderna växlar eller oftare (och det är dels pga mina personliga åsikter samt sett ur smittsynpunkt).. Hellre vill jag se gamla katter likväl som kastrater i katteriet och inte 5 katter av samma årgång… Jag vill att uppfödaren har kunskap om rasen och katter generellt så att jag som köpare kan få stöd o råd om jag behöver det, eller att de om de är nybörjare har referenser från erfarna och kunniga gamla uppfödare, samt självklart att katterna mår väl och har det gott och ser friska o välmående ut. Jag vill att en uppfödare av en ras är seriös och engagerad och kan sin sak, och om de inte kan sin sak (alla är ju nybörjare från start) så vill jag att de har sina erfarna mentorer som stöd o hjälp så att jag som köpare av kattunge kan få ngn form av referenser och stöd därifrån också. Jag vill att en uppfödare som jag köper katt av ska vara ärlig!! Tyvärr är det svårt att kolla det, men jag ber om referenser! Jag kollar också att uppfödaren är med i rasringen samt kattklubb.
Det jag tittar på hos mina ev kattungeköpare är vilket hem jag tror att de kan erbjuda min katt. Rent praktiskt vill jag att de har katten försäkrad, jag vill komma på visit för att se att katten har det gott samt att de informerar mig om något händer katten eller bara skickar ngn bild o ett mail eller telefonsamtal då o då. Jag vill att de ger bra foder och sköter vaccinationer och allt annat praktiskt på ett bra sätt. Ofta säger magkänslan till om det är rätt eller fel.. genom att pratas vid en del så får man ett hum om det är en människa man vill anförtro en av sina bebisar eller ej.. Främst av allt vill jag att de ska känna alldeles rätt för katten de ska köpa och jag hänvisar alltid till andra uppfödare som jag tycker är seriösa samt till rasring, så att de inte köper första bästa katt för att uppfödaren var en hiskeligt bra försäljare..
mvh Malin
Ps.Jag glömde skriva att jag som köpare också alltid kollar upp kullar som uppfödaren har haft tidigare o gärna tar kontakt med tidigare köpare för referenser.. ;) Ds

Mycket bra skrivit Malin. Jag brukar säga till de som kommer, att de inte bara köper en Nosk Skogkatt utan att de även köper en uppfödare. Idag vill jag nog inte bara gå efter mitt första intryck av köparen, jag vill gärna ha en referens. Jag tror alla vinner på(kattungen, köparen och säljaren) att vi vet så mycket som möjligt om varnadra.
Och det finns inga "dumma" frågor… fråga om allt, det är det vi uppfödare bl.a. är till för, att försöka svara eller vägleda till svaren.
Lycka till Jeffajter.
#5#6 VA BRAAA, jag kan för en gångs skull hålla tyst, INSTÄMMER I ALLT
!!!!!!!
#6 Så sant som det är sagt. Jag fick uppfödarna på köpet när jag köpte mina skogisar och det är jag tacksam för. De är helt enkelt ovärderliga, både som vänner och mentorer.