Med risk för....
Att få samma "skit" som alla som har en "annan åsikt" än de flesta här… så gör jag ett inlägg ändå. Har valt att inte vara så aktiv här då det TYVÄRR mest verkar missuppfattas eller så är man "en dålig uppfödare"
Detta inlägg handlar förståss om det som tycks pågått ett par dagar nu, om de katter som tagits till baka av uppfödare. POÄNGTERAR här att jag INTE tar varken henne ELLER den som "påståtts" misskött sina katter… Detta har JAG personligen ingen som helst kontroll på. OCH det är dit jag vill komma…
OM det nu ÄR så att katterna misskötts, och de nu handlar om oskyldiga djur. VIlket GIVETVIS ÄR förskräckligt! inte tu tal om saken….
MEN. en stilla undran… HJÄLPER det att göra som de görs nu? en MASSA uttalanden som till 98% kommer RYKTESVIS… VEM har de "rätta bevisen"
isåfall… å till vilken NYTTA är detta rent ut sagt SKITSNACKANDET! HJÄLPER detta de de egentligen BORDE handla om.. KATTERNA…. ÄR vi alla här sååå otroligt oskyldiga?? har inte du och jag gjort fel någongång? jag vet då att JAG gjort/kommer att göra fel… MEN… men rätt "vänner/hjälpande händer" så fixar man det. INTE via sånt här… ryktesspridning och illasinnade ord…
Jag undrar bara stilla å lugnt… ÄR det då inte bättre att ge en hjälpande hand till den som nu av NÅGON ORSAK… (vad vet nog de flesta av oss INTE…) behöver hjälp med sina problem….
Som sagt… de flesta av oss försöker alla att göra de bästa och jag själv väljer att försöka förstå att de ALLTID finns TVÅ sidor av saker och ting…. INGEN vill bli behandlad orättvist…. tänk bara på att de kanske ligger mer bakom än vad du och jag VET….
som sagt… jag tar INGEN av de berörda i försvar, men måste ändå säga att med detta "skitsnack" får man ingen värld att vara värd att leva i… oskyldiga djur lider i många hem… mer än vi vet och VILL veta… men som sagt… att kasta första stenen i glashus utan att sopat rent runt sin egen dörr hjälper INGEN…
Nog från mej… Ha en bra helg
VAD finns för orsaker till att behandla sina djur så illa ???
Vad oraken än är så kan man inte klara av att ta hand om sina katter får man väl för sjutton se till att omplacera dom eller kontakta uppfödaren om hjälp.
VAD ÄR SÅ ILLA så att man låter katter ligga och självdö ?? om man själv ligger för döden då möjligtvis något annan orsak kan inte godtas anser jag.
Har man problem vad det än må vara måste man endå se till sina djur och kan man inte det av någon anledning ser man till att snabbt få hjälp att omplacera dom , och så hör man av sig till den man köpt katten av och ber om hjälp.
//Marita

visst… håller med…
MEN "grundproblemet" som jag skrev om… att SMUTSKASTA någon "offentligt" de är så rykten sprids…. å de e oftast dom som ställer till det…

ps… de va inte ORSAKERNA jag ville "skulle börja ältas" utan RYKTESSPRIDNING…..
Mvh

Tror inte att det finns NÅGON här på Forumet som inte vet att allting har två sidor, men DET rättfärdigar INTE till det vi fått se bilder av. Vad är då DITT förslag till vad som skall göras?? Först och främst är det väl ändå att man får bort djuren ur den miljö dom lever i, och att göra folk uppmärksamma på att något är fel.
De tvåbenta i sammanhanget är ju kapabla att ta hand om sig och välja vad dom vill göra, men djuren kan inte välja.
Jag har svårt att se vad ditt inlägg tillför här…kanske fel på mig!

Svårt att veta vad man konkret ska eller bör göra i sådana här fall….
men vad jag kan förstå… så hjälper det knappast att SMUTSKASTA någon via ett forum…. de som isåfall kanske kan hjälpa är att -som någon faktist åxså nämnt i inlägg… kontakta myndigheter å se till att de gör något….
Det förvrängs och vrids ju mitt inlägg med nu… å det ÄR för att vi alla tolkar på vårt eget sätt… eller hur.
"att göra folk uppmärksamma" skriver du *4. HUR gör man folk uppmärksamma på ett neutralt sätt när de flesta här är mer eller "rädd om sitt eget skinn" eftersom att de flesta är uppfödare…
att göra folk uppmärksamma vore väl istället att gå ut till i första hand den det gäller… å påpeka att de den/denna gör är FEL…
Tror nog du får skilja på vad skitsnack och rena sanningen är.
Mona

Håller HELT med Mona….och#0, vad tycker du att smutskastningen består utav? Det som diskuterats här är de bildbevis på misskötsel som visats. Se det som krishantering, för SÅ har de flesta reagerat på vad vi sett. Jag har inte sett några personangrett, men många fruktansvärt upprörda människor, inte konstigt alls.
Förstår fortfarande inte vad du vill säga som skulle vara något "nytt". Menar du att allt är osanning och någon blivit utsatt för en komplott??
Vilken "smutskastning" talar vi om?

Smutskastning??? Skitsnack??? Håller fullständigt med Mona och Annika. Eftersom jag är en av dom som engagerat mej mest så är det synd att du inte har vänt dej till mej först så hade jag kunnat ge dej information och möjlighet att kontakta dom männinskor som är drabbade och som har fått ut sina katter från denna sk uppfödaren.
//Kaisa
Herregud…….för det första skriver du att:
Citerar
OM det nu ÄR så att katterna misskötts, och de nu handlar om oskyldiga djur.
Tala om för mig vad dessa katter gjort sig skyldiga till??
Skitsnack?Ryktesspridning?Vad menar du med detta???
Det finns foto,katter är döda.Så du menar att en Vetrinär anmäler till Hälso-miljö skydd utan orsak.
Jisses vart vill du komma med ditt inlägg.Om nu alla håller med här i denna frågan om vanvården är det möjligen p.g.a att det är seriösa uippfödare??
Rakt av kan jag säga att det finns INGEN sympati för folk som misshandlar,vanvårdar och inte sköter sina djur.Oavsett vad som ligger bakom så försvarar det INTE vad hon gjort sig skyldig till.
Dem SKA SÄNKAS direkt.Det är min åsikt men du har tydligen en annan:)
Ja Annika jag håller med dig att detta inlägg inte tillför något som helst.
Sen tycker jag Eva ska tala för sig själv och inte för alla andra.
Jag skulle ALDRIG vare sig beh.djur illa EJ heller skulle jag sälja nån sjuk katt el om nåt annat vore fel.Nej jag skulle rent av inte ta nån kull om jag hade sjukdomar i mitt uppföderi.Jag skulle heller inte lura en annan medmänniska.
SÅ SKA DET VARA om man handskas med djur.Hoppas detta inlägg gav dig något

*7 jag menar varken de ena eller de andra…. de jag försöker påpeka att det fälls rätt hårda kommentarer om något de flesta av oss inte har en aning om till vad som ligger bakom…
visst jag har åxså sett bilderna… och det ÄR åt skogen att djur missköts… inte tu tal om saken… och jag menar hellre inte att det är någon komplott för det har jag ingen aaaning om så är fallet…
Det är såå lätt att ge skulden till någon, för att man reagerar innan man tänker efter….= de blir hårdare ord än vad situationen kräver…. å på så vis kommer man inte åt GRUNDPROBLEMET… som i de här fallet måste vara KATTERNA….
Förstod att detta inlägg skulle väcka många irritationer… just pågrund av att man reagerar innan man tänker efter….
Tänker inte sitta å "försvara" detta inlägg mer. Läs/tolka och handla efter eget förstånd.

#10 citerar: man reagerar innan man tänker efter….
Jag har vetat om detta i tre veckor och inte förrän nu har vi som känner till det, valt att gå och ut och berätta om det. Så kom inte och säg att vi inte har tänkt efter innan vi gjorde detta. Men om vi valt att inte informera folk om detta, valt att blunda för det, så kan hon fortsätta att utöka sitt katteri med nyinköpta kattungar. Kattungar som ska fylla platserna efter de döda och sjuka katterna. Jag skulle aldrig kunna leva med mej själv om jag valt att blunda för detta och låta henne fortsätta i samma stil. //Kaisa
Tack Kaisa jag är av samma åsikt EXAKT*applåderför de orden*

Jag kommer att fortsätta att kämpa för djurens rätt, det kvittar hur många jag får på mej för det. För mej finns inga som helst ursäkter för att vanvårda sina katter och de som sysslar med sådat ska motarbetas till varje pris.
Jag har precis blivit påhoppad för mitt agerande i min Blogg på min hemsida av någon som tar den berörda uppfödaren i försvar och som tyvärr kallar sej för xx, alltså kan jag inte ta en diskussion med henne, vilket jag gärna hade gjort. Så här skriver personen:
(jag har valt att redigera eftersom personen valt att namnge en annan person)
tur att du vet så himla mycket om denna människa, du var inte så himla snäll mot *** som fått fortsätta med sina dumheter. Ta reda på fakta innan ni öppnar mun, för ni vet inte varför det hänt. Hon mår fruktansvärt dåligt, men skit i det ni, ni lyssnar ju bara på skitsnacket, vilket gör er till dåliga människor och i mitt tycke även dåliga uppfödare. har köpt katt av henne och de e suveränt goa katter. Har inget katteri och kommer aldrig att infinna mig på en utställning med min kille eftersom det bara är en massa skitsnack!! Hu för människor som er
//Kaisa
jaha och den personen våga inte framträda med sitt namn…..det talar för sig själv
Herregud……

*13 Självklart ska man kämpa för djurens rättigheter… de är ju de självklara i det hela… jag skrev i början av mitt inlägg att det INTE är det det handlar om… utan de hela är att de finns alltid två versioner av saker och ting.. jag tar självklart inte parti till den som gjort djur illa!
Det jag menar är FORTFARANDE att de är såååå otroligt lätt att det blir "fel" när man inte har hela historian bakom… säger hellre inget om att folk här inne inte tänker sej för… men det är LÄTT att de blir hårda ord, till absolut ingen som helst nytta…. de som fortfarande är de drabbade är ju de som inte kan prata för sej… djuren!
(OCH de hela är ju inte bara DENNA situation utan överlag…)

Men Eva du som tydligen vet. Vad ÄR historien bakom? Jag har också sagt innan här i olika sammanhang att man kan råka ut för saker i livet där man kanske tappar kontrollen, MEN MAN MÅSTE BE HOM HJÄLP!
Det vi är upprörda över är just detta Att hon inte har bett om hjälp INNAN det spårat ur. Eftersom det varit uppe på tapeten förut måste väl de som är hennes vänner(?)kunnat få stopp på vanvården!
Jag vet att man kan gå i däck, men djuren får aldrig bli lidande!/Lena
Det rättfärdigar ju ingenting, " Hon mår fruktansvärt dåligt" ……men hur faaan mådde katterna som togs därfrån då , eller dom som låg och självdog ??? det är väl ingen ursäkt !!!!
Mår man så jävla dåligt så man låter katterna lida ska man lägga ner sin uppfödning om man har tillstymmelse till vett i skallen ……..
Ursäkta ordvalet i detta inlägg men jag blir så arg så jag kan krypa ur skinnet.
//Marita
Hej ! På min hemsida finns nu en Blog där jag vill dela mej av mina sorg som har hänt mej ! Jag har okså fått en Erfranheten inom avel & har kämpt dom sitta månaderna med att skaffa bra katter & bra Lijer …Jag ger alla en mölighet att få läsa en sann berätelse hur mitt katteri började ..Jag okså erkänna att jag satt & grät när jag skrev den.. Tycka vad ni vill om mej & min uppfödning jag svara på alla frågor ..Många kramar i från S*Knoxville_katteri

#18 Jag vet att du inte har haft det lätt, du har tyvärr haft en väldig otur med dina katter. Jag har varit inne och läst din blogg och det är starkt av dej att skriva om det. Nu hoppas jag att allt ser ljusare ut för dej snart och att du kan få börja om på nytt igen. Lycka till! //Kaisa
#19 Det har inte var lätt alls. Men nu är det nya tag som gäller & se till så allt blir bra igen både för mej & mina katter .. Jag har okså lovat mej själv att komma ut på fler utställningar & träffa nya uppfödare & hoppas på att få nya vänner../ Eva

#20 Det tycker jag låter bra! Man lär sej väldigt mycket av att gå på utställningar och man lär känna många härliga kattmänniskor. Jag hoppas att vi oxå kan ses ute på någon utställning någongång. //Kaisa
#21 Ja det gör man & Man lär sig massor & man får ju se massor med snygga katter okså .. Jag tror säkert att vi kommer att träffas nån gång i framtiden..Det är ju bara det att jag måste ju ha Privat chafför
för att komma i väg !
Et dyr skal aldri få lide, selv om eieren har en dårlig dag eller har problemer i livet. Hvorfor skal det gå ut over et uskyldig dyr som ikke har valgt å komme inn i dette menneskets liv. Uff jeg blir dårlig av å tenke på slike mennesker.
Jeg håper ryktet kommer til Norge også, og at vi finner ut hvem dette er , slik at hun ikke får kjøpt noen katter fra Norge heller.
Jeg må bare innrømme at jeg ikke aner hvem hun kan være. Og det gjør det ganske trist at hun kanskje får skaffet seg dyr igjen…som dermed blir lidene
Heldigvis har jeg sluttet med avele så det blir ingen katt fra meg
Fiskerjentas! kontakta Mylingens, det gjorde jag.

Var inne och läste här och sen in på en hemsida där jag såg en del av dessa stackars katter
Mitt hjärta gråter för dessa stackars oskyldiga djur
Hur i hela friden kan man behandla djur så illa och den som gör så här skulle aldrig mer få vara i närheten av ett djur. Och mår man så illa att man inte kan sköta katterna så tycker jag man bör söka hjälp .
Ja!!!!! Jag brukar vara den första att alltid försöka att se saker och ting från olika synvinklar, men detta har ju gått alldeles för långt! Det finns ju bildbevis till och med, och folk som med egna ögon sett, så det ska väl inte bara vara ett "rykte"!! Detta finns det ingen ursäkt för! Mår man SÅ dåligt, så man själv inte kan se och förstå, då måste ens vänner agera! Om man har några. Bara vetskapen om att katter far så illa, gör att det är oursäktligt att inte göra något! Förskräckligt!
Bra! Ni som engagerat er i detta.