Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1462 ggr
Mylingens
0

Efterfrågad länk...

Då många har undrat och frågat om den upptäckta vanvården av katter hos en uppfödare i skåne så ska jag lägga ut en länk till er där ni kan se bildbevis på de vanskötta katterna.

Tillstånd har jag fått från Ann-Katrin på S*Dizorinas att länka till hennes sida där bilderna finns. Hon har fått loss 3 katter från uppfödaren och det är bilder på dom katterna ni kan se där. 

http://www.dizorinas.com

Detta finns det verkligen inga ursäkter för, bilderna talar för sej själv. //Kaisa

SChamuels
0

Bra Kaisa.Såna sk. uppfödare ska sänkas och det finns ju som bekant fler av den kalibern tyvärr.

Men jag tror folk börja inse att det inte var utan orsak hon blev anmäld till Sverak.

SillyZones
0

Men vem har gjort såhär mot de stackars katterna? Jag gråter.Gråter

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Teres
0

Usch vad vidrig folk kan vara Gråter

SChamuels
0

Ni får gärna slänga ut mig härifrån,det tar jag om jag bara kan få varna 1 person för denna djurplågare och skona bara 1 katt.Det här gör mig så vansinnigt förbannad så jag saknar ord.jag har själv varit utsatt för liknande fula saker och det är ett förbaskade lidande både för katt och ägare.

Katterna är fråntagna från Uppföderi ********** i Skåne.

Även om det är ett fruktanskvärt behandlande av katterna och jag hoppas att uppfödaren som haft dem någon gång får vad hon förtjänar så får vi inte enligt skrivreglerna avslöja stamnamnet. TYVÄRR! Därför var jag tvingad att redigera ditt inlägg. Sorry!

Ps. Ni kan PM:a varandra för att informera er om vilken uppfödare det gäller.

/Camilla, Sajtvärd.

Froydis
0

Dette må da være straffbart… Fy……. Bra det kommer opp i dagen slik t ikke flere selger til henne..

SChamuels
0

Och det senaste är att hon ska avliva dem hon har nu och köpa in från RIKTIGA uppfödare…herregud……vilken planet kommer hon ifrån

Försäkringsbolagen är kontaktade idag så det är inte lönt hon försöker få ut liversättning på dem för det kommer att misslyckas.

BEATA
0

Tack Kaisa…..det här måste nå ut till absolut ALLA  ….ingen får missa det här…..det här får inte förekomma i vårt land….        #4 jag förstår dig….alla medel måste vara tillåtna när det kommer till våra djur…

SChamuels
0

#7 Precis min åsikt också.

Man har läst om vanvård i tidningar men jag har aldrig kunnat föreställa mig att en katt kan se ut som dessa.Jag är skakad.

KarolinaM
0

Va???? Är detta sant? Vad i helvete är detta? Nu är jag förbannad. Denna uppfödaren är ju ägare till Bacardi som då är nemos pappa. Hon mailade mig nyligen och sa att jag inte skulle lägga mig stamtavlan hos nemos osv. Nu är Nemos pappa död? Fy fan för den människan. När jag får tag på henne…..så bör hon springa, ta mig faaan!

KarolinaM
0

Det här var det värsta jag sett på väldigt länge. Jag mår illa och känner mig spyfärdig.

Blankan
0

Stackars katter! Jag lider med dem! Hoppas de kan få sina värdiga liv tillbaka. En stor eloge till er som tagit tag i detta och ger katterna en ny chans till ett värdigt liv igen.

Dizorinas
0

Ja det är hemskt detta som hänt

men mina två har det bra nu Men mina tankar går mycket till  Barcardi

som var så sjuk så han låg och krampade fy säger jag bara stackars katt/Ann-katrin

SChamuels
0

#12 Mina tankar finns också hos honom och vackra Jamsins ödeGråter

Tita
0

Jag blir så arg så jag skakar när jag tänker på detHUR !!! hon bara kan strunta i när katterna är sjuka ……???? bara låta dom bli sjukare och sjukare människan kan ju inte vara frisk själv.

Hade hon tänkt att dom skulle ligga där och självdö eller hur tänker hon, tänker hon överhuvudtaget ??? Sedan jag såg detta första gången i morse har jag skämts över att höra till människosläktet.Jag tror också att fler en jag därute månar lite extra om sina egna katter en sån här dag.

/Marita

Skogiskatten
0

Fy sjutton, man gråter när man ser det. Går man dessutom in på hemsidan skriver uppfödaren om "en kärleksfull och trygg plats för sin nye vän". Detta gör mig spyfärdig! Gråter Hur kan vi hjälpas åt att hjälpa dessa katter som far illa?

Kaisa, jag är väldigt glad att vi köpt vår katt hos Mylingens ska du veta! Kram Eva

SChamuels
0

jag tänker inte hålla tyst med nånting.

Tita flera har självdött där bl.a Jamsin efter att hennes kattungar dog.Men hon dog ju av längtan efter sina kattungar och obducerad blev hon också men av vem?Inga papper?

Katten dog utanför huset helt blå i huvudet.Fy FAAAAAAAN hon hade tydligen kröpit bakom trappen och självdött.

Blankan
0

Får man fråga! Har de resternade katterna hamnat på ett bättre ställe?

Blankan
0

oj då, min stavning….hehe

mariamia
0

Mitt hjärta gråter…. Fasansfullt är det…. I Sverige?? Jag är mållös… Hoppas hon kan leva med sig själv, sanningen brukar segra till slut, förhoppningsvis gör det så i detta fallet också…

Är alla hennes andra katter omhändertagna nu?

/Mia S*Eklövet´s

SChamuels
0

Nej tyvärr.Hälso och miljö har varit där och godkänt det.

Tydligen har hon folk som hjälper henne och hon har haft 3 veckor på sig att göda upp dem och borsta upp dem.Hon påstår att dem beh.med mediciner men inte detta heller stämmer.

Det är vad jag kallr en notorisk lögnare*usch å tvi för dig*

alpblomman
0

Stackars de små katterna. Tur att de har fått ett bra hem nu.

Rhapsody
0

#20 Har Miljö-  och hälsoskyddskontoret sett bilderna på katterna?

Tita
0

# 4 Man mår illa, fy fan rent ut sagt …….. måtte dom stackars katterna som är kvar där komma därifrån fort.

Dom borde omhändertas direkt, sen kan man kontakta uppfödarna så dom får en chans att hämta tillbaka sina katter.

SChamuels
0

Ni vill inte ens veta vilken mat dem stackarna har fått det kan jag lova.

Jag ber om ursäkt Camilla men jag är så otroligt förbannad över detta.Mina el andras djur spelar ingen roll för det får aldrig gå till så här.Jag är så fruktansvärt ledsen för djuren och dem uppfödare de kommer ifrån.Därav mitt agerande.Sen känner jag Annkatrin mycket väl och vet vilken underbar människa hon är.Hon gör ALLT för sina djur.

Hon ska va glad att inte jag har nån katt hos henne för jag hade slått mig fram kan jag säga.Detta berör mig mycket illa då jag växtre upp med en far som misshandlade djur och jag har mycket svårt för att ta sånt här.

Dem ska ha det precis lika gott som vi har det.Det är vår förbannade skyldighet.

SChamuels
0

#22 Ja det har dem.Vetrinären anmälde henne till hälso och miljö.Så ja dem har sett bilderna

Juliette-
0

Gud så fruktansvärt hur i helvete kan man göra så?
Fan vilka fruktansvärda människor de finns

Mylingens
0

Det finns många katter kvar hos denna uppfödaren! Men hur går det att stoppa någon när det t.o.m. inte går att få miljö- och hälsa att agera fast de har vetskap om bilderna? Allt finns dokumenterat av veterinären som har tagit hand om de här katterna och som har anmält det. Men de katterna som finns kvar är i hyfsat skick, hon har haft tid på sej att göra vid det värsta sen hon förstod att hon skulle bli granskad. Men de har med största sannolikhet en svår öronskabb och snuva, en katt var konstaterat mager av miljö- och hälsa när de var där igår. Under året har hon fått sammanlagt 11 kattungar från olika kullar, av dom har endast 3 överlevt, 2 av dom är bokade och den sista stackaren är fortfarande till salu. Man känner sej totalt maktlös…//Kaisa

Zygots
0

Men jag kan inte förstå varför de som sålt katt till henne inte helt sonika åker dit och hämtar hem sina djur. Vad jag förstår har det ju varit så här ett tag?

KarolinaM
0

Vill bara säga att Miljö och Hälsa i Trelleborg har inte godkänt hennes Katteri.

Hon har haft 3 veckor på sig då Hälsa och Miljö tog 3 veckor på sig att få tummarna loss att åka ut där. Hon har fortfarande saker att åtgärda i rastgårdarna.

Det känns beklagligt att behöva berätta för er att jag tillhör denna kommunen.

Zygots
0

# Menar du att du "jobbar" på kommunen eller att du bor där?

KarolinaM
0

Jag bor i Trelleborg, men min man jobbar inom kommunen. Så menade jag.

Zygots
0

Jag antar att hon "plockat" ner sidan, för jag kommer inte in. Hur många katter har hon?

Mylingens
0

#28 Två uppfödare har gjort detta när de fick reda på det. Men egentligen har du ingen laglig rätt att åka dit och ta katterna. //Kaisa

Silvis
0

Hur kan ******** vara så hemsk mot sina katter?

Usch, hemska människa! 

Redigerat pga brott mot skrivreglerna.

/Camilla, Sajtvärd.

Skogiskatten
0

Zygots!

Sidan är inte nerplockad, försök igen (glöm inte att det ska vara ett s på slutet i adressen).

Mylingens
0

Hon har alldeles för många katter men jag misstänker att hon har fler katter än vad som visas på hemsidan. Många av katterna är tyvärr från hennes egen uppfödning och de kommer vi aldrig åt. Men enligt hemsidan så har hon 8 fertila honor och 4 fertila hanar, hon har redan hunnit plocka bort de katterna som är hämtade, dvs två fertila hanar och en hona. Tittar du på katternas personliga sidor så finns det nästan inga foton på någon av katterna som vuxna. //Kaisa

SChamuels
0

Om det stämmer så ska det vara runt 27 katter.

Sen har ju hälso och miljö varit där en gång tidigare och hon fått besked på att röja där.Men det var ju ett tag sen och nu var dem där igen efter en anmälan.Att hon fått påtalat om miljön dem lever i är ju rätt,men ser dem inte till katternas hälsa??Varför finns det inte en vetrinär med vid såna besök.Varför får en sån 3 veckor på sig?

Nä när dem får en anmälan från en vetr. då ska det slås till samma dag tillsammans med vetrinären.Det är vad jag anser.

Jag skäms över kommunernas agerandei Sverige

Merlyn
0

#35 Det går INTE att komma in på sidan

Tita
0

Jag hade problem att komma in men jag sökte på google då gick det.

jaanuska
0

#Jag har precis tittat hemsidan,så jag kom in.

jaanuska
0

#39 Jag googlade också.

Mylingens
0

Jag kommer oxå in, inga problem. //Kaisa

Merlyn
0

Googlade och kom in…

En tanke slog mig, jag har aldrig varit på den sidan tidigare.

SillyZones
0

Jag googlade och kom in. Man ser väldigt få bilder av hennes katter. En del inga alls.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Zygots
0

#33, Nej jag vet att man inte har "laglig" rätt att ta tillbaka något man sålt, men fy fan, man har inte heller "laglig" rätt att misshandla djur. Jaghade bara åkt, konsekvenserna hade fått bli det dom blev…..(men nu talar jag för mig och vad jag hade gjort, alla kanske inte har den möjligheten)

Tita
0

Ni som har katter kvar kan ju gå ihop och åka dit gemensamt och hämta hem era katter, om det är så att någon inte kan ta sig dit eller tycker det är obehagligt att åka ensam.

Pulcherimas
0

Det ska f-n vara i Sverige som allt ska gå enligt reglementet, ingen får tummen ur arslet, och när någon väl undersöker så kan man ändå inget göra p.g.a alla regler!!!!! (Faktiskt ganska likt även när det gäller barn)

Vad jag inte förstår är: hur kan den här människan ha sålt kattungar utan att detta uppdagats tidigare? Reagerar inte köparna? Åker hon på utställning, isåfall-vilka umgås denna person med, som inte märkt något? Varför har hon katter då hon uppenbarligen inte bryr sig om dem iallafall…

Tita
0

# 47 Bra frågor ..

Tinis
0

Jag finner inte ord…. Hur kan människor behandla sin djur så?Gråter

Mylingens
0

Vad jag har förstått så har inte alla katterna varit i samma skick som dom på bilderna. Men om hon får fortsätta kommer de snart att hamna där oxå. Hon har faktiskt varit ute på utställning, jag såg henne så sent som i Varberg förra året.

Vi är några stycken som redan innan har reagerat mot henne men vi visste inte att det var så här illa. Hon sålde vid något tillfälle kattungar på Blocket.se som var leveransfärdiga men som alla vägde under 1 kilo. En uppfödare här från skåne tog då kontakt med henne och diskuterade det här med henne och det var inte populärt. Men att det skulle vara så här allvarligt var det väl ingen som kunde ana och det vill man inte tro om någon heller.

Det finns inga ursäkter för varför man inte tar kontakt med en veterinär om någon av ens katter blir sjuk och man låter det framförallt inte det gå så här långt. Alla kan få in sjukdomar i sitt katteri men då ser man till att åtgärda det så fort som möjligt. Man kan inte resonera som så att: dör han så dör han… //Kaisa

SChamuels
0

Så klart man kan få in sjukdomar men som Mylingen säger så tar man sitt ansvar för det.

För mig är det en självklarhet att det djuret jag köper in den älskar jag och gör ALLT för den.Så även mina avkommor.Jag skulle ej heller sälja ett sjukt djur.

För mig är det ensjälvklarhet och jag tror de flesta tänker så men det finns några undantag tyvärrr.

[diana]
0

Hur kan någon bete sig på detta sättet mot dessa älskliga djur?Jag är ingen uppfödare, men jag har två norska skogkatter som jag älskar över allt annat. Usch, jag blev så ledsen när jag såg bilderna. Sådana människor ska inte ha några djur alls. // Ingrid

Mylingens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Tack! det värmde att höra, jag önskar att vi fortsättningsvis har samma tur som hittills att hitta lika bra hem till våra kattungar som vi har gjort. Ni är verkligen guld värda! //Kaisa

Keso
0

Ni som klagar på miljö- och hälsas icke eller dåliga agerande har ni pratat med dem själv så ni vet vad som gjorts? Om ni anser att inget händer anmäl, anmäl, anmäl och var rikigt jobbiga. Ni kan även göra en polisanmälan. Ni som hämtat katter från henne kan ha hjälp era katter men tyvärr stjälp resten av hennes katter. Eftersom miljö- och hälsa nu inte ser dessa vanvårdade djur utan kankse bara djur som är ok, så får hon ha kvar dem.

Det bästa hade varit att alla djur varit kvar när miljö- och hälsa kom dit och att de hade haft en veterinär med sig. Hade djuren som fanns där då varit så dåligt skötta som bilderna visar hade ett omhändertagande varit på plats.

Eftersom jag själv jobbar med detta så vet jag hur frustrerande det kan vara när någon hämtat djur där man planerat ett omhändertagande så faller allt på att någon av välvilja för djuren hämtat dem. Djurägaren kan fortsätta tills det händer något mer och fler djur far illa. Tyvärr så räcker inte lagens väg ända fram alla gånger utan alla "bevis" måste finnas på plats.

Tita
0

Men räcker inte bilderna som bevis??  det måste ju finnas  typ köpekontrakt och papper hos SVERAK som intygar att katterna köpts av denna ägare ???

Då måste man väl förstå av dom att katterna bott och kommer därifrån i detta skick ??

Mylingens
0

Hmm…Om man som uppfödare får nys på att sålda avkommor är väldigt sjuka så hade jag oxå hämtat dom på studs utan att vänta på att miljö- och hälsa ska komma dit och göra en bedömning. Den ena katten klarade sej tyvärr inte fast den blev hämtad och fick komma under veterinärvård. Den andra sjuka katten klarade sej som tur var men hade hon väntat hade även han dött. Anmälan gjordes på en gång av vad jag har förstått, den veterinär som behandlade de två sjukaste katterna och det tog miljö och hälsa 3 veckor innan dom gick in. Vem av oss kan vara så kalla att vi sätter oss ner och väntar på att miljö och hälsa ska komma, och som vid detta fall, tre veckor senare och veta att det finns katter som ligger och självdör. Jag hade handlat likadant själv i denna sitution.

Bevis finns i form av foton och dokumentation från behandlande veterinär av dessa dödssjuka djur och det skulle räcka för att ta resten av katterna ifrån henne på studs. Om de skulle ha väntat på inspektionen som dröjde tre veckor så hade katterna självdött och blivit undanröjda och då hade där inte funnits något större i bevisväg mot henne. //Kaisa

Keso
0

#56 Frågan är ju vem anmälde och när gjordes anmälan, kan anmälan ha dröjt?

Vi är skyldiga att åka ut med ganska omedelbar verkan om vi får in anmälningar och kommer dessutom en anmälan från en veterinär som berättar hur dåligt skick djuren är så åker vi ut samma dag. Nu kan ju jag bara prata för min egen kommun men jag tror att alla arbetar ungefär lika. Anmälningar har prio 1, sen kan man ju klassa anmälningar olika också beroende på vad det gäller. En anmälan om djur som far illa kollas upp på så fort som det bara går, en anmälan om skällande hundar kissande katter etc brinner ju inte även om de också skall tas skyndsamt.

Så jag har svårt att tro att de dröjde tre veckor innan de åkte ut om de verkligen fått in en anmälan från veterinären. Hade jag haft en katt som bott där och som jag hämtat hade jag begärt ut alla handlingar i ärendet från miljö- och hälsa och läst igenom dem och satt mig in i ärendet ordentligt. Sedan hade jag skickat in min berättelse, dagbok om katterna och bilder på dem till miljö- och hälsa och hoppats att de hjälper dem.