Fråga
Är ju helt nybörjare på det här med kattungar… Men när man är runt och kollar på hemsidor så verkar de flesta väga kattungarna vecka för vecka. Vanlig födelsevikt verkar vara runt 100-110 g.
Nu till frågan en kattunge som väger mindre vid födseln kommer den att bli mindre även som vuxen? Eller hämtar de igen?
Hur mycket bör de väga som ungdjur respektive vuxna? Jag förstår att det är skillnade i vikt mellan honor och hanar.
En annan fråga… Jag läste att man ofta tillmatar kattungar. Är det så? Räcker inte kattmammans mjölk?
Hoppas ni har överseende med mina nybörjarfrågor… Finns det någon bra sida med information på nätet?
Hej
Nu har jag ju bara haft en kull.Jag är nybörjare som sagt.Men dem fösta veckorna vägde jag varje dag och ofta både morgon och kväll för att se så mammans mjölk räckte till.Jag tror inte alla stödmatar.Jag behövde inte göra det med mina,det enda bekymret jag hade var att hon inte ville ha dem där jag ville:)jag fick ge mig till slut för hon var envis och skulle bestämma var dem skulle ligga:)
Mina tjej fick stora ungar men siste plutten vägde 98 gram men han är inte mindre än dem andra nu.
Hoppas du fick lite info här.Man måste fråga annars kan man ju inte veta,själv har jag världens bästa Mentor annars hade jag med frågat runt.
Lycka till
Kattungars födslovikt har ingenting att gör med hur stor/liten de blir som vuxna.
Hur mycket en kattunge "br" väga som vuxen är ju ett vitt spektrum på. En hona av Norsk skogkat tycker ag bör väga över 3 kilo som vuxen, men det finns säkert mindre exemplar utan att det är något fysiskt fel på dem. Sen finns det honor som väger mer än det dubbla.
Hanar brukar ju väga något kilo till.ganska normal för en vuxen skogis bör väl vara någonstans mellan 4.5 och 8 kilo…
En ungkatt som levereras vid tolv veckor bör ju minst väga ett kilo. Men det är ju ett absolut minimum. 1200-1800g är nog ganska normalt.
Mitt mål när jag föder upp kattungar är att INTE mata till dem i onödan. Märker jag att någon unge sackar etfer i vikt så, självklart får de tillmatning. Med en uppgång på på minst 11 gram per dag så ser det fint ut. I genomsnitt ca 80-100 g i veckan.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt