Orijen kattmat
Har nu prövat orijen kattmat på min lille skogkattkille och måste säga att visst han har bara fått det i en vecka men dels känns bitarna köttigare och han är helt tokig i det.. har haft lite problem då dom andra katterna går på r/d och zeus då som han heter har älskat det foder.. inte så bra för en linen kattunge inte… och jag har provat alla dom olika sorter kattungemat men ikke.. men nu.. när jag provade att blanda i lite orijen så struntar han totalt i de vuxnas dietmat..*jippie*
så det verkar gå hem.. tänkte få ner dom andra i vikt och sen testa hur dom blir på orijen.. den är ju rätt fet 20% fett men sen har dom nästan inga kalorier i maten..
men jag funderade på det 70% kött 30% frukt, grönsaker och örter.. 0% spannmål.. verkar vara ett underfoder nästan.. ska bli spännande och se på resten av gänget vad som händer sen..
passa på att göra lite reklam då oxå.. orijen köper man då självklart på Gunnars hund och katt i uppsala..
Kram på er

Skulle vilja veta vad priset ligger på Orijen maten? Har du några uppgifter?
//Annika

#1 7 kilo = 399 kr
4 kilo = 199 kr

Ok, tack. Finns dom bara i 1 och 4 kilos påsar? Ursäkta alla frågor.
//Annika
Nä kolla på www.swecat.se de har t.o.m i 20kgs förpackningar!:)
jag har tur som har det i västerås med.. ska dit i nästa vecka o inhandla fodret så får vi se sen vad gänget här tycker om det.. 

kan inte hitta vart Swecat har sina butiker???
#5 : kan bero på att den bara finns på internet.. ;)

ahaaa
trodde du hade en sådan butik i västerås!:P
då vet jag det

Det finns ju sjukilospåsar och det kan ju vara lagom för många.

Hos oss har vi nu prova på pris på 400g för 10kr då får man oxå en 75kr rabatt på nästa säck om man skulle vara nöjd..
Här kommer säckarna som vi har och vad det kostar:
400g: 39kr (efter kampanjen)
2,5kg: 199kr
7kg: 399kr
*kram kram*

okeej… var det bara 2,5 kg för 199, då läste jag fel.

Köpte en påse igår och hällde upp en skål på kvällen. Alla katterna nosade som galna, men ingen ville smaka?!
När jag vaknade imorse var skålen tom och det var knappt
något ätet på de andra två. När jag fyllde på kom kastrat-tjejerna i full fart och började fylla på deras 'tomma' magar ;)
Nåväl, vi får se om det bara var nyhetens behag och vad den mer långsiktiga effekten på pälsar och vikt blir…
De sa i butiken att det finns seniorfoder (men det kanske de inte tagit in ännu?).
Mina har faktist inte varit så pigga på att smaka. Kastrattjejen äter det inte och Vivvi har smakat men verkar inte överväldigad
. Förhoppningsvis beror det på att hon löper och inte är så intresserad av mat överhuvudtaget.
Susanna
Jag har kört med Orijen i drygt tre veckor nu och än så länge är resultatet bara positivt, det är för tidigt att utvärdera hur resultatet på deras pälsar blir. Däremot har jag diskuterat innehållet med en näringsexpert (RC) och alla värden är helt OK! Det bästa av allt är att det som kommer ut, dvs. ren skit har minimerats till 1/3 mot tidigare
!/Häxan
Låter kanon, men ursäkta att jag är trög…men detta säljs alltså bara via nätet?
Inget som kommer att säljas hos typ zooaffärer?

#14 jodå det finns i djuraffärer också. de har den i Lund på **Mammut bla/ Rosie
Först när jag provade gick det inte alls hem sen tyckte de bättre om den ska prova igen. Gillar att det är så mycket protein och inget spannmål.

Gå in under www.swecat.se och under återförsäljare där står det vart fodret säljs. Här i Karlstad bara på ett ställe änn så länge.

Här står det framme både Orijen och Eukanuba och sedan vi började med maten har alla tre tonåringarna ökat superbra i vikt! Vi är helnöjda :)

Har också börjat prova Orijen, inte "rent" utan i kombination med rått kött eller någon burkmat.
Det är kanon! Katterna här älskar det, och som Burken säger, det har minskat "output" i lådan ;)

Mina vägrar att överhuvudtaget ens smaka på Orijen.
De föredrar fortfarande Nutro Choice.

#19 Jag håller med dig.. Fick hem en provpåse och de bara sniffade lite på det och gick därifrån!! Ingen av dem har varit särskilt förtjust i Orijen tyvärr.. Här är det James Wellbeloved som gäller.. Som blandas ut med lite annat då o då…
mvh Malin

#19, #20 Likadant härhemma, vi fick hem en provpåse men våra katter var inte alls imponerade utan luktade bara lite på maten.
mvh /Johan
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Vår provpåse är uppäten nu, smaken gillades av alla tre, men frågan är om den är lika god som vardagsmat.
Ska försöka ta mig till Lund och köpa en större påse, så får vi se.
Det kan tyckas som om de äter mindre, i själva verket får de i sig mer än tillräckligt, detta är ju RENT foder UTAN spannmål och ger därför snabbare mättnadskänsla
!

Jag har samma upplevelser av Orijen som Ulrica (#17); på bara några dagar märktes en bra viktuppgång på Rennie (som hela tiden legat ungefär 500g under Tiggy och vägrat försöka komma ikapp … jappjapp, skillnad i gener, jag vet :)) och en liten ökning även på Tiggy, som delar sin uppmärksamhet lika mellan Eukanuba och Orijen. Rennie struntar helt i Eukanuban nu för tiden vad jag sett.
En skillnad jag märkt med Orijen är att det inte är ett foder som våra katter omedelbart kastar sig över när man häller upp, utan något de äter med god aptit just när de är hungriga. Vi provade RC ett tag vilket gjorde dem dåliga i magen, men då slängde de sig verkligen över matskålarna så fort de hörde ljudet av påsen.
Jag har inte tänkt på förut att mängden output skulle ha minskat, men nu när ni nämner det så är det nog faktiskt så. Inte dumt!

Jag vill gärna att mina ska äta Orijen, då jag tycker det verkar vara ett bra foder, men jag får väl prova längre fram igen. Nu när Tiffy är dräktig och Diego gott kunde gå upp lite i vikt, vågar jag inte chansa, för de vill överhuvudtaget inte ens provsmaka det.

#24 Jag får nog pröva detta foder för det låter ju så bra med det NI säger om det! T om att det blir mindre bajs i lådan o att de går upp i vikt av det! Jag har en hane som behöver lite mera hull!