Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 395 ggr
mina
0

Föning?

Jag har aldrig fönat mina katter blir dom bättre i pälsen då? Blir dom inte rädda för fönen?/Marina

Awanathas
0

det beror helt på, har man vant dem sedan de är små så är de inte rädda. man kan försöka vänja dem gradvis.
det är ju ljudet som är det mest otäcka för dem.

fiskerjentas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lille vildkatt, som jeg fant som bitteliten på en lagård…var så møkkete at jeg måtte bade han flere ganger den første uken.

Jeg fønet han også, men han ble ikke redd. Jeg holdt ham godt intill kroppen min hele tiden.

<nu er han ca 4 mnd, og en glad katt fremdeles

Kronängens
0

Min Vivvi tycker väl inte precis det är jätteroligt att bli fönad, jag måste hålla lite i henne, men hon är snäll och står ut. Jag tror att hon skulle bli lockig i pälsen på vissa ställen efter bad om jag inte fönade henne. Pälsen blir jättefin efter föningen.

Sissi
0

Ingen katt TYCKER OM att bli fönad, det är bara det att en del ogillar det mer än andra. Jag fönar alla mina (5) katter utom en. Det var inget jag gjorde från början…så det går att föna katter som aldrig fönats förr, jag trodde faktiskt att det skulle vara omöjligt med vår kastrathane. Men är man bara lugn och försiktig och INTE använder varmluft så mycket så går det riktigt bra.

Slutresultatet blir ALLTID mycket bättre än om man inte fönat pälsen.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

EddaM
0

Jag är tvungen att föna min husis Feztiz när hon har badat och hon blir jätte fin och första gången jag fönade henne blev hon lite rädd men hon vande sig snart.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

zealousnfo
0

Jag fönar efter bad, det blir en enorm skillnad mot att inte föna. Katterna accepterar det men de tjattrar hödljutt och lättat när det är över (dock piper de inte under tiden).

Vid fällningstider är det kanon att bada och föna ur pälsen, det mesta lossnar då.