S*Winsnes Wilda väntar kull. igen.. :-))
Nu är jag helt säker på att S*Musslans Camomille är dräktig med sin andra kull
. Blivande pappa är min egen hane, S*Vildfagres Golden Strike. Det blir hans första kull och såå spänd på vad han kommer ge för sötisar
Dag 65 är 31 Augusti.mer info på hemsidan
S*Winsnes Wilda

Grattis vännen
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Tack Kerstin
!
S*Winsnes Wilda

Det ska bli så skoj att se resultet 
Grattis och lycka till med den kommande kullen. :)
Hej
Var inne på din hemsida o tittade om det blivit några bebisar. Jag letar honkattunge i färgen amber el amberlight men såg att bara hanarna kunde få den färgen isof .Varför det?
Mvh
Agneta
eftersom pappan är den dominanta ,jag hoppas på att det dyker upp en tjej oxå men enligt mer erfarna är det företrädelsevis pojkar isf.
S*Winsnes Wilda

Alltså nu måste jag få fråga hur du menar? Pappa dominant? VA??
Jag har fått båda amber honor och hanar och det är då inget annat än slumpen som avgör vilka som blir det precis som silver (om anlagen finns för att det kan bli amber)

Är blivande mamman ens bärare av amber?
Hon har ju inte amber för än i 6e led.. säker kan du väl inte vara?
Dock tror jag det kan komma ut jätte fina bebisar oavsätt färg :)
Amber är precis som dilution ett recessivt anlag, vilket innebär att både mamma och pappa måste vara bärare av anlaget. En amber katt har TVÅ anlag för amber, vilket gör att det syns på katten. En bärare har ett anlag för amber och ett "icke amber" vilket gör att det inte syns på katten, men den kan ge amber tillsammans med en bärare eller en amberkatt. För att vara säker på om katten är amberbärare måste katten något av följande:
1. katten ha en förälder som är amber
2. katten har tidigare givit avkommor som är amber
3. Man har gentestat och vet att katten bär på ambergenen.
Precis likadant fungerar dilutionsanlaget, eftersom det också är ett recessivt anlag. För att få lighntamber behövs alltså två recessiva anlag fån mamma och pappa, dels ska både mamma och pappa vara bärare av amber och dessutom ska båda vara bärare för dilution. Kön och dominans hos kön är inget som har med arvsgången på amber att göra överhuvudtaget.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#8 Om stamtavlan på Jonte är rätt (alltså färgerna är rätt) så ser inte jag några amberkatter i hans tavla utan bara hos Cornelia och du har fått två kullar med amber katter så om du kan få det utan att föräldrarna är amber så kan Camilla få det 

#10 Det kryllar av bärare i den stamtavlan.
Sen är det helt rätt det som sägs, båda måste bära genen för att få fram färgen.

#11 Bärare är som sagt bara bärare
Men anser att chansen är större med amber barn hos Camilla än hos Emelie (om man skulle fråga innan de två kullarna med amber barn kom hos henne), med en katt som är amber och en eventuell bärare.
Hur som helst så ska det bli skoj att se kattungarna när de kommer fram 

#12 Jonte har amber från 6e led Camillas katt men jag la då inte ut att jag var säker jag kunde få amber innan han givit det. Synlig alltså..
Jag säger inte att det inte kan bli amber för inte vet jag de?? Hon har ju inte fått nå amberungar innan

#11 ok

#13 Det är alltid en överraskning vad som kikar ut ;) Trodde jag inte skulle på en creme i förra kullen men häpp!
Nej du har inte sagt att hon inte kan få det men tolkade som du skrev att det var inte så troligt.

#15 Fast dilution är väl katter oftaste bärare av än amber iofs.
Nej jag fråga bara hur hon kunde vara säker..
Det visar sig ju om det kommer amber.. en sak är säker alla ungar blir bärare och kan ge amber i sin tur :)

Jag undrar också varför det skulle vara större chans att få amber på hanarna? Fattar inte vad du menar med att pappan är dominant? Har du gentestat eftersom du skrev att både hanen och honan är dilutionsbärare?
Många frågor blev det men jag är ju så nyfiken av mig 
Mvh Camilla
asså det med hane o dominans var det en annanuppfödare som sa(inga namn)som jag iaf trodde kunde detta med färg och anlag.
och jag har studerat mimmis och ozzys stamtavlor så ja,dilution finns och oxå är hon amberbärare om än långt bak. så visst, man kan låta bli och skriva amber eller så lägger man till det på ev honor oxå.
S*Winsnes Wilda

Fast har en katt inte en amber förälder eller en dilutionsförälder förstår jag inte hur du kan med säkerhet kan säga hon är det? Jag hoppas det såklart för din skull men säker? Bara för en sak finns i stamtavlan betyder ju inte det att alla katter i stamtavlan bär på alla anlag?
det är inte så att jag går o tror att det ska dyka upp amber i kullen,inte därför jag gör denna kombinationen, jag har lite andra krav än färg och jag har fattat det så att det räcker att dom har amber i stamtavlan. är det fel,ber jag om ursäkt….
S*Winsnes Wilda
Men bärare av ett recessivt anlag kan man bara veta genom kriterierna som jag skrev ovan, Camilla :-) Om det finns dilution eller amber i stamtavlan längre tillbaka än till föräldern finns det inga garantier att katten bär på det recessiva anlaget. Samma princip gäller det solida anlaget, samt tabby t ex. Silver och agouti är dominant, vilket innebär att en av föräldrarna måste visa silver eller agouti för att avkommorna ska bli det. Det är ett dominant anlag som det endast krävs en gen för att visa sig, medans det recessiva kräver att båda generna i paret bär anlaget för att det ska visa sig. Kattungen ärver en gen av varje förälder för egenskaperna. Egentligen är det ganska lättbegripligt även om jag kanske krånglar till det.

Nej tyvärr är det inte så enkelt som att finns det bara i tavlan bär dom de men jag hoppas för din kull..
Jag tror det kan bli jätte fina skogkatter i kullen så det blir nog kalas bebbar ska du se oavsätt vad dom kommer ha för färg.
Hej Camilla! Karma är helt klart mönstrad. :-) söta barn!!
Tack.varit olika mening om detta
..
S*Winsnes Wilda

Hon är mönstrad så grubbla inte om de 

Sagt hela tiden att karma är mönstrad 

Ja, hon är helt klart mönstrad! Blir lite förundrad över att det har varit delade meningar om det
Hon är ju klockren! 
Dessutom riktigt söt 
ja ja Anna
.. eftersom hon är helt blå ovanifrån blev jag osäker, Camilla
. ja hon är jättesöt. sen silver eller inte..hmm…
måste bli bättre på färger helt enkelt…
.
S*Winsnes Wilda

#29 Fast ingen helblå har ljusa öronkanter, glasögon, ljust runt nosen osv.. mönstret på ryggen kommer
Tack
. har du nån känsla om silver? trodde öronkanterna signalerade silver..
S*Winsnes Wilda

#31 Fast en smoke (solid med silver) har väl inte ljusa öronkanter?? Eller hur 
sant.. hihi… sorry, men vill lära mig.tur det finns folk här som kan
.
S*Winsnes Wilda