Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 884 ggr
Svansbarnens
0

Öronspets?

Jag undrar….

Jag har suttit och tittat på massor av gamla skogisar, men kan inte hitta någon av dom som har spetsiga öronspetsar. Nu har jag naturligtvis inte sett allaGlad, så om ni har någon bild på någon av de gamla,som har spetsiga öronspetsar, nu menar jag alltså dom som rasstandaren är skriven efter. Så visa gärna hur dom ska se ut.

Eller är det kanske så att det har tillkommit i rasstandaren senare?

/Marie

Svansbarnens
0

Halloj!

Skulle bara få upp dennaCool

Froydis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror ikke orginalen hadde sånne voldsomme tufser jeg (er det det samme som spets?) De dannet bare en spiss avsluttning på øret vha hår .

Svansbarnens
0

Jag tror inte det….

Det står så här:

Shape: "Large, with good widh at the base, pointed tips;with lynx-like tufts and"….o.sv….

Jag har inbillat mig att det skrivits, vad ska jag säga… Förtydligande?… hos Norsk skogkatts rasstandard för att urskilja de raser som är lite lika….??????? Nån som vet?????

OBS!!!! Deta är absolut inget jag påstårGladJag undrar OM det har gjorts, när, och var jag isåfall kan hitta den allra första rasstandaren för Norsk skogkatt.

Jag ska inte tjata om öronspetsar och eventuella tillägg i rasstandarn här mer senHemlisTänkte bara göra det lätt för mig och slippa letaOskyldig

/Nyfiken i en strutRäcka ut tungan

Pulcherimas
0

Intressant, men har inget själv att komma med i fotoväg. Vad säger ni andra?

/Också nyfiken…

BEATA
0

Jag har själv undrat samma sak…jag tycker inte heller att man ser så många med spetsiga öron…skulle vara roligt om flera kunde göra inlägg om just det här …..Fundersam

Silverfarans
0

Hihihihihi Berit!!! Du har ju en egen uppfödning med S*Benedicat Gustav kolla hans spettsiga öron en bild som du tagit själv!!!

Va stolt över dessa spetsiga öronen.Flört

Kraaaaam Susanne & Gustav

TessaW
0

#6 Åh, han var fin du!!

BEATA
0

#6   Men oj…inte tänkte jag på det…hemmablind..som dom säger….  Flört    Kram Berit

Draken_old
0

Här kommer en bild på två gamlingar.
Colisseums Adrian Knurr & Zara av Granly.
Bra bild som visar både på att det fanns olika typer. Men också att den fanns katter men riktigt fina spetsiga öron med tofsar som än idag skulle göra bra ifrån sig på en utställning.
Den svart-vita är Adrian och han är född 1976!
/Kattis

Mindfields
0

#9 vad roligt att du delar med dig av gamla godingar :)

KerstinP
0

Här är en bild på Ezzet som jag tycker har spetsiga öron.

KerstinP
0

Och här är kickan som njuter i solen.

Froydis
0

#9 herlig pus, og kvilken kraft han oser av!!

erspers
0

#9 kul att du har kort på dom två.. båda två finns med i våra kattungars stamtavla såg jag..kul att få se hur dom såg ut

//Stefan

Silverfarans
0

JA! Adrian var farfar till mina första skogisar!!!Kyss