Färgbestämning?

Det är något krångel med min dator så jag får inte in fler bilder just nu ska försöka senare

blåsilvertigre, men var finns det vita då, flera bilder, Vad har föräldrarna för färg mönster
// Rita

Den är blå tigre

Ja, ser inget vitt på katten, blåtigre är den nog
Jeg tror også at den er blåtigre eller blåspotted uten hvitt

Jag tror på blåspotted. 

Håller med. Inget silver.

Jag har en kise som jag inte är säker på om hon är silver.
Så jag undrar varför denna lilla kisen i frågan inte är silver?
Det är INTE som jag ifrågasätter era svar
Jag vill försöka
lära mig att se om det är eller inte är silver….
Kan tänka att det är svårt ibland, även för dom som kan lite, men försök förklara hur du/ni avgör om det är silver eller inte.
Är det på något speciellt ställe man kan se om det är silver eller inte?
MVH/Marie o svansbarnen

Blås lite i nackhåren på din katt, är den silverfärgad i botten närmast huden så är den silver. Men ibland kan det vara jättesvårt att se, inte alltid så tydligt tyvärr. //Kaisa

Ja, nu har jag blåst (vilket inte var så populärt
Fick en blick typ " Vad gör du, äckliga kärring"
Som jag har fattat ska dom vara typ silvervita i botten och inte bara ljusare. Har jag fattat fel?
/Marie

De ska vara silvervita i botten men det är det som är så svårt, för de kan oxå vara en "dålig" silver och är då endast ljusare. Det är allra lättast om man ber någon med vant öga att titta på sin katt eller anmäla den till färgbedömning på en utställning. //Kaisa

Ja, uppfödaren får titta på henne när hon kommer och hälsar på. - För jag klarar inte av att se det på henne. På vissa ställe är jag säker på att hon är silver, sen på andra är jag säker på att hon inte är silver….
Kan det bero på att hon är en padda? Hon är en fs 24.
Tacka vet jag min andra silver. Hon är kritvit i botten där hon har det svarta,då klarar t.om. JAG av att se att det är silver
. Hon är en ns 09 22
/Marie, som inte kan se om det är silver……

#17 KANON!!!! Jag tyckte det blev superbra bilder!!!! TACK!
Jag tycker att min padda är silver på somliga ställe men inte då tex i nacken- Ska det synas överallt på hela katten? Hon är en fs 24
/Jag igen….

Jag kan ha nåt exempel på en rödsilverkatt att visa nånstans, men måste leta då. Dom ska vara silvriga över ehal kroppen för att vara bra silver men en katt kan ju vara dålig silver också.
Du har inget foto på katten?

#Ska se om jag kan ta några bilder sen, har tyvärr inte tid nu. Återkommer…
Kul att du hjälper mig 
/Marie

Hej!
På en mönstrad blå katt ser man ofta att de ser vita ut bakom öronen, men det behöver inte betyda att de är silver. Titta uppe på huvudet, i pälsen mellan öronen, om det inte är vitt i botten uppe på huvudet är den sannolikt heller inte silver. Är den vit i bottenpälsen uppe på huvudet är den silver.
mvh Malin

Kan tillägga att det vita bakom öronen som man kikar efter ser man oftast bara om katten är solid, dvs smoke. Är den mönstrad (o särskilt blå) är den definitivt ljus bakom öronen oavsett om den är silver eller ej.. Är den däremot solid så ska den inte vara ljus bakom öronen om den inte är smoke.
Mvh Malin

Tyvärr hittade jag inget lämpligt och är lite svårt att ta nya kort på lillpojken. :/
Hur som helst så ska nedre tredjedelen av strået vara vitt, både på svartpigmenterade och rödpigmenterade.
kolla pälsen längs ryggraden och ner tíll svanstippen.
De dåliga silver jag har har silver i botten längs med ovansidan på katten men sedan är de sämre på undersidan av kroppen och på benen.
En bra silverkatt är givetvis mjölkvit i botten över hela kroppen var man än blåser *fniss*
Många tror att de som är ljusare i botten är silverkatter men det är helt enkelt en "dåligt" färgad katt….givetvis kan den också vara anlagsbärare för silver "doldis"
Många svarta katter tex är gärna lite ljusgrå i botten och de blåa lite ljusblå men när det är en silverkatt så är kontrasten helt annorlunda. Det är som någon klippt av med en sax och hällt mjölk i botten;)