GSD4-debatt
Då startar jag en ny tråd här då där vi kan diskutera om GSD4/GSD IV.
Vissa är helt emot att man avlar på GSD4-bärare. Andra tycker det är okej. Vad tycker ni?
Själv är jag synnerligen tveksam till att avla på GSD4-bärare. Dels för att jag tycker att man riskerar att bara skjuta problemet framför sig om man ska förlita sig på att de kattungar som blir bärare hålls borta ur aveln av sina framtida köpare (vilket man förresten aldrig kan vara helt säker på såvida man inte säljer kattungarna som kastrater).
Dels så har jag både hört och läst att man i vissa länder utomlands, t.ex. i Frankrike, inte skulle drömma om att använda GSD4-bärare i aveln, då det tydligen visat sig att kattungar efter GSD4-bärare ofta är sjukare än andra. Att det alltså föreligger någon sorts "svaghet" hos dessa individer som gör dem extra känsliga även för andra sjukdomar och att de i vissa fall även pga detta dött i mycket unga år, vilket jag tycker låter oroväckande. Nu påstår en del att detta inte stämmer och att det inte finns några sådana bevis. Men tydligen ska det ha fötts kullar där så är fallet och så länge man inte vet vilket av det som stämmer, skulle jag nog inte vilja chansa.
Vad är det då som gör att en del väljer att ta kullar på sina GSD4-bärare ändå eller att låna hanar som är GSD4-bärare? Det kan ju vara att man tycker att katten är så oerhört fin att det är "synd" att inte låta den gå vidare i avel trots allt. Eller så känner man inte till eller tror inte på att avkommor till GSD4-bärare i högre grad skulle vara i riskzonen för även andra sjukdomar eller för tidig död.
Samtidigt är det ju naturligtvis upp till var och en att besluta så länge det inte finns något förbud mot att avla på GSD4-bärare.
Skulle vara väldigt intressant att höra vad ni andra anser?

Jag anser att det är upp till var och en om de vill avla på en bärare, bara de tar ansvaret som det innebär. Så som att informera nya ägare om vad det det handlar om. Att de sätter avelsförbud på avkommor som hamnar hos sällskapsköpare mm.
Jag förstår de som har tex en hona som visat sig vara bärare och väljer att para henne för att få chansen till att gå vidare på en fri avkomma.
Jag ser inget problem med denna sjukdom faktiskt, den är ju så lätt att kontrollera.
Sen tror jag att personligen inte att bärare skulle vara sjukare eller känsligare, tror bara att det är något man väljer att skylla på. Tror däremot att det är stamtavlekombinationer som ställer till problem genetiskt sett. Det är ju främst i Europa som dessa påståenden kommer ifrån, där ser man också mycket större inavelsgrader.
Dubblar man det positiva i en stamtavla så får man ju också räkna med att få dubbel dos av det negativa.

Bra med lite debatt trådar.. :-) Kul..
Jag anser såhär…
Naturligtvis är det upp till var och en att avgöra men det är ju inte riktigt det TS frågar om,, hon frågar ju om vad jag som enskild indevid anser,
Jag anser att man inte ska använda bärare i avel, jag skulle själv inte låna eller använda någon bärare i min avel.
Sedan finns det ju naturligtvis ingen regel utan undantag, om man tex har en väldigt speciell hona med väldigt speciell stamtavla och man vill få fram en ickebärare som man då väljer att avla vidare på istället.
Men iom att det är så lätt att undvika att avla på bärare i vår ras så anser jag att det är helt meningslöst vi har så pass stor avelsbas iaf och så vansinnigt många bärare är det inte. Så skulle man selektera bort dessa är det ju inte precis så att man inte har bra avelsmatreal längre.
Sedan om bärare skulle vara sjukare eller ej vill jag inte ens uttala mej om då jag inte läst om det alls.
Så för mej,, Nej jag anser inte att man ska avla på bärare. Absolut inte flera flera kullar när man sett att katten givit många bärare efter sej.
//Linda
Att GSD IV katter skulle vara sjukare en andra finns det inga bevis på. När forskaren, som uttalat sig om detta, blir pressad så har han inga bevis att stödja sin uppfattning på. Så det kan man helt bortse från.
GSD IV är en relativ enkel sjukdom att komma till rätta med då det är en enkel arvsgång och det finns tillförlitliga tester att tillgå.
Det häsloprogram som finns på GSD IV har satt 2015 som mål för att avla bort det defekta anlaget. Det ger uppfödare möjlighet att lägga upp långsiktiga avelsmål och skyddar rasens genetiska bredd.

Tack för era åsikter. Fyll gärna på med fler :)