Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2074 ggr
PinkGirl
0

Flippar det inte ut?

Är det inte fler än jag som tycker att allt med avel flippar ut? Alla tester? Det kommer ju nya tester som folk sitter och kommer på emd jämna mellanrum.

Nu vill jag inte ha sagt att jag INTE kommer testa mina katter, för det kommer jag, men vad är detta?

Har ni överehuvudtaget ens tänkt på detta när ni skaffade barn? Scannade ni igenom er man innan? Kände igenom hans testiklar? Tog blodprover på honom? Och han hade troligen någon nära i släkten som haft cancer eller stroke, men ÄNDÅ skaffade ni barn ihop?

Hur förklarar ni det? Är det inte viktigare att VI människor håller oss friska än katterna?

Inte ens en spermadonator behöver genomgå alla dessa tester som era katter behöver genomlida.

blondifire
0

ännu en som inte kan stå för vem den är… suck…

S*Winsnes Wilda

LaSadie
0

Kanske en tråd om kan vara intressant

Fonrims
0

Frågan är ju varför DU kommer att testa dina katter om du nu är så emot det?

Nej, jag scannade inte vare sig mig eller min man när vi fick barn nr 2. Vår flicka föddes med kromosomfel och oavsett hur mycket jag älskar henne så kan jag ärligt säga att hade jag kunnat förhindra det så hade jag gjort det. Hon har ett mycket ovanligt syndrom. Men jag ångrar henne som sagt inte, hon har lärt mig så mycket - speciellt om empati.

Så, ja. Jag tycker att det är bra med tester. För man kan aldrig vara säker på vad man får, men kan man så tycker jag att var och en har rätt att testa om de vill.

Jag kommer att testa mina hankatter och det står jag för.

WesthKiowas
0

Jag kan hålla med till viss del Skrattande 

Fast katterna kan vi just göra dessa tester mm på utan att vi skulle bli kallade för nasister för det. Tänk vad mycket lidande som kunnat besparas om vi var lika noga med oss själva.

Men skulle vi börja på samma sätt på människan så vi genast bli anklagade för både det ena och det andra.

Men visst hade jag mycket väl kunnat tänka mig att scanna min dotters far Flört He he!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

MissMikkus
0

Det finns tester även för människor och det görs också gentester vid  ärftliga sjukdomar. Frivilligt förstås. Och det är samma här som för katter, vissa avstår att skaffa barn/kattungar när man vet att man själv bär på den ärftliga genen, som kan orsaka barnet/kattungarna ett stort lidande genom livet.

Och jag tycker inte det flippar ur, när vi genom att testa katterna ges möjligheten att inte föra ett sjukdomsanlag vidare. Vem vill sälja en kattunge och veta att just den kattungen kanske kommer att dö inom en snar framtid.

Vi vill väl med gott samvete sälja friska kattungar. (Jag hör då till dom). De ska ju bli familjemedlemmar och ge glädje till sina nya ägare och inte sorg och bekymmer.

Sen kan vi förstås inte garantera att katten inte får en enda sjukdom under sin levnadstid, men vi har ialla fall gjort vad vi kunnat för att ta fram friska katttungar.