Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 497 ggr
Knoxville_katteri
0

Svans

Hejsan ! Mina ena avkomma är utställd för fösta gången..

& hon har lång svans . Nu hade domaren på pekat att hon kan få Knick på grund av sin långa svans..Stämer det ??? Eva

Froydis
0

???? har du hørt på tull.. er jo ikke lengden som gir knekk da, det er jo en arvelig defekt..

Knoxville_katteri
0

#1 Jag var ju hos  en veterinär innan hon flyttade . Han kände på Svansen & sa att hon inte har nån Knick ..Ingen av mina avkommer har fått detta..Där i mot blir dom långa i kroppen & får lång svans .Nu har den nya ägaren mailt mej & hon skriver att dom tror att hon kan få Knick på grund av att svansen är lång. Jag har själv aldrig hört nåt om detta .. Utan dom kan födas med detta ..Därför ställde jag frågan här om det nån mer som har hört talas om att en katt kan få knick  bara för att hon har en lång svans …

Tita
0

Hej Eva  !!! Skulle vilja veta vilken domare som sa det , eller så kanske hon helt enkelt missupfattat ??

Har aldrig hör något så dumt som att dom skulle kunna få knick bara för att svansen är lång …….Skrattande

Tror du kan vara alldeles lugn Flört

fiskerjentas
0

Hem…nei det høres ikke riktig ut. Jeg har to kaater med lange svanser uten problemer…også har jeg hatt en katt med kort svans og knick…….men det er ikke lengden som gjør noe til eller fra

Knoxville_katteri
0

Tack ! Jag varit ju jätte Orolig får jag har ju aldrig hört detta förut det kan va som du säger #3 ett miss förstånd .

#4 Okey nu kan jag vara Lung tack så jätte mycket..

Silverfarans
0

Jag har hört att Schäferhundar med lång svans kan få KROK på svansen bara för att när svansen nuddar marken så "viker" svansen o då blir den böjd resten av livet. Därför så klipps (för att undvika att den tar i marken) de längst ut på svansen för att undvika detta!!

MEN jag har aldrig hört att detta ska hända en katt! Mycket konstigt att en domare säger så för Skogisenssvans ska ju "vara" lång!!!

Eydimork
0

#6 Det där är ren och skär båg, kroksvans är genetiskt precis som svansknick. Dessutom hålls svansen uppe när en schäfer rör sig och släpar inte i backen Skrattande Dessutom är en schäfersvans inte så känslig att den skulle få en krok bara för att den nuddar backen *skrattar*

Varför somliga klipper av pälsen längst ut under tillväxten är för att få bättre fana, alltså mer päls på svansen.

Silverfarans
0

#7 Du behöver INTE skriva *skrattar* För jag vet ordagrant va jag SKRIVER!!!! Du kanske INTE har hört detta tidigare jag tycker du kan ta reda på detta innan du SKRATTAR åt mig!!!! Jag har personligen haft Schäfer o vet va jag pratar om. Jag har själv blivit rekomenderad att göra så av flera uppfödare. Att om man klipper av svanstippen som VALP (förlåt att jag glömde valp ovanför) så svansen INTE nuddar marken så kan krok eller BÖJ ev UNDVIKAS som vuxen!

Visst man kan ju göra som du oxå säger en JÄTTEBRA idé det oxå o man kan ju oxå göra som jag skriver ALLA gör ju olika!!!Ledsen

Eydimork
0

Herregud, jag skrattar inte åt dig utan om ryktet så lugna dig lite. Skilj på sak och person är du snäll! Har själv haft schäfer i över 15 år och är uppfödare men har aldrig hört talas om det från någon av alla de uppfödare jag känner, och det är många!

Ja somliga klipper av svanstippens päls på valpar, för fanans skull. Kroksvans är genetiskt och påverkas INTE av att svansen nuddar mark! 5 cm (som man max klipper bort) gör nämligen ingen skillnad för den sakens skull!

Det är fakta, ingenting som jag har "hört"

Silverfarans
0

#9 Skilj på sak och person är du snäll! Har själv haft schäfer i 15 år och är uppfödare men har aldrig hört talas om det från någon av alla de uppfödare jag känner, och det är många!

FÖRLÅT!! Detta är ju inget personligen! Men va vet du om mig då jag har kanske oxå en hel del erfarenhet av Schäfer o utställning?!

FÖRLÅT!!! Men jag skrev ju ovan att "alla" gör ju INTE lika!!! Jag menar INTE kroksvans avelsmässigt på Schäfer jag skrev att man kan undvika att hunden formar sin svans som en krok!

Det där att klippa av svansen för bättre fana vet jag inget om men det verkar OXÅ vara en bra idé!! ALLA har ju olika RÅD o ge varandra så du behöver ju INTE skratta åt det ryktet för RYKTET kanske är bra!Skrattande

OM INTE så kan vi sluta skriva här om detta FÖRLÅT om jag råkade blanda in hundarssvansar här inne detta inlägg handlar ju om Skogisenssvans!!Kyss

Om någon vill forstsätta o prata om hundarssvansar så kan NI skicka ett PM.