DNA-Test Norsk skogkatt
Är det någon som hört talas om att det skulle finna Dna-test för HCM på skogisar?
Vet att man testar MCO o RAG via DNA.
Jessica

Hej Jessica
Nej inte vad jag hört i alla fall. Däremot finns det ju lab som DNA-testar HCM på norsk skogkatt, de testar då om de hittar den gen som är funnen hos Maine Coon och Ragdoll. Genen är inte upptäckt hos norsk skogkatt vad jag hört.
Tyvärr ställer det till förvirring ibland. Jag har hört talas om uppfödare ute i Europa som skriver att deras katter är fritestade mot HCM och det de gjort är att DNA-testa katten mot den gen som är funnen hos maine coon och ragdoll.
Kram i natten :)
Barbro

Nej precis som Barbro säger har jag heller inte hört det finns på skogisen än tyvärr.. utan på ragdollen har dom funnit en gen och MCO 2gener tror jag det var.. (eller var det tvärt om) hoppas det snart även kommer på skogisen, eller snarare dom finner alla gener så man kan få ett 100% resultat

Tack så mycket, då var det som vi trodde. Blev lite förvirrad när vi fick höra att man i utlandet kunde DNA-testa skogisar 
/Jessica
Sen är DNA-testet helt 100% heller för MCO, så det går inte att lita på.
//Henrik

Var i kontakt med Laboklin for noen måneder siden. Om jeg husker det hele riktig, så forklarte de at det er funnet 3 mutasjoner. 2 for Ragdoll og en som de kaller HCM2 på Main Coon.
HCM2 har de også funnet på NFO. Litt merkelig at den samme mutasjonen er funnet på to ulike raser, men de hevdet at den også var funnet på NFO. De har imidlertid ikke kunnet knytte denne mutasjonen sammen med arvelig HCM på NFO. Dette kan imidlertid ha like mye med manglende forskning som noe annet, slik jeg oppfattet det.
Så om jeg har oppfattet det riktig, så kan man i prinsippet teste og det er faktisk også en mulighet for at arvelig HCM hos NFO blant annet kan ligge på dette genet. Men ingenting er påvist. Så slik jeg ser det har det ingen egentlig verdi.
#5 Precis, det är samma som en vit katt som bär genen för dövhet men bara för den bär genen så betyder det inte att den blir döv. Så man ska nog vara försiktig med det här med DNA-test tills man vet alla parametrar som behövs för man ska säkert påvisa att katten kommer få HCM.