Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 2675 ggr
Rosenlind
0

Råd och tips mot värmen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu behöver jag råd av er. Hur svalkar man ner katten eller får den att dricka mer? Vi har så varmt både inne och ute. Det hjälper inte att vi har korsdrag och bordsfläktar på. Har en stor balja på golvet i badrummet med vatten i dit Bobbie kan gå och dricka när han vill. Har svalt golv därinne också då vi har klinkers. Han ligger där ibland mest på nätterna. Har flera vatten skålar i köket men tycker inte att han dricker lika mycket som han gjort förut. Äter bra gör han. Han har tappat mycket päls men det är väl kanske bra när det är så varmt. Kräks gör han några gånger i veckan. Det har han gjort de sista veckorna. Han är nio månader.  Han verkar nöjd för övrigt men jag  tycker att han känns väldigt varm ibland. Avföringen är helt normal. Visar en bild på honom hur han ser ut nu. Här kan ni se att han inte har så mycket av "skogis manen" kvar.

Rosenlind
0

Så här såg han ut för någon månad sen. Bilden är tagen i Juni.

Sagolika
0

Du kan lägga isbitar i vattnet och erbjuda honom fler vattenskålar än vanligt och gärna på flera "nya" platser så att det blir mer spännande. Dricksvattenfontän är uppskattat av många. Blötmat om hans mage tål det ger mkt. vätska. Du kan även om du är orolig ge extra vatten direkt i hans mun med hjälp av en lite större doseringsspruta (akta så han inte sätter i halsen).

Är det hårbollar han kräker upp? Kamma honom ofta nu när han fäller och ge ev. foder mot hårbollar eller kattmalt för att underlätta för honom.

Det finns "kylmattor" att ligga på. Annars kan du ta frysklampar inlindade i någon handduk eller filt för honom att ligga på. Du kan även blöta ner honom med svalt/ljummet vatten så att han kyls av och genom att han slickar sin päls torr får han ytterligare vätska i sig.

Om han inte ska ställas ut så kan man även låta raka honom. Det tar några månader innan pälsen växer ut igen, men många katter tycker det är jätteskönt nu när det är så varmt.

Frostvikarna
0

Jag har varit väldigt generös med mjukmat utspätt med vatten och serverar det väldigt ofta när det är så här varmt. Så fort de ätit/drucikit klart ställer jag in det i kylen och så tar jag fram en stund senare igen.

Jag har även spolat kallt i duschen så det blir svalt på golvet och där ligger de gärna!

Lycka till

Rosenlind
0

Tack så mycket för era svarGlad

Jag har varit väldigt försiktig med blöt mat då jag hört att det inte ska vara så bra men nu ska jag ge honom det. Att ha vatten i det lät heller inte dumt. Kan jag ge honom torrfoder mot hårbollar fast han bara är nio månader? Det är hår någon gång ibland men mest mat som kommer upp.   Det här med kylklampar invirade i filt var inte dumt. Det ska jag prova. Även att ha is i vattnet.

Tacksam för alla tipsGlad

Rosenlind
0

När man inte får sitt behov tillfredställt utav sin matte och husse så får jag väl hitta på ett eget sätt tycks Bobbie tänka. Så här hittade jag honom bara för ett litet tag sen.Skrattande En bra katt råder sig själv!!!

Frostvikarna
0

#4 Men du behöver ju inte ge mer blötmat än vanligt, dela upp portionen på flera ggr och spä på med vattenSkrattande

NaimaG
0

Jag vet inte hur pass din katt gillar vatten men vi brukar ha en palja framme och ur den brukar katterna dels dricka men också stå och gräva med tassarna eller doppa tassarna och svalka sig.

Rosenlind
0

#6 Nu har jag gett honom blötmat med lite vatten i. Han har ätit/druckit av det vid två tillfällen i dag. Han verkar gilla det. Glad

#7 Jag har en balja i badrummet eller också ute som han kan dricka eller sätta ner tassarna i men den gillar han bäst när han är ute.

Tack för era svarGlad

NaimaG
0

#8 Jo du skrev ju det. Kort minne som jag har glömde jag bort det på 5 sekunder. Skrikandes

Du har inte funderat på golv/bordsfläktar och/eller jonisatorer som kan göra det svalare och en mer friskare luft? Det har vi i huset och det fungerar kanonbra.Glad

Rosenlind
0

Vi har två bordsfläktar. En i sovrummet och en i tv rummet. Hjälper lite men inte mycket. Vi har fönstrena lite på glänt men inte mycket. Vill ju inte att Bobbie ska smita ut. Myggnät vid altan dörr förstärkt med kompostgaller så att han inte ska komma ut.