Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 2118 ggr
Bengan
0

Äldre typ av skogis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har läst lite i andra trådar om "äldre typ" av Norsk skogkatt. Det har stått en del om lite rundare öron mm. Jag försöker överästta det till våra katter.

Tycker ni katten på bilden liknar mer den äldre typen? Jag frågar mest för att få en insikt i utvecklingen av skogkatten.

Mvh Bengan

Zygots
0

Eftersom det här blev en egen tråd så lägger jag in det jag skrev i "insidertråden" här också…..

Det talas om "gamla/nya typen av skogkatt här i tråden. Jag vill visa en bild och ber om er uppfattning om kattungen. Vilken "typ" av skogkatt är kattungen? och hur uppfattas den. Är det en typ av katt vi vill ha, är den för extrem eller är den för kort, små öron/stora öron??

Jag kommer sedan att tala om vem katten är osv, osv,
Skulle katten i fråga kunna bidra med någonting till skogisaveln? 

Vad tycker ni?

//Annika

Tita
0

Det är väl lite svårt att säga enbart utifrån en bild på en kattunge kan jag tycka,  det är ju först när katten är vuxen man ser fördelar/brister mm.

Hur ser föräldrarna ut ? vad har dom för fördelar/nackdelar och vem är ungen mest lik, vad finns i stamtavlan mm

Zygots
0

Jo………..=) alltså det förstår jag, det är inte någon förutsägelse om hur just den här katten kommer att se ut som vuxen jag är ute efter, utan något helt annat.

Om just DU såg den här kattungen, skulle den vara ett "bra" exemplar av skogkatt, eller skulle DU tänka..för små öron, för stora öron, fel look, fel uttryck, rätt uttryck…….???

När du ser kattungen är det en bra "representant" för vår ras???

Hoppas jag var mindre "luddig" nu.

//Annika

TessaW
0

Jag tycker den ser väldigt hög och u-formad ut i ansiktet.

Zygots
0

Vad menar du med "hög"?

Kattungen blåser bara upp morrhårskuddarna på bilden, så den är inte som du uttrycker det U-formad i verkligheten. Jag tror att jag använde en vippa för att fånga uppmärksamheten.

//Annika

TessaW
0

hög=lång

Bengan
0

Ingen åsikt om katten jag la ut?

Mvh Bengan

Ixatrixa
0

en Main Coon kanske?

TessaW
0

#7 Jag tycker den liknar den äldre typen mer.

Knoxville_katteri
0

Hejsan! Tar chansen & visar hur mina avkommer ser ut!

Det jag själv saknar är ju längden på Pälsen..

Zygots
0

Personligen tycker jag inte att katten du lagt ut foto på Bengan ser ut som en "gamal typ" av skogkatt.

Inte som jag minns dom i alla fall.

//Annika

Zygots
0

Hej Ixa, vilken bild menar du?

Bengans eller min?…=)

Ixatrixa
0

din

Restless
0

Åh, vad skoj! Fler sådana här frågor och jag hoppas på många svar :)

Inte är det väl omöjligt att bedöma en kattunge, men visst
kan man ha fel på detaljer ibland ;p

Jag tycker det ser ut som en kraftfull honkattunge. Härlig look. Underbart stark haka. Lovande pälskvalitet. Har inga problem
med öronstorleken, men gillar ju ännu bredare bas (det vet ju du redan, Annika). Ser att hon blåser upp morrhårskuddarna, men
vill nog ha lite vassare linjer i trekanten. Längden i huvudet ser
helt ok ut. Svårt att uttala sig om profil och panna när man ser
framifrån. 

I stort, en katt jag tror man skulle få glädje av i sin avel :)

(Har dock en liten gissning om vem det kan vara…)

Det där med uttrycken gammal och ny typ gillar jag dock inte.

Bengan
0

#11 OK, han har lite rundare öron och så än de andra vi har, de har lite mer spetsiga öron. Försöker bara få en bild av hur den "Gamla typen" såg ut

Mvh Bengan

Zygots
0

Ok, som jag skrev i #5:

Kattungen blåser bara upp morrhårskuddarna på bilden, så den är inte som du uttrycker det U-formad i verkligheten. Jag tror att jag använde en vippa för att fånga uppmärksamheten.

//Annika

Zygots
0

Hej Bengan, finns det inget sätt man kan skicka ett PM till dig?

Tita
0

Ok …. öron och ögon ser ok ut nos och mun partiet har lite main coon drag över sig lite kraftigt så där eller hur jag ska beskriva det.

Zygots
0

Ok, skriver igen:se #5 och #13

//Annika

kattklo
0

Här är en bild på en klassisk skogis enligt många domar hon är nästan 9 år på bilden.
Mona

Zygots
0

Hej #14. Ja Ulle, jag tror att du vet vem kattungen är. Något RAKARE i profilväg kan man inte hitta tror jag.

Jag är av samma uppfattning som du här, både i beskrivningen av kattungen på bilden och det med GAMMA/NY-typ av skogkatt.

Jag vill hävda att vi har EN-typ av skogkatt, men den katten är förståss MIN tolkning av skogkattstandarden. Sedan har vi en annan variant bra/mindre bra skogkatt.

OBS! min egen reflektion, inte att översättas eller ta till sig av någon annan. Vi har alla vår uppfattning.

Tita
0

Har du någon mer bild där den inte blåser upp sig ??Glad

Zygots
0

#22 Tyvärr inte som kattunge. Men jag ville låta bli att lägga ut bilder som vuxen ännu. Jag skall tala om vad jag är ute efter lite senare. Jag vill mest bara höra vad andra som föder upp/ äger skogkatt tycker om typen av katt, och just den här katten tycker jag är en bra representant för den här tråden.

//Annika

Labolina_73
0

Hej.

Jag har lite svårt att avgöra vad som är av den äldre eller den nya typen av skogkatt.

Vad är skillnaden? Är det att öronen är rundare i toppen på dom äldre och att hakan inte är så stark? Vad är det mera för skillnad.

Jag är väldigt intresserad av att veta det eftersom jag är ny i området. Sedan är ju frågan vilket är bäst, den äldre typen eller den nya? Kanske inte spelar någon roll bara man inte gå längre.. så det tillslut slutar med extremavel, bara pga vad domarna vill ha?!?!

Aja,, hur som,, till min ursprungliga fråga,, vad är skillnaden? Skrattande 

//Linda

ps, jag har 2 skogisar med stamtavla.. dom ser helt olika ut inte bara i färgen då utan i utseende.

Labolina_73
0

min bild då, på "lilla" Augusta. :-)

ny eller gammal typ?

fin, vacker och mysig är hon oavsett ju,, ;-)

Zygots
0

Jag är inte ute efter att någon skall "gilla" kattungen på bilden. Jag är mer ute efter gammal/ny typ av katt.

Hur såg våra skogisar ut förr och hur ser dom ut nu?

Är det här en kattunge född på 2000-talet eller en katt född på 80-talet?

//Annika

Ixatrixa
0

#26 Jag antar att det är en äldre skogis men som har den "nya" ganska extrema typen.

Jag personligen tycker att katten har för höga öron, markerade sidolinjer obefintliga kindben vilket gör triangeln omöjlig.

Labolina_73
0

hellå… vad tycker ni om min misse då? vad tror ni / tycker ni?

Samt i mitt tidigare inlägg vad är skillnaden? :-)

Mylingens
0

Här kommer en av den gamla stammen va jag vet..

Zygots
0

#29, Fin som snus tycker jag.

Labolina_73
0

Men då isåfall skulle man ju kunna säga att Augusta är av den gamla eller? hahahah fattar ingenting.. :-)

Zygots
0

# 27 Själv har jag aldrig kunnat "avgöra" en katts sidolinjer utan att känna på katten………….=)

Menar du att kattens öron sitter för högt placerade på huvudet?…..=)

Gör du bedömningen av att katten är "gammal" utifrån hennes typ? Eller menar du att det är en gammal katt med den nya extrema typen?

//Annika

Ixatrixa
0

#32 Jag vill ha en bredare bas på öronen och då blir de ju inte lika höga:)

Eftersom jag inte riktig vill säga att det finns nya och gamla typer utan just bara olika typer.

Jag misstänker också att du vill visa att det fanns just olika typer på 80-talet

Zygots
0

#33, Nej, Ixa, jag vill påskina att det faktiskt är en och samma "typ", alltså NFO, men det har alltid funnits bra och mindre bra exemplar av rasen. OBS! Ingen nämnd och ingen glömd.

//Annika

Ixatrixa
0

#34 Ja men då menar vi samma sak indirekt;)

Mulan
0

Hej!

# 1 Jag tycker katten ser läcker ut, inte extrem på något vis, utan en katt med framtiden för sig i mina ögon.. Lite smal öronbas kanske..? Och den ser heller inte ut att ha de eftertraktade tofsarna på öronen.. Örontoppen tycker jag dessutom ser lite "curlig ut".. Flört Gammal eller ny, svårt att säga, men den har helt klart ett modernt utseende.. Tycker det är lite svårt att bedöma andra linjer (o även de linjer som jag har "köpt in mig på" fast där lär jag mig ju hela tiden genom att följa dem.. och genom att mina mentorer är snälla o delar med sig av sina kunskaper..) och deras utvecklingspotential eftersom jag fortfarande är så ny i branchen.. Flört Jag gillar katter med bra längd på huvudet så länge de också har haka.. Haklösa långnäbbar är jag allergisk mot.. då tycker jag det är mer trevligt med lite kortare nos med haka..

#20 Din hona påminner en del om min Candy, som jag tycker är lite omodern med sitt lite bredare och kortare huvud.. Jättevacker, jag är svag för den typen av skogis.. Kyss

#25 Smal öronbas.. Annars ser hon jättefin ut, men man vill ju helst se dem IRL innan man fäller utlåtanden.. Flört

Bara lite synpunkter från mig, jag tycker det är jätteintressant att programmet Insider har väckt så mkt diskussionslusta på forumet och den här tråden var jätteintressant, Bengan.

mvh Malin

Mulan
0

#29 Jättevacker! (glömde skriva det i mitt inlägg innan.. )

Knoxville_katteri
0

Hej jag la okså in en bild på en kattunge skulle vara kul att höra vad ni tycker dom den ../ inlägg #10

Mulan
0

#38 Svårt att se på bild.. Tycker mig dock känna igen öronen… misstänker att jag känner till pappa katt o hans linjer till viss del.. Flört

mvh Malin

Knoxville_katteri
0

#39 det är Drakborgen & Magaris lijer bakom & en del äldre lijer

Zygots
0

Har kommer en bild på samma katt (som i #1) som vuxen. Hon är snart 13 gammal och skall med till Borås i morgon. De av er som skall dit får gärna komma och titta på "gamlingen" om ni vill.

Jag har tävlat henne valdigt "sparsamt". Hon blev GIC 2000, är utställd 3 ggr sedan dess och har 3XCACE. Vi får se hur det går i helgen. Hon har förlorat 1 cert på sin väg emot EC..=). Raymond tog fram henne i Lilleström i December och visade henne för publiken med orden, En SÅ vacker grand old lady som fortfarande kan fightas i panelen vid 13 års ålder!

Det är SÅ roligt att visa henne på utställningarna som exempel på just "våra gamla" skogisar.

Hon har sina fel och brister som alla andra katter, men är jättefin.

Så, jag ville bara "visa" ett exempel på att (tycker jag) det inte finns gamla/nya skogisar, men det finns en standard, och det är ju den vi måste utgå ifrån i vårt avelsarbete. Vägen till "målet" måste ju vara olika för varje uppfödare, men målet ett och samma "vår rasstandard"!

//Annika

TessaW
0

#41 Vilken härlig story! Glad

vettan
0

Vilken intressant tråd mycket åsikter om ny och gammal.#41 Härliga TortieFlört.
Jag har ju inte hållt på så länge.men jag gillar inte extrema katter, har varit på mer en en utställning där jag hör dommaren säga katten vinner pga öronen!!!!  sund avel med friska katter tack!!! Det är ett ansvar man har.

av Edelmann(N)
0

Det här är en gammal NFO på 18 år Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Awanathas
0

jag tycker att det som kallas "gamla skogisen" är de katter som har en mer liksidig triangel, kortare huvud, rundare ögon och öron. de ser inte alls lika extrema ut, med långa huvuden, jätteöron osv. :)

sen är det ju upp till var och en vad man själv gillar:)
jag föredrar den "nyare" typen av skogkatt!:)

men förvisso finns en hel del "gamla" exemplar som är fantastiskt vackra, och vi får ju inte glömma att det är dom som skapat den skogis vi har idag.. :)

Sagolika
0

Min Black Islands Hera. Skogis av "gamla typen". Hon har kraftig benstomme, men är mer kort & kompakt än lång i kroppen. Nosen är lite kortare & öronen inte jättestora.

Sagolika
0

Hera igen.

Ixatrixa
0

Här har ni standarden från skogkattslingan sida….tycker den talar för sig själv;)

Officiell standard för Norsk Skogkatt enligt FIFé och Independent

Fritt översatt till svenska av Maud Olsen

Generellt

Storlek

stor

Huvud

Form

triangelformat, med alla sidor lika långa; med god höjd sett i profil;  pannan lätt rundad; lång, rak profil utan brott i linjen (inget stop)

Haka

kraftig

Öron

Form

stora, breda vid basen, spetsiga; 
med lodjurstofsar och långa hår i öronen

Placering

högt och öppet, så att öronens yttre linjer följer huvudets linjer ner till hakan

Ögon

Form

stora och ovala, öppna, lätt snedställda

Uttryck

alert uttryck

Färg

alla färger tillåtna oavsett pälsfärg

Kropp

Struktur

lång, kraftigt byggd;
kraftig benstomme

Ben

kraftiga, höga ben;  
bakbenen högre än frambenen

Tassar

stora, runda, i proportion till benen

Svans

lång och buskig, skall nå åtminstone till skulderbladen, men önskvärt är att den når till nacken

Päls

Struktur

semilång. Den ulliga underpälsen täcks av en vattenavstötande överpäls. Dessa långa, grova och glänsande hår täcker ryggen och sidorna. En fullpälsad katt har skjortbröst, en full krage och byxor

Färg

alla färger är tillåtna, inkluderat med vitt, utom maskade varianter, choklad, lila, kanel (cinnamon) och fawn. Alla mängder av vitt är tillåtet, t ex vit bläs, vit medaljong, vitt bröst, vitt på magen, vitt på tassarna etc.

Fel

Generellt

för små och klent byggda katter

Huvud

runt eller fyrkantigt huvud
profil med brott (stop)

Öron

små öron
för brett placerade
för tätt placerade

Ben

korta ben
tunna ben

Svans

kort svans

Päls

torr päls
knutig (tovig)
för silkig

Poängskala

SUMMA

100 poäng

Huvud

form, nos, profil, käkar, tänder, haka

20 poäng

Öron

form, storlek, placering

10 poäng

Ögon

form, uttryck

5 poäng

Kropp

form, storlek, benstomme, ben, form på tassar

25 poäng

Svans

längd, form

10 poäng

Päls

kvalitet, textur, längd

25 poäng

Kondition

5 poäng

Mulan
0

#48 Jomen efter ett par intressanta diskussioner med olika domare så tycker åtminstone jag att det finns en del utrymme för egna tolkningar av standarden, tycker inte du det? ;)

Hur stor är stor? Hur stora öron är stora? Hur långa ben ska en skogis ha? Hur lång ska kroppen vara? Det står ju inga centimetrar angivna precis.. En sak som intresserar mig är hur stor en "stor" skogis är? Är det vikten, höjden, stommen eller allt sammantaget och i så fall i vilka mått? Så tyvärr tror jag att vi alla har olika tolkningar av rasstandarden och det är väl ganska bra också tycker jag.. För när man sedan möts på utställning o ser sina egna katter jämföras med andra så får man ju en viss aning om vad man vill jobba åt…

mvh Malin

Ixatrixa
0

#49 Givetvis tolkar jag standarden precis som alla andra efter mitt tycke och smak men jag tycker nog att riktlinjerna är ganska tydliga och som jag sagt tidigare så blir ju aldrig en liksidig triangel en kon hur man än gör;)

Svansbarnens
0

Jätteintressanta inlägg här är!Glad

Precis som #49 säger så finns det utrymme för tolkningar….

Det som en tycker är rätt enligt rasstandarn, tycker en annan är fel enligt samma rasstandard.

Bladdermaja
0

Det här är en katt som är född 1989. Han gick bra på utställningar då. Han lever än idag. EP S*Dalkullans Dikkidunder.

Bladdermaja
0

Här är en katt som är född 2004 och har gått bra på utställningar.

EC S*Dalkullans Tazzeman

Tita
0

När det pratas om gammalt och nytt så trodde jag "gammalt" menades med ursprungskatterna dom riktigt gamla skogisarna som inte finns mer, inte sådana som är kanske 10-15 år.

Jag tycker personligen om båda men måste erkänna att jag är svag för just dom med längre huvud större öron mm.

Men programmet i går fick endå mig att tänka till att någonstans måste man kanske tänka till så att det inte fortsätter som med persern fast åt motsatt håll så att säga.

Hoppas ni förstår  lite svårt att förklara vad jag menarFlört

vettan
0

Hm men standard är standard. Något att sträva efter.
Men det är likväl en domarsport. Det som faller en domare på läppen tycker den andra inte är så bra. Jag har fått mig många tankeställare när jag tittat på. poängen och standarden tycks falla i glömska.Fundersam

Tassemarkens
0

Vill gärna visa min tjej … tycker hon har lite av det gamla "klassiska" utseendet. Hon har i alla fall blivit EC. Storvuxen dam med längder och mycket bra benstomme (utan att vara tjock).

//Ylva

Draken_old
0

Tack för en jätte intressant tråd!
Jag gillar inte heller utrycket gammal/ny typ.
De "ursprungliga" skogisarna var ju av många olika typer.
Bra eller dålig. Precis som idag.
/Kattis

SpinE
0

# 57 Stilig dam. Håller med är klassisk.

Sissi
0

Kanske den här killen…?

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sissi
0

En annan bild!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Teres
0

GIC S*Glitterfjordens Cassida  Snart 14 år gammal.

Hon har längd i Huvudet en spikrak profil och en fantaskstik fin top Och haka.  Hon har storlek och benstomme denna damen.  och Bra storlek och fin form och toffsar på öronen =)

Hon gick jätte bra när hon ställdes ut. Vart  bästa katt II hona över 20 Birmor.  I en katt II speciall, Har ägarna berätta för mig. 

Ägare & Foto S*Skvaderkatten´s

TessaW
0

Jag hittade en uppfödar-site där många bilder på de gamla skogkatterna finns (truls av bolke, pan's katter etc). http://www.winterfyre.com/cats.htm Om ni klickar in på de olika katterna och sedan går till stamtavlorna/pedigree så länkar namnen i tavlorna till bilder.

Labolina_73
0

#62 kul,, men hm jag blev lite förbryllad över Winterfyre Mandolyne Reign stamtavla.. Ser ut som om halvsyskon är parade?!?! eller missuppfattar jag detta? EC  (N) Flatland's Avedine  DM parades 2 ggr med olika honr,, deras avkommer parades sen,, är inte dom då halvsyskon?

är det så bra? :-( aja jag vet inte,,

/Linda

Labolina_73
0

oj blev en länk aja,,,, sorry,,,

Pulcherimas
0

#63 Jo, det var inte helt ovanligt med dylika parningar då

1985 föddes en katt vid namn Torvmyras Vincent NFO n 09, inköpt till  "av Huldrepus". Jag minns hur många beundrade honom, bl.a för hans mycket långa huvud som ungkatt (med tillhörande harmoni i öron, bra haka etc.) Breddade sig till snygg, liksidig triangel som vuxen. Ja, och vad menar jag med det då?

Kan det inte vara så enkelt att i "början" på alla raser finns det en större spridning? Kanske fler katter som kanske inte var sådär 100%, men då rasen inte var så utbredd ännu syntes dom mer, och användes i aveln för breddandets skull?? Inte heller att förglömma hur mycket enklare det blivit att hitta "just den hanen" till ens hona, nu i IT-åldern. Har fått frågan om hur vi bar oss åt då och svaret blev; någon i närheten som man sett på utställning (i bästa fall!!). Så mycket lättare idag. (Även om avel naturligtvis aldrig är just enkelt…hm..)

Ja, det är ju bara vad jag tror.

/Monica

TessaW
0

#65 Du har nog rätt. När en ras i början tas fram så har man nog inte så många exemplar att välja bland. I många gamla stamtavlor ser man ofta samma katt på flera ställen, halvsyskon som paras etc. Pan's Polaris dyker upp en hel del i allafall i tavlorna, men så är han ju Skogisarnas stamfader oxå. :)

av Edelmann(N)
0

Vad tycker ni om min Sweet Cevita? Hon har äldre linjer efter sin mamma som är 8 år.

Cevita är 2 år och väger 5.3 kilo. Hon har kortare näsa, mindre öron men en fantastisk låååång och kraftig päls.

En domare sa at hon hade en perfekt skogis pälsGladDå blev jag stolt. Hon behöver aldrig att tvättas.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

mera….

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

mer…

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

mera….Cevita och hennes mamma Tamera Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

?? putt putt FundersamCool

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Svansbarnens
0

SkrattandeKlart hon är fiiin!!!Kyss

/Marie o svansbarnen

av Edelmann(N)
0

Åååå äntligen … hihi

Glömde att beretta. Hon har et supert - otroligt - härligt temprament Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Merlyn
0

Här är EC Oba Papageno DM Född 1987.

Merlyn
0

Här är papagenos barnbarn F* Beatrice de Stang ar Voud

Hon är född 2006.

Hennes pappa Oba sultan är född 1991 och dog 2006.

Hennes mamma F* Odette de Måneskinn var 8 år när Bea föddes.

(bortse gärna från beas skitiga näsa ;-))

Men visst är hon lik farfar?????

Tassemarkens
0

Jag skrev i mitt tidigare inlägg **#56
"tycker hon har lite av det gamla "klassiska" utseendet"

**Självklart att hon hade det gamla klassiska utseendet - eftersom hon föddes 1982 och var en utav mina grundstenar i Tassemarkens uppfödning.

Bifogar kort på Niro's Champagne när jag hämtade hem henne för 24 år sedan.

Froydis
0

#74 lekker hanne og flott barnebarn!

#76 sånn skal de jo fremdeles se ut!!! herlig å se så gammle bilder!!!

av Edelmann(N)
0

Åååå så fina dom är Kyss

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Pulcherimas
0

Här några äldre bilder.

Min allra första skogis; Ulvåsen´s Betty Boop

Född -85

Pulcherimas
0

Hennes dotter; Pulcherima´s Farin

Född -88 (om jag inte minns fel…)

Pulcherimas
0

Min asoluta älskling; Ulvåsen´s Fabian, född -86

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.