Därför dog Billy
Jag har precis fått höra att det spekuleras i varför vår älskade Billy dog. Att det skulle vara HCM, Fip etc. etc. när det var en oerhört tragisk olyckshändelse.
Jag blir så upprörd när jag hör sådana saker. Är det inte nog med att en kär vän och en underbar katt tragiskt har lämnat familjen i stor sorg och saknad. Den som har undrat har kunnat fråga mig direkt, jag har inget att dölja och berättar gärna men har kanske ingen lust att basunera ut vad som hänt. Dessutom riskerar sådant skvaller drabba andra än mig, t.ex. de uppfödare jag köpt katter av och de som har eller kommer att använda min avelshane.
För att sätta stopp på alla rykten som tydligen florerar kommer jag nu att berätta vad som hände:
Billy hade råkat svälja en pingla som satt på en leksaksvippa. Normalt är jag noga med att lägga undan sådana leksaker men telefonen ringde när vi lekte med den och jag lade den i från mig. Under tiden jag pratade försvann Billy med sitt byte och jag glömde bort vippan. Dagen efter hittade jag pinnen utan fjädrar och utan bjällra. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att han hade svalt pinglan. Fjädrarna visst, men inte pinglan. Ytterligare en dag senare började han kräkas, först hårbollar sedan enbart vätska, till slut var det kaskadkräkningar och vi åkte till veterinären som röntgade och såg pinglan. Den hade passerat magsäcken och satt i tarmen. Veterinären försökte först att med mild massage få den att komma ut men den satt fast och operation var nödvändig. Tyvärr överlevde inte Billy operationen och vi kommer nog aldrig att få full klarhet i varför han dog. Obduktionen visade ingenting, allt såg bra ut, hjärtat och alla andra organ var fullt friska, vävnadsproverna visade inte heller på någon bakomliggande sjukdom eller något onormalt. Den enda förklaring vi har fått är att han troligtvis inte tålde narkosen och det får vi nöja oss med. Vi kan kräva förklaringar i oändlighet men vi får ändå aldrig tillbaka den underbara katten.
/Christina Ström

Usch så sorgligt, olyckor händer så lätt!! Så tråkigt för er att mista er vän… Sen på köpet råka ut för trist skvaller!
Beklagar er förlust!

# Tack för ditt deltagande.
Inte nog med att du har mist din älskling, mitt i all sorg ska du också behöva stå ut med att höra en massa skitsnack. Tycker att du har lidit nog!
Ta hand om dig och lyssna inte på dom som inte har fakta.
Massor av kramar till dig, Arne och Jack.
Mia, En som är stolt att vara din vän!!!
Jag avskyr skvaller! Tycker som du att man kan fråga personen det rör sig om istället för att gå omkring och snacka skit.
Beklagar förlusten av er familjemedlem. En olycka händer så lätt.

Ja, det är ju märkligt att så fort en katt går bort så börjar folk att leka vetrinärer och tycker sig kunna ge dignoser åt höger och vänster. Det gör mig rent ut sagt förbannad!
Självklart kan man undra vad som hänt, men är man så nyfiken/intresserad så kan man ju som du säger fråga.
Vill säga att du har mitt varmaste deltagande!
Beklagar verkligen att du ska behöva mista en älskad vän och samtidigt behöva gå ut och dementera rykten.
Kram

Jag beklagar sorgen över Billy!
Vad gäller skvaller och skitsnack så finns det gott om sånt överallt. De som skvallrar är inte intresserade av vad som verkligen är sant utan av att höja sig själv och sänka andra. Och de som tror på skvaller är bara fegisar eller korkade som missar mycket.
Inte ska du behöva sitta här inne och förklara/försvara dig…

Jag blir glad och rörd av ert deltagande och era ord. Tack alla det värmer!
Och Mia - jag är glad och stolt över att ha dig som vän 

Jag blir så arg när det går rykten. Jag har också fått rykten om mig och folk frågar inte direkt utan det skvallras en massa istället.
Vad tragiskt att det blev så med din katt
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Jag kan bara hålla med övriga,,, helt sjukt att man ska behöva förklara och försvara något som inte ens ska behöva förklaras,,, Just bara för att någon rolig jävel fått för sej att börja snacka skit… Jag blir så jäkla arg på sånt här….
Jätte trist med din katt,, måste vara fruktansvärt..
mvh Linda
Jag beklagar verkligen bortgången av din älskade Billy, och jag beklagar också att du måste bli föremål för rykten och i den svåra stund som du har också måste gå ut och förklara dig. Jag blir ledsen å dina vägnar, men också över klimatet i stort bland kattfolk. det är inte kostigt att folk blir smått paranoida och knappt vågar andas om det händer något i katteriet eller knappt vågar lägga ut en katt på minnessida på sin hemsida p g a att snacket genast går igång. Nu hoppas jag att du får sörja din Billy ifred. Kram!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Håller med alla typiskt att börja skvallra om något dom inte han någon anning om. Det är väl bäst att man skríver varför min kille fick tassa över!
. Vi är ju många som vet hur det är att förlora en familjemedlem. Sänder dig en tröst kram Christina
Vad sorgligt. Det där är nog varje kattägares skräck att råka ut för. Beklagar sorgen.
Susanna

Gud vilken otur ni haft, beklagar sorgen! Ta hand om er å bry er inte om dom som inte har vettigare för sig än att skvallra och sprida en massa skit som inte stämmer!!
Tröst kramar

Men gud så trött man blir på allt detta j-la skitsnack och spekulerande så fort det händer något! Precis som att det inte är nog med att ni förlorat en älskad familjemedlem, man ska inte behöva förklara och lägga upp bevis på att det var en tragisk olyckshändelse som hände och som kan drabba vem som helst. Nej, jag ger rådet till alla skitsnackare att städa i sin egen garderob och inte lägga sig i sånt de inte har att göra med hela tiden.
Styrkekramar till er
Gisela

Bra Gisela.. :-D

Jag blir alldeles förfärad över att höra hur illa folk beter sig. Det är inte klokt! Undrar man något får man väl fråga, det är bästa sättet att få ett korrekt svar. Nej nu hoppas jag du blir lämnad ifred i din sorg! Kram

Christina, så hemskt lessen för din skull, du förlorade en kär vän, och fick massa skit bakom ryggen=( i kattvärden gäller det att ha huvudet högt, att inte lyssna för mycket på allt skit som sägs, och att inte bry sig om alla dryga människor som finns, det finns många av dom, men det finns många underbara med=) i min krets, säger vi det med öppna kort så att säga. Stor bamsekram
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Tack alla! Ert deltagande och era ord och kramar värmer. Det engagemang ni visar mig - trots att vi egentligen inte känner varandra - skänker tröst.

Det är så trist att en del ska prata en massa utan att först ta reda på fakta, det vill säga sanningen. Det räcker ju med sorgen och förlusten av er älskade Billy
Kram
Vill först beklaga eran djupaste sorg. Det är så tragiskt att en del människor ska hålla på prata bakom ryggen på andra. Vi älskar väl alla rasen och ska hellre stötta och hjälpa varandra på vägen.
Kram Eva-Helen

Tack Margona och Eva Helen!