Respekt....
Jag önskar se mer respekt här på forumet.
Respekt för det ideella arbete som läggs ner av moderatorer och administratörer.
Respekt för att vi är rätt många som faktiskt inte är intresserade av att läsa om andras privata förehavanden när det gått mindre bra,
= uppstått konflikt.
Det blir svårt att undvika att läsa när det sker på ett forum.
Jag hoppas och tror att ni som skriver om och till varandra här på ett negativt sätt helt enkelt inte förstått att ni bidrar till att få andra att känna sej obekväma,
jag är nog inte ensam om att hoppas på en förbättring. // Maja

Halleluja
/Camilla

Håller med
/Åsa

Bra skrivet Maja
, det är ju inte bara vi i forumet som kan läsa det som skrivs här,,,,,utan alla som överhuvudtaget hittar hit, det behövs ju inget medlemskap för att läsa, om det inte är låst…………..
/Rita

jag kan inte annant än att applådera… *trillar in från ridsport* ;)

Superbra Maja,,, hejja hejja.. :-)

Håller verkligen med dig.
Jag hoppas också att du inte menar mitt inlägg om att köpa en hane för jag tycker mig inte ha varit respektlös där.
En liten fråga från mig bara, vad ska vi läsa och skriva om då? om det bara får vara tillrättalagda synpunkter eller uppvisande av ens katter eller så, blir lite tråkigt så att säga. Det är väl kanske inte meningen att vi ska bara läsa "snälla" beundrar-åsikter. Livet innehåller ju även det tråkiga som ingen kommer undan, även om vi inte ska tillverka dom bara för att göra sig intressant förstås. Men vi måste väl kunna dryfta negativa saker också, utan att för den del bli sedd som en bråkmakare? Eller……. ?
Hej på er
Hoppas inte jag har gjort något fel har ju inte varit medlem så länge än. Men har jag skrivit något som inte är bra får ni gärna skriva det till mig. Så får jag ändra mig. Tror inte det ska va nått men ifall hör av er.
Hälsningar Tove

Jag tror det mera handlar om personliga påhopp som Maja menar
//Rita
#7 Zolas….woow, du tog orden ur min mun. Nu är jag känd här inne för att vara en bråkmakare, men jag faller inte för inläggen om pussinuss och fågelkvitter.
Jag vågar tex inte skriva mer att någon av katterna tex är dåliga i magen, ögoninflammationer etc. för då startas det en debatt eller skitsnack som man får i ryggen senare.
Håller mig mest undan nuförtiden, men läser här ofta.

Håller fullständigt med Majamaloss.
Jag tror nog att det går att disskutera utan personliga påhopp och angrepp…
Personligen hatar jag häxjakterna som gärna startas av missförstådda rykten och så blir någon stackare uthängd här istället för att sådana saker sköts genom klubbar som det skall göras ifall någon missköter sig.
Vi kan ju inte älska alla här i världen och vi har alla en speciell uppfattning om hur uppfödning skall skötas eller vanlig katthållning…
Kan man inte hålla sig inom ramen av nomalt sunt fönuft och inom moralen lagar och svenska lagar kan man polisanmälas för personangrepp.
Det finns ju Skrivregler på detta forum och jag tycker alla skall känna sig bekväma på detta forum och vara skyddade av dessa.
Ja #10, jag skriver inte heller så mycket här längre, Är heller inte så särskilt populär, men det bryr jag mig inte om. Men ibland kan jag inte låta bli, men nog ska vi väl kunna skriva om sånt som vi har, som bekymrar oss? Är det inte det som bl.a. är meningen med ett sånt här forum? Här som det är samlat massor med både kunskap och erfarenhet, lite synd då, om man inte vågar fråga och även ifrågasätta.
Jag tycker det har varit roligt att disskutera med dig Zolas och det är jätteintressant med en uppfödare som har hållt på så länge;)
även om vi inte alltid är sams*skratt*

#13 klart vi ska skriva om sånt som bekymrar oss och annat obekvämt utan att bli hängda. Så förstod jag det hela.
Men dessa diskussioner som urartar i personangrepp är inte trevliga. Folk måste ju kunna fråga utan att få massa konstiga påhopp. Vi är alla olika och har rätt till olika åsikter (skulle vara bra tråkigt annars) Skillnaden är ju när personer talar om här inne vad de tycker om den och den. Helt oväsentligt
Fram med disskusioner!!!!
#14, Nej men det är ju det som är vitsen, att man kan diskutera och låta "raggen ryka" lite, men ändå ha respekt för den andras åsikter. Det är ju ibland väldigt nyttigt att ventilera sina tankar, och se saker ifrån flera håll. 
Saker jag aldrig skulle skriva på detta forum och som jag inte heller vill prata om annars förren det går att DNA testa våra katter.
Varför tror sig folk veta vilken katt som bär på vad….det har jag undrat länge. Evighetslånga debatter om stamtavlor som bär på det ena och andra.
Det konstiga är också att människorna bakom stamnamnet blir stämplade för all framtid istället för att få sympati för att de blivit drabbade av hemska saker.
När skall vi hjälpa varandra i kattvärlden istället för att prata skit?

Tycker att överskriften för tråden talar för sig själv… Respekt! Självklart ska man kunna skriva om negativa erfarenheter mm. Så länge man håller sig inom skrivreglerna och uppför sig med hyfs. Jag personligen gillar lite "heta" trådar, så länge de inte går överstyr.
/Camilla
Fantastiskt bra skrivit av dig. Jag har också funderat på den saken. Jag vet att att i några av mina katters stamtavlor finns HCM, men bara för det behöver inte mina flickor föra det vidare eller ens bära på den ärftligheten.
Min ena hane i min nuvarande kull har fått 5 st baktår. Jag erkänner det :( Han har en tumme extra på varje baktass. Han kommer såklart att få avelsförbud innan han flyttar, troligen hem till min storebror.
Karolina!

Respekt är A och O. Jag ser det som en självklarhet att ha respekt för andra människor. Men visst måste man få diskutera och visst kan det bli hett ibland. Men man får inte göra någon ledsen.
*kramar* från oss
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Jag som är ganska ny inom kattvärlden samt går i uppfödartankar suger åt mig av all kunskap som finns här på forumet och som diskuteras i trådarna. Speciellt negativa erfarenheter är nyttigt att höra om, eftersom många skeenden och händelser inte går att läsa sig till så lätt. Jag är ett 'kunskaps-freak' som vill lära så mkt det går om saker jag jobbar med eller är intresserad i, plus att jag sen gärna delar med mig av den kunskapen. Så det skulle bli trist om vi börjar undgå heta diskussioner, men som ni sagt ovan, låt oss hålla oss till fakta och kritisk granskning utan personangrepp. Kattuppfödning ska väl vara kul ;) (även om det ingår jobbigheter också såklart)
Intressant att läsa era reflektioner kring mitt ursprungliga inlägg i denna tråd.
Jag har inte skrivit detta mot någon enskild, jag har helt enkelt gett uttryck för ett önskemål jag har och som jag nu fått bekräftat att jag inte var ensam om.
Jag tycker också att vi ska diskutera och ta del av varandras åsikter och det är tycker jag funkar bra här på forumet, för det mesta.
Att vi inte alltid tycker likadant är helt ok, var eller när gör alla människor det om något annat? Jag tycker att även dessa inlägg fungerar bra för det mesta, när det funkar är de dessutom väldigt berikande.
Att däremot behöva möta andras personliga konflikter, när det inte längre handlar om katt generellt utan sånt som ursprungligen var av katt-karaktär men spårade ur och man blir helt enkelt osams, det är jag inte intresserad av.
Det blir svårt på ett forum att värja sej mot sånt man inte vill ta del av. Big Brother på TV är ju enkelt att välja bort, likaså skvallertidningar av olika slag.
Här önskar jag få slippa läsa när andra tvättar sin byk offentligt, det är allt. Jag önskar också att vi alla kan bespara administratör/moderatorer besväret med att behöva tillrättavisa och ibland t o m låsa inlägg, det är säkert inte helt enkelt eller särskilt bekvämt att behöva göra det.
Ett ordspråk som kan passa i sammahanget:
" Tänk på vad du säger/skriver innan du
säger/skriver vad du tänker…."
Det går att lägga till vartefter man tänkt efter men är oftast omöjligt att ta tillbaka när det väl är uttryckt.
Fridens liljor! // Maja
Att respektera andra människor och deras åsikter borde vara en självklarhet. Därmed är inte sagt att man behöver dela samma åsikt men att diskutera är inte detsamma som påhopp. Jag tycker att man ska kunna ta upp allt som handlar om katter här och få hjälp med sina ev problem eller frågor. Det är fel när man inte ska tordas säga som det är. Alla har eller kommer att råka ut för sånt som det talas tyst om. Det är då man verkligen behöver varandra. Jag har stort utbyte av denna sait men önskar också en rak men hövlig ton. Laila

Hej!
Jag är ganska rak i mina åsikter och kan nog uppfattas som lite bufflig eftersom jag inte "lindar in allt i bomull", MEN jag har inte lust att bara gå in på ett forum och titta på gulligull-bilder.. Även om jag stundom gör även så.. Jag är här för att jag vill diskutera och komma med åsikter som är mina, och därigenom ifrågasätta varför jag själv har den åsikt jag har och höra andras syn på olika saker rörande Norsk skogkatt.
Och givetvis för att få "feedback" och höra andras åsikter.. Bara för att man har olika åsikter i olika frågor behöver det inte betyda att man blir ovänner, eller? Om ni tycker att jag blir otrevlig i tonen så ber jag vänligt om ett upplysande om det rakt på sak, då kan jag be om ursäkt och kanske förtydliga mig, för jag är inte inne på detta forum för att göra ngn ledsen… Alla människor är olika och alla uppfattar saker o ting på olika sätt, men jag tycker att man faktiskt får ha lite skinn på näsan om man vill ge sig in på ett diskussionsforum o diskutera tycker jag.. Om man inte tål mothugg eller motsatta åsikter så blir det ju verkligen en klubb för inbördes beundran… 
Alla avlar vi (förhoppningsvis i a f) utifrån de mål o syften vi har och alla har vi egna åsikter. Genom diskussion kan man lära sig mycket! Att dela med sig av sina åsikter och synpunkter är väl ändå ett huvudsyfte med detta forum, men givetvis står jag för att man ska visa respekt!
mvh Malin
Jag var ju väldigt positiv till detta forum förr och ganska aktiv,det är jag inte längre. Jag läser en del här, men skriver inte så ofta om våra katter längre. Å andra sidan så tror jag ingen bryr sig heller.
De flesta av mina få kattvänner har slutat skriva här. anledningan är när man pratar med dem att de inte gillar tonen, de törs inte skriva något "känsligt" på grund av risken för påhopp.
Mvh Bengan

Jag tror som du,, att det är påhopp hon menar, Eller Maja,, är det inte så?
Visst ska man kunna diskutera och argumentera men man behöver ju inte vara medvetet otrevlig..
Jag tycker att ibland kommer det in nån ny och frågar något, väldigt enkelt men som denne inte vet därav frågan ju,, d behöver man inte iprincip tala om för henne att hon e totalblåst,, kontentan av det vissa skriver blir ju så.. det är trist,, Bättre med ett rakt men kankret svar utan att vara otrevlig. :-)
hehe aja min åsikt..
:-)
I grund och botten blir många sårade i onödan då kanske tonen uppfattas hårdare än vad den är eftersom det alltid blir missförstånd då man inte kan se den andras kroppspråk
Har råkat ut för personangrepp,spydigheter, förlöjliganden av mina åsikter osv i detta forum men jag är kvar i alla fall;)
Jag älskar att skriva i i forum och tröttnar jag en period så byter jag bara forum ett tag…kanske har det dykt upp nya spännande diskussioner att delta i och vem kan låta bli*skratt*
Jag har inte så mycket mer att tillföra. En hel del förstår vad jag menar, en del missuppfattar och hårdrar, vissa vill trycka till och andra är osäkra. Med så många olika inriktiningar i en tråd som startade med ett enda ord - respekt, så är det inte så svårt att förstå varför Skrivregler för deltagandet på detta forum är utformade som de är.
Tusen stjärnor på himlen till administratörer och moderatorer på i-fokus, ni gör alla ett väldigt bra jobb!
// Maja
P.s Jag tycker fortfarande att vi ska kunna diskutera, vara oense utan att bli nedlåtande. Mitt inlägg handlar fortfarande inte om det, utan om sånt som är personliga / privata konflikter som inte är av allmängiltigt intresse.

Japp precis.. :-)

Kikade in på denna sidan eftersom jag tycker mycket om Norska skogkatter,men blev avskräckt att bli medlem här =( …och det tycker jag är trist.
Det ska ju föreställa ett trevligt forum man utbyter "tips & råd"med varandra…..? … Norsk Skogkatt ifocus, INTE "Personliga påhopp ifocus" Vad jag ser så har väldigt många här inne tappat den röda tråden om katter!
Annars är det en väldigt fin sida som jag tycker om
MVH
Jag tror också att det kan vara lite svårt ibland att formulera sig rätt, det man menar kanske i skrift kommer ut på ett annat sätt och då totalt missuppfattas av andra.
När man talar öga mot öga med någon så har man ju vissa betoningar, kroppsrörelser, miner mm som hjälper till att visa om man skämtar,är ironisk irriterad , men på ett forum har man ju bara det skrivna ordet och inget kroppspråk .
Det är nog lätt att man blir både missförstådd och missförstår ibland.
En tanke jag tänkte var att varför inte lägga till en tråd som heter "Ventilering" eller liknande där man kan skriva av sig om det man är arg, ledsen,besviken eller missnöjd med vad det nu en må vara, men självklart med respekt för andra och utan personangrepp. Fast där det endå tillåts lite hetare diskussioner .

Appropå häxjakter, öppenhet, att hjälpa varann, respekt m.m….. http://www.pawpeds.com/pawacademy/general/codeofsilence/
Jag fattar nog lite dåligt, som vanligt, men……… var är de personliga påhoppen? Det är väl "hundra år sen" som det var något sånt här?! Jag fattar som sagt inte…….

#33 Håller med. Jag tycker det är många trevliga diskussioner här, Jag tycker det har varit få påhopp sista tiden. Bara nåt enstaka. Och det kommer nog råka hända ibland tyvärr.
Men så illa är det väl åndå inte, övevägande delen är ju trevligt eller? Sen tror jag precis som #31 Tita skriver, man blir lätt missuppfattad.
/Marie
Ibland har det pågått diskussioner där man på ett negativt sätt har hängt ut folk så man ser vem det är eller kan lista ut vem det är.
Ibland har en del svårt att utrycka sig när de blir arga så då kommer det andra ord för att du är dum i huvudet osv.
Ett ämne som att debattera vilken katt som ligger bakom vilka sjukdomar kanske är på gränsen till påhopp och en väldigt het potatis…För vem har DNA bevis för detta än så länge?
Privata krig där någon är missnöjd med någon annan och skall hänga ut byket här för att tala om hur förskräcklig denna människa är vilket är helt ointressant och borde skötas privat.
Jag har känt mig påhoppad flertals gånger då jag kanske inte alltid har så bekväma åsikter men precis som alla andra har jag rätt att ha en åsikt.
Håller med om att privata krig inte hör hemma här, men att diskutera var ifrån (kanske) vissa sjukdomar mm. kan komma är väl kanske inte så farligt, kanske till och med nyttigt, för då kommer det i dagen och det kanske är lika bra, för det diskuteras i alla fall runt om. Då kan man få reda ut om något varit oklart, och vederbörande kan också få chans att förklara sig. Det tycker jag inte är påhopp, sen beror det ju på hur man är, hur känslig för kritik man är, det är ju olika, men något lite får man nog tåla. Ja nog har man väl känt sig påhoppad någon gång, men … asch!!!! Eller, kanske det att, man inte får någon respons alls, att ingen bryr sig om ens inlägg, utan fortsätter förbi dom, som om dom inte fanns, fortsätter diskussionen utan att notera att man kanske haft något vettigt att säga. Det är ju inte så roligt, men inget att göra åt. 
Konstigt nog handlar det ju inte om att hjälpa varandra eller att upplysa, utan om att frossa i andras olycka.
Ibland undrar jag också hur man tänker när man säger att en katt är orsak till sjukdomar då denna katt har ett helt led med katter bakom sig som vi inte vet något om.
Handlar det inte då bara om att hitta en syndabock?
#37, Jo, så är det nog ibland. Vi människor gillar visst att frossa i andras olyckor, det är ingen trevlig egenskap. Nej att helt skylla en enda katt för sjukdomar, det är ju inte vettigt, det vore väl för enkelt, då skulle vi väl snart ha avlat bort alla sjukdomar. Jo då, visst letar vi syndabockar många gånger. Usch!

Ja, vi människor är nog lata ibland. Att peka ut en syndabock är många gånger enklare än att kritiskt granska och se ett problem ur fler än ett perspektiv. Det kräver liksom lite mer jobb och insats av oss… Men jag hoppas vi kan försöka bli bättre.
Jag håller med Maja som startade tråden i samtliga hennes inlägg. Maja har INTE skrivit att forumet skulle vara för gulligull och visa upp bilder.
Om alla höll sig till att säga "så här gör JAG" och "så här tycker JAG", istället för att tala om hur andra skall göra, blir stämningen genast mycket trevligare.
Den otrevliga stämningen i ett forum uppstår när några mästrar vad andra gör, genom att tala om att de gör fel eller ens antyder hur de SKALL göra enligt deras åsikt.
Om tonen vänds till: "om det vore jag, skulle jag…"… så är det upp till motparten, att själv välja ståndpunkt när många skrivit helt olika åsikter.
Den som ställt frågan kan då utifrån sina egna förutsättningar göra sina egna val efter mångas rådgivning, utan att någon behöver känna sig stött.
/Margareta, Sajtvärd på annat forum
Numer pensionär i Nynäshamn

Respekt är viktigt, helt klart! Ser ingen anledning i att dra privata konflikter officiellt här heller eftersom det ofta ger oinsatta en negativ bild av båda parter oavsett vad det handlar om.
Sedan tycker jag personligen att det hade varit mer intressant
om man hade kunnat haft diskussioner och kunskapsutbyte
av djupare slag, där man kan ge både positiv och negativ kritik
utan att någon tar illa upp. Det är otroligt lärorikt att höra andras
syn på detaljer, även om man kanske inte håller med själv alla
gånger. Jag tycker att trådar oftast rinner ut i en ström av bilder
utan kommentarer om andras, där ingen vågar skriva att
de inte håller med.
Jag kommer ihåg att jag hade svårt att se detaljer och nyanser
i typ när jag började med rasen. Man blev lätt hemmablind och
såg inte alltid vad domarna menade. När jag sedan fick något
nytt påpekat öppnades en ny värld upp och ögat tränades
steg för steg att särskilja individer på ett annat sätt än innan.
Fortfarande tycker jag det ger mycket att diskutera :)
Sedan skadar det inte att påminna om att det är ytterst få
som skriver saker för att vara elak, för att trycka ner någon
individ eller grupp eller för att hävda sig själv, även om
formuleringar ibland kan te sig hårda eller åsikter vassa.

Bra formulerat,, det var det jag försökte få fram oxå.. men heheh jag e inte den bästa på att förklara saker.. :-) Jag förklarar och förklarar och tillslut har jag lindat in mej i nåt som inte alls var nödvändigt och ingen fattar nåt.. *ler*
kram
Tack Labolina_73. Jag är en Forumräv och en datorräv. Jag har haft PC sen 1986 och internet sen tidigt 90-tal och sett många stormar i ett vattenglas och det är alltid samma sak, folk blir osams för att det är svårt att uttrycka sig i skrift. Det var därför våra smileys kom till, för att man skulle få till en känsla bakom texten…. ;-)
Innan alla dessa internetforum dök upp var det många människor som i vuxet liv aldrig uttryckte sig i skrift, mer än möjligen något dokument på jobbet skrivet på högtravande kanslisvenska. Skrivandet tog slut i och med att skolans krav tystnade och enda skälet att skrivare senare blev kärleksbrev eller vykortshälsningar.
Det har skett en explosionsartad förändring i den vanliga svenskens skrivande genom internet/allmänna forum. Då kan vi inte förvänta oss att alla klarar av det utan att bli missförstådda hela tiden. Det krävs träning helt enkelt.
En sådan liten sak som jag nämnde i #40 som att skriva i JAG-form kan vara hur viktigt som helst i dessa sammanhang, för det innebär att man får fram en helt annan ton och det är det som är viktigt för läsaren som skall uppfatta det jag skriver.
Lyckat till i fortsättningen…
Min egen sajt tar så mycket tid att jag inte hinner vara på andra ställen lika mycket, men jag är här och skummar rubriker ibland. Tvyärr är det ju så att även jag har påverkats av den dåliga stämningen som uppstått i vissa långa trådar och det som SUGER energi är inte precis något jag lägger tid på om jag måste prioritera. Det finns så mycket annat som är roligare och då blir man en passiv medlem här i stället.
Numer pensionär i Nynäshamn
När man skriver inlägg som gör det möjligt att identifiera en icke namngiven person så är det ett brott mot PUL. Man behöver alltså inte skriva ut namnet för att bryta mot PUL utan det räcker med att inlägget gör att en person kan vara identifierbar. Om man t ex skriver "Uppfödaren av `kattnamn kattnamn`utan den personens medgivande kan detta vara ett brott mot PUL.