Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 557 ggr
Labolina_73
0

importera?

Hejsan.

om man vill köpa en katt från tex Norge eller finland, danmark.

Är det några extra kostnader som tillkommer då. hur går man tillväga? Är det någonting man bör tänka på?

/Linda

Ixatrixa
0

Mellan Norge och Sverige är det inte mycket kostnader som skall tillkomma eftersom vi får föra in katter utan rabiesvacc därifrån.

Från Finland och Danmark tillkommer detta.

Labolina_73
0

Ok, och vad kostar det då? är det olika eller?

Hur går man tillväga då? är det bara att köpa precis som vanligt eller vadå?

//Linda

Svansbarnens
0

Gå in och titta på jordbruksverkets sida, där står vad som gäller för de olika länderna. Om något är oklart så är det bara att maila och fråga dom. Jag Importerade en från Danmark förra året, och jag fick snabba svar på mina frågor till Jordbruksverket. Tyckte dom var jättebra att ha med att göraGlad

Du kan nog också höra med din kattklubb…

Jag fick också hjälp av supersnälla uppfödare- Ni vet nog vem ni är FlörtMILJONERS MILJONER tack igenSkrattande

Så här gjorde jag när jag importerade från Danmark:

1/Dispans från Jordbruksverket. Ansökan ska vara hos dom senast 30 dagar innan beräknad införsel. (Detta gällde en kattunge under 3 månader.)

2/Den hade papper på att den är avmaskad mot dvärgbandmask.

3/Hon hade Djurpass.

4/Transfer

5/Och så de vanliga papperna och ID förstås.

6/Uppfödaren ska lämna in skrifligt till Jordbruksverket på att h*n garanterar att kattungen inte varit i kontakt med vilda djur.

OBS! Detta var alltså förra året! Så där kan ha blivit ändringar….

Det låter kanske jobbigare än det är….

Och jo, det kostar ju med transfer och dispans, sen är det ju olika värde på våra valutor, och så transporten…..Så min kise blev ganska mycket dyrare…. Men Norge är det bara transfer och transport, och transfern kostar ju bara 150 kronor  Glad

/Marie o svansbarnen