Hallojsan !!
Jag skulle vilja veta vad det är för regler som gäller angående utställningar nu för tiden eftersom det va minst 5 år sedan ja ställde själv..
Vad gäller om ens katt inte kommer med i panelen tex , får man åka hem med katten då eller måste man vara kvar tills panelen är klar ?
Sen undrar jag , om man anmäler till en utställing och inte kan komma pga sjukdom eller vad som helst, kan man få pengarna tillbaka då ??
På vissa utställningar får man åka hem, andra inte.

Hmm okey , men varför bara på vissa då ???
enklast är att läsa om reglerna på sveraks hemsida. har aldrig hört att man får gå innan panelen om man inte fått dispans. sjukdom tror jag kräver läkarintyg men där kan klubbarna sätta sina egna regler..
S*Winsnes Wilda
Jag vet att Birka brukar ha så att om man inte gått vidare till panel så får man gå hem innan de börjar.
Jag har nog bara hört talas om en enda utställning som gav generellt tillstånd att åka hem om katten inte gick vidare till panel, och då var det en utställning där många hade åkt långt.
Annars är det speciell dispans som gäller.
Är mycket för besökarnas skull också, att katterna visar upp sig för dem. Blir väldigt trist om det blir en massa tomma burar allt efter dagen går.
Veterinärintyg tror jag alla klubbar kräver för att betala tillbaka utställningsavgiften. Vissa tar ut en administrativ avgift.
Läs gärna mer på SVERAKs hemsida och/eller kontakta den klubb du funderar att ställa ut hos, så får du höra vilka regler de har.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Fortfarande ingen som tänker på KATTENS bästa då alltså ??? helt sjukt ju.
Det är ju fan lika mycket djurplågeri som allt annat, först ska dom stackarna sitta i en trång bur i flera mil, många kanske tom , åksjuka.
Sen ska dom behöva sitta en hel jävla dag i en trång bur, tills dom ska hem i en trång bur igen.
Är inte DET djurplågeri så vet inte jag.
Bara för att några dumma människor som inte har något liv har bestämt det
Som om INTE det var nog, så ska man SLÅSS OM VEM som ÄR BÄST PÅ ATT SPRUTA IN MEST SKIT I SINA KATTER SÅ DOM INTE SKA SMITTA VARANDRA PÅ UTSTÄLLNINGAR.
Sen skryter man hej villt om att jag har minsann haft mina katter på dittan och dattan HAR INTE DUUUUUUUUUUUUU !!!!!! så är karussellen igång och då ska helt plötsligt ALLA ha sina katter på dittan och dattan och all sköns vaccianationer mm.
Och den krake som inte hänger på i drevet ja den stackarn får veta att den lever och blir snart sågad jäms fotknölarna.
Kanske ni ALLA skulle gör som jag, och ta en paus och kolla upp om detta verkligen handlar om era katter.
Eller om ni försöker förverkliga något i er själva genom dom , vem ÄR det EGENTLIGEN som tar den där BIS:en ??? vem blir gladast ??
Ja inte fan bryr sig katten det kan ja lova =) så vem , vilket tomrum är det DU fyller när din katt tar en BIS,BIV eller blir EX1 mm ???
Ställ DIG den frågan, och fråga dig sen om du tror att din Katt mår bra av att sitta i en bur helg efter helg.
Jag älskar djur GÖR DU ???
Du skriver med stora bokstäver att man slåss om vem som sprutat in mest "skit" i katten så smittor inte sprids. Antar att du av någon anledning är mot vaccination så katten, oavsett om den ställs ut eller inte ska ha en bra skydd mot exempelvis kattpest och kattsnuva. Utveckla gärna det… Är du emot att människor vaccinerar sig mot sjukdomar? Att alla barn får grundvaccinationer som små osv…
Sedan förutsätter jag att den som märker att sin katt inte trivs med utställningar inte fortsätter att ställa ut katten.
// David
#7 - Håller med fullständigt.
Undrar varför du är så intresserad trots att du själv ställt ut, dock länge sedan…och sedan kommer med ett sådant påhopp. 
Det är en ganska stor anklagelse mot hela kattsverige att säga att vi alla som ställer ut är djurplågare. Man får ha åsikter, javisst, men en saklig ton tycker jag är att föredra, inte minst för egen räkning för att behålla ansiktet.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#6 Har noll förståelse för ditt inlägg i #6. Vi som föder upp och ställer ut älskar våra katter, med den inställningen du har så tycker jag du ska förlänga din paus från kattsporten.
Hälsningar
Barbro
#6 De flesta av oss här har fler än EN katt, bl.a då katter som INTE tycker om utställningar och de får helt enkelt stanna hemma, inget konstigt med det. Förstår inte varför du är så arg och vad är det för något du syftar på när du skriver;?????
Som om INTE det var nog, så ska man SLÅSS OM VEM som ÄR BÄST PÅ ATT SPRUTA IN MEST SKIT I SINA KATTER SÅ DOM INTE SKA SMITTA VARANDRA PÅ UTSTÄLLNINGAR.
Det ENDA som "sprutas in" i katterna är precis som David skriver, den vanliga vaccinationen som ALLA katter bör/ska få. Vaccinerar du inte dina katter?
Inte konstigt om du blir sågad vid fotknölarna med den attityden.
/Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Intressant diskussion…*L* Jag läser mig till att Mizzi även har en leguan hemma…En leguan håller man väl i ett terrarie? Om man anser att en kattutställning skulle vara djurplågeri pga att man begränsar kattens rörelser under en utställningsdag, så måste jag i mitt stilla sinne undra hur man resonerar när man skaffar ett tropiskt djur såsom en leguan och håller den i en kontgjord- och mycket begränsad- miljö som ett terrarie ändock är…
Det är dumt att kasta sten i glashus…
Eva Porat
#12: Word! 
men hallå liksom!! varför ens starta tråden??!! tänker inte ens ge mig in i den diskussionen eller vad man ska kalla TS beteende.. samma resonemang som folk har om utekatter.. typ.
S*Winsnes Wilda

Hade hoppats på fler mot reaktioner ,det talar väl en hel del för att det finns fler därute som tycker som jag ?? eller ?
Den som tiger , den samtycker ?
Men INGEN av er har egentligen svarat på MIN fråga !!!!

Oooo ja Eva !! här kommer och går MÅNGA olika djur som vi tar hand om och slussar vidare.
Leguanen du syftar på, hade sitt terarie i min sons rum, men en leguan måste få ha sin frihet.
Så han hade hela grabbens rum och mer därtill att vistas på dagligen, när han inte knallade omkring i lägenheten med oss som såg till han. PLUS sitt terarrie , eller tror du på fullt allvar att man har ett så stort djur inlåst HELA dagarna utan att ens ha någon kroppslig kontakt med det???
Vi har tagit emot och hanterat massor av olika djur genom årens gång, allt från fåglar till kräldjur.

En sak till Eva JAG bestämmer inte över vilka djur JAG ska hjälpa, dom kommer till mig.
Och då anpassar jag mitt hem och mitt liv så gott jag kan efter dom=)
GÖR DU DET ??? eller får dina katter anpassa sig efter dig ???
//Mizzi

Ni vet ALLA här innerst inne att era katter far illa mer eller mindre av utställningar.
Resan dit, sitta i bilen heeeeeela dan, sen samma resa hem,
Tänk då på att det finns katter som får göra detta VARJE HELG !!! och är det en äxtra fin katt så kanske det håller i flera år =)
Sen alla smittor som är SÅÅÅÅÅ FARLIGA ! det är hämskt.
ÄNDÅ !!! JA SÄGER ÄNDÅ !!!! TAR ALLA DESSA FOLK SOM ROPAR "VARG" sina katter på utställning efter utställning.
OM ni nu vore så rädda om era katter så ge då fan i att ställa ut dom där det finns risk att dom kan bli sjuka.
Jag blir inte klok på detta, JAG VILL DJURENS VÄL !!! VAD VILL DU !!!!
Tänk efter !!!
Vad kostar det DIG i pengar att åka på alla dessa utställningar ?
Men framförallt
VEM VINNER PÅ DET ???
Inte fan är det vi som ställer ut i alla fall =/
Vaknat på fel sida eller???
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Mizzi!
Är du ute efter att provecera eller vad är det frågan om?
Jag har aldrig ställt ut en katt men varit på tre utställningar för att titta. Både på katt och hundutställning. Jag kunde inte se någon katt som mådde dåligt. Alla katter jag såg låg antingen förnöjt och sov eller blev ompysslade av sina ägare. Att påstå att utställningar är djurplågeri är så fruktansvärt dumt tycker jag. Kan aldrig tänka mig att det finns någon här som utsätter sin katt för något som den inte tycker om. Ägna dig åt att gå på riktiga djurplågare istället, såna finns det gott om i vårt land, TYVÄRR!!!! Vill du påverka åt ett positivt håll så finns det säkert massor därute du kan göra för att hjälpa som tex. hemlösa katter men att ge sig på en grupp människor som skulle kunna ge sitt liv för sin katt är både fånigt och dumt. Om du nu tycker det är så hemskt med utställningar HUR HAR DU SJÄLV GJORT. Du kanske har tvingat din katt till allt detta som du påstår att andra gör???? Vad är det du har sett som får dig att tycka så här? Ett gått råd till dig är att lägga din energi på något annat som verkligen är djurplågeri!!!!!
Låser den här tråden då jag tycker den spårat ur lite.
Mizzi, jag har skickat ett PM till dig!
// David
// David