Konstig lukt ...
Jag har en lite konstig fråga men jag känner att jag måste fråga för jag står inte ut snart.
Har en katt som haft tarmkatarr och genomgått penicillin kur för detta.
Katten är nu pigg och kry äter som den ska MEN doften på avföringen är odräglig.
Kattbajs luktar inte gott i vanliga fall det vet vi alla, men detta luktar inte vanlig kattbajs utan något helt annat jag inte kan förklara.
Det stinker i hela huset när den varit på lådan och tom katten själv stinker bra länge efteråt .
Jag har aldrig varit med om något liknande, har försökt få tag på veterinären hela morgonen men det tutar upptaget hela tiden.
Ska naturligtvis fortsätta tills jag får tag på han , men vad tror ni ??? kan det vara så att tarmkatarren inte gått över eller vad beror denna vidriga lukt av.
Har ni varit med om liknande någon gång och i så fall går det över ??
Funderar på att skaffa gasmask snart 
hum rensa lådan direkt när han varit där då?:)
och ring en annan vet annars?:)
Jo jag gör det så fort hon varit där men det är som om lukten biter sig fast i väggarna , och inte bara där hela katten stinker ju från bakenfast hon är ren .Ska kolla med klinikerna i karlstad i fall jag får tag på någon där.

Det låter som om katten skulle behöva en längre kur, ex. av kanske kortison.
Kan ju vara det, att hans bakterieflora i tarmen ännu inte rättat till sig, efter penicillin-behandlingen. Penicillin tar ju även de bra bakterierna och innan de kommit tillbaka så kan det vara lite "tok".

Eller iaf kollas upp lite mer av veterinär just för att se ifall det behövs annan typ av behandling
Pratade med solstaden i karlstad och dom hänvisade tillbaka till min vererinär i kralskoga men det är omöjligt att komma fram dit.
Jag undrar om det inte behöver tas en odling eller något prov för att skicka till uppsala eller något …
Jag har haft katt hela mitt liv men denna lukt på avföring har jag aldrig känt på en katt tidigare.
I början när hon kom och jag märkte att hon var sjuk så var diarren som hon hade som gul olja typ, inte ens samma färg som vanlig diarre som annars är mörk, och så denna vedervärdiga doft.
är lite nyfiken? är det en vuxen eller en kattunge som det gäller?
och förresten, är hon avmaskad ordentligt??
hoppas det löser sig.. :)
Problemet är ju att jag är ju orolig för min katt jag sålde nu att det kanske inte har hjälpt med penicillinet och att han ska bli sjuk igen.
Men samtidigt var ju hon som köpte han helt införstådd med att dom nästan nyligen varit sjuka och avslutat en penicillinkur men ville hämta hem honom endå.Och hans avföring luktade aldrig på samma sätt konstigt nog …
Och så kom vi överens om att hon skulle komma tillbaka med honom direkt om han visade minsta tecken på att det var något fel, men jag kan endå inte låta bli att oroa mig … fy vad allt ska krångla hela tiden jag blir så trött .
Allt bara mal och går runt i huvudet just nu….
Det är en kattunge som är nyinköpt.
Men jag vill inte säga för mycket för jag vill inte att den uppfödaren ska få problem, jag klandrar absolut inte henne för detta hon hade ingen aning själv om att katten var sjuk och dessutom klarade den ju vetbesiktningen, symtomen kom smygande efter andra dagen hon kommit hit.
# 8 Tog upp just det med solstaden men det blir ju inte dålig lukt bara för att katten har mask menade hon, hon tyckte också att det lät jättekonstigt
Äntligen !!!! kom jag fram till min veterinär, så här sa dom : Eftersom hon inte är hängig utan pigg och äter o leker som vanligt så ska jag avvakta fram till Torsdag det KAN (som någon här sa) ta tid innan tarmen kommer i ordning igen efter en tarmkatarr.
Men om hon skulle börja visa tecken på att må dåligt skulle jag höra av mig igen.
PHU !!! får väl gå med klädnypa i näsan så länge 

Ge henne yougurt med bra mag bakterier i, det kan ju hjälpa till lite grann.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Ge canicur eller något annat som är bra för bakeriefloran precis som Edda skrev. Dofilus är jättebra finns i vanlig affär. Har gett till häst med problem så det borde funka på katter.
# 12& 13 det var en bra ide det ska jag testa 

Både Hills och RC har ju specialfoder för att återställa tarmfloran oxå, sa inte din veterinär det,,,

Jag skulle rekommendera Diarsanyl, ska vara ännu bättre än Canikur, just för katter enl. rekommendation från min veterinär
Sen kan du ju koka fisk och potatis, blanda ihop. Jag skulle sats mer på sådan skonkost än kanske torrfoder då det enl. erfarnhet hjälpt snabbare

#16 ja jag skulle ju ha sagt det med torrfodret också. Tur att nån har huvudet på skaft!!
Jag har fått rekomendationer att ta bort torrfodret och koka grötris mjukare än normalt blanda i canicur eller dyl. Det är bra. Är magen så irreterad så är det bättre med skonare kost.

Kul att någon delar samma erfarenhet som en själv! =)))
Min veterinär sa bara att jag skulle ge skonkost, jag har min vet . i en annan stad och har ingen bil så jag köper min mat på djuraffären.
Där har dom ingen specialmat så jag får koka fisk, ge välling och annat som är skonsamt för magen .

Finns det igen vet. där du bor då som du kan handla mat från?

I min första kull så har en hane problem med magen han kan bara äta foder från Veterinären heter det Hills Spe…… ngt ser ut som kalkkulor får han något annat så blir han JÄTTE dålig i magen o nu är han ju 5år o måste äta detta jämt!
# 20 nej det finns ingen vet. här tyvärr han bor i grannstaden.
Har pratat med uppfödaren om detta också, hon har erbjudit sig att hämta tillbaka henne , vi har bestämt att vänta tills på Torsdag för att se om det blivit bättre och kolla med veterineären igen.
HUR skulle ni ha gjort i min sitts ??? skulle ni behållt henne eller låtit uppfödaren hämta tillbaka henne …
Man vet ju inte tänk om detta består ???
Tacksam för alla råd jag kan få .

Hur länge har hon vart sjuk,,, vad säger veterinären då,, hur är prognosen??

Börja med en rejäl veterinärundersökning för att få en diagnos först och se om detta är något tillfälligt som går att bota eller om det är kroniskt och måste hanteras på annat sätt, ex specialfoder eller annat. Då har du förhoppningsvis lite mer 'kött på benen' inför beslutet om du ska behålla kissen eller lämna tillbaka den.
Ja hon var ju sjuk när hon kom men det märktes först andra dagen hon var här.
Sedan blev ju mina små smittade och en av dom blev välldigt dålig men efter penicillinkur så blev dom helt friska.
Veterinären säger att jag ska avvakta fram till Torsdsag och höra av mig igen ……. sjäv vet jag inte vad jag ska tänka och tro längre, är så rädd att det ska bli ett bestående problem.
Hon äter nu kokt lax, majsvälling, Dofilus, lite kokt ris och sånt som är snällt mot magen för att se om det blir bättre.
En annan konstig sak är att min vuxna hane undviker henne, hon vill hela tiden vara där han är men han i sin tur verkar vilja komma bort från henne.
han går och lägger sig på såna ställen som hon inte kan ta sig upp till för att få vara ifred verkar det som ???
Det är ju också ett konstigt beteende.
Så var han ju inte med mina små…….

Om jag förstått rätt om tarmkatarr (efter att ha läst lite på nätet om det) kan det orsakas av mask, virus, föremål i tarmen eller foderallergi. Katarren kan ibland bli kronisk. Är kattens övriga hälsotillstånd gott bör katten vara på bättringsvägen, alltså oftast temporär katarr 'bara'. Ni får ta detta med en nypa salt, jag är ju ingen veterinär ;) men det var infon jag hittade i allafall…
Men….. Jag fattade att hon mådde bra nu och åt och "bajade" normalt, men att det luktade mysko?? Då skulle ju inte jag lämna tillbaka henne, då är hon ju på väg att bli frisk. Att dina andra har blivit smittade tyder ju på något virus eller bakterie, men ett, som hennes uppfödares egna katter var resistenta mot, men inte dina. Så kan det vara ibland, när man köper "utifrån", det behöver inte betyda att den uppfödaren har sjuka katter, bara att dina inte har motståndskraft mot just det viruset. Och vid en flytt, så sätts immunförsvaret ner lite och den nya katten blir känsligare, då kan det bryta ut lite såna saker. Virus finns överallt men är inte alltid sjukdomsframkallande, och hos oss alla finns olika virus och bakterier, vid en flytt så blandas de olika katteriernas bakterier, och ibland reagerar en del med sjukdom. Att din hane undviker henne lite, är väl bara det att han tycker hon är lite jobbig, och hon är ju ny för honom också, dom tar allt lite tid på sig.
Då måste det ju endå vara virus i detta fall eftersom det smittade till mina …eller???

Bakterier smittar ju oxå, om det är visrus så hjälper inte antibiotika.

Ja virus eller en bakterie.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
# 28 precis så sa hennes veterinär också att det kunde vara, och det satt vi faktiskt och diskuterade om igår.
Men en av hennes kullsyskon var också sjuk fast detta var vid nyår, han fick också peniccilin och blev frisk.
Men detta var ju några veckor innan hans syster flyttade hem till mig, så jag tänker i banorna att det hänger ihop.
Att hon också var sjuk men olykligt nog visade det sig inte i tid utan hon hann komma hit.
Tyder väl mer på någon bakterie eftersom penicillinet tog det. På virus biter inget penicillin. Men det betyder inte att det är någon "farlig" bakterie, bara att dina inte hade någon motståndskraft mot just den. Alla katter har inte automatiskt motståndskraft mot alla sorters virus och bakterier, det får de efterhand, allt efter som de blir utsatta för olika sorter. Ibland blir de också lite sjuka precis som vi.
Men hennes kullbror då ?? (se ovan) vad var det för fel på honom i så fall han var ju född där.
När de är små har de inte utvecklat immunförsvaret ordentligt, det är inget ovanligt att kattungarna får lite mag-bakterier även hemma, det "får" de av de vuxna, som bär på mycket olika bakterier. Senare i livet blir de inte sjuka av det.
# 35 Ok då förstår jag, tack så mycket för alla råd alla, nu måste jag tyvärr smita iväg har en tid till Frissan jag måste passa.
Vill bara klargöra en gång för alla eftersom jag fått ett privat mess från någon som tycker jag svartmålar uppfödaren till katten, och hänvisa till mitt inlägg # 10
Uppfödaren till min katt med bajsproblemen och jag har inga som helst problem med varandra, vi har pratat och disskuterat detta sinsemellan och hon VET OM att jag rådfrågat er här ,och har heller inget problem med det.
Vi vill båda gärna komma till klarhet med problemet, och jag vill också att ni ska veta att hon är en absolut reko och bra tjej som inte säljer sjuka katter med flit eller något sådant utan en helt vanlig seriös uppfödare.
Detta är inget någon rår för det kan hända vem som helst, och som jag sagt tidigare katten blev sjuk först andra dagen hos mig.
Min mening med detta var absolut inte att ge henne dåligt rykte på något vis jag vill bara ha tipps och råd i fall någon varit med om samma sak.
//Marita
Förstår precis. Detta är något som händer alla.
Så det betyder inte att uppfödaren är dålig på något vis.Man kan helt enkelt inte hjälpa att sånt händer.
# 38 Precis, det är viktigt att tala om så det inte blir skitprat tycker jag.
Folk får lätt för sig saker att det kan vara FIP eller vad som helst när det handlar om tarmsjukdomar, men det kan jag säga det bestämdaste att det är det inte.
För det har jag varit med om att en av mina katter fått en gång och då blir dom inte friska igen som dessa katter blivit, då slutar det med avlivning.
Så nu slipper folk spekulera i det också om någon nu gjorde det 
Hade en kull som drabbades av bakterier…förlorade en av kattungarna för vetrinären vägrade skriva ut antibiotika…gick till en annan vetrinär och fick medicin så blev alla friska och pigga på några dagar.
Kattungarna blev både lösa i magen och kräktes….tycker väl dock att det luktar lika illa vad det än sedan beror på när de är lösa i magen *skratt*
Min kastratpojke var allergisk emot burkmat som jag förr brukade ge som godis morgon och kväll…han är känslig emot vissa saker och får han lös mage så är det inte kul för näsan;)
Nu kan jag bara ge rena köttprodukter till alla mina katter då han är så känslig sedan har ju alla tillgång till torrfoder.
Jag skulle nog ge kissen lite fil el yogurt…kanske kokt kyckling istället för kokt fisk då många katter mår dåligt av fisk.
Kokar kyckling i den där jättetrollgrytan jag fick av min mamma att koka skinka i*skratt* hela kycklingar är jättebilligt och bra mat för katterna…..lite jobb blir det förstås med att rensa men man är ju världens bästa matte;)
Ja det var också en bra ide, kyckling har jag ju hemma i frysen så det kan jag koka upp åt dom =)
Nej ursch diarre luktar ju aldrig gott men detta är en speciell lukt och luktar inte vanlig diarre.
Men nu är jag ganska så säker på att det är för att tarmfloran är i olag som det luktar konstigt, penicillinet har säkert hjälpt till för det tar ju även dom bra bakterierna.
Eftersom hon är pigg o kry och busar normalt så ska jag nu bara fortsätta med skonkosten lukten kommer troligen försvinna men det kan ta sin tid, så nu kan jag pusta ut igen 
# 40 vilken jäkla skit vetrinär vad arg jag hade blivit
hoppas du talade om för han sen hur det gick, och att du fick medecin från annat håll.
//Marita