Orolig
Min skogis Chad mår inte bra. Han har gått ner i vikt och vill inte äta. Han har oxå fått tovor på bakkroppen som han aldrig brukar få. Idag på morgonen hade han nerkletat bajs i baken. Fick ta in honom i badrummet o tvätta honom ren. Är alltid noga med att hålla rent i kattlådorna så det kan inte vara det. Kan han ha förstoppning? Ögonen ser lite geggiga ut oxå, men jag ser ingen blinkhinna. Har ringt vet. så jag har fått tid i morgon. Någon som har en aning om vad det kan vara? Han är innekatt. //Ingrid

Det är allvarligt för katter att matvägra, äter han nånting överhuvudtaget?
#1 Nej han har inte ätit något idag. Har satt fram både torrfoder o blötfoder men han bara luktar sen går han. Han har druckit lite vatten. Han får Royal Canin Indoor long hair torrfoder så han får ju bra mat. Usch nu gråter jag, tror alltid det värsta. Får höra vad vet. säger i morgon.

Om han är så risig så du beskriver så skulle jag ha åkt till vetrinären redan. Har han som du säger gått ner i vikt så har han ju varit dålig ett tag. En klatt går ju inte ner i vikt över natten. Har du tempat honom?
/Camilla
#3 Har tagit tempen på honom nu som visade 38.3, alltså normal temp. Hör av mej efter vet besök i morgon //Ingrid

Hoppas du har tidigt besök låter inte alls bra.. håller tummarna för er
Håller tummarna!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Har varit hos vet. med Chad nu. Han fick stanna kvar dom skulle sätta in dropp o försöka mata honom. Vet. kunde inte säga exakt vad det kunde vara men dom skulle ta massa blodprover och gå igenom hela kroppen för att se vad det kan vara för fel på honom. Vet. kände på honom o lyssnade, men han kände inga knölar eller så. Han nämnde något om bukspottkörteln. Han har ju gått ner i vikt oxå. Ska hämta honom kl fem idag. Sen tar det ett par dar innan vi får svar på blodproverna. Är så ledsen. //Ingrid
Förstår att du är ledsen. Håller tummarna för att det inte är något allvarligt.
Tack för omtanken. Hör av mej när jag fått svar på blodproverna //Ingrid

Vad tråkigt. Hoppas han snart blir bra igen.

Fy så jobbigt, vi hoppas att han snabbt blir bra igen.
/Sara

Lycka till med lilla gubben
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Tack alla för er vänlighet. Han är hemma nu men väldigt tagen av alla prover. Han har oxå varit lite sövd och blivit röntgad, Fick med en pasta (mat vitaminer) som jag ska ge honom eftersom han inte äter sin vanliga mat. Har ju två skogistjejer o Cedrica morrade o fräste o nästan skulle bita honom. Hon tyckte väl att han luktade konstigt. Han får vara själv med mej i sovrummet inatt. Har ställt in hans sandlåda. Undrar var det är för sjukdom han har fått. Vet sa att han får inte bli sämre än han är nu för då ska jag ringa direkt. Får svar på proverna på fredag. Nu måste jag gå in till min lille kille. //Ingrid
Det är alltid jobbigt när djuren blir sjuka. Tänker på er båda och hoppas att det inte är något allvarligt.
Nu har vi fått de flesta provsvaren från labb o lever,njurar var bra, däremot kan det vara något med tarmarna eftersom han fortfarande vägrar att äta, han har fått en pasta (reconvalesens) som innehåller näring o vitaminer som är jättejobbigt att ge honom, vatten får vi ge honom med spruta. I fredags fick vi lämna honom så att han fick dropp. Vi fick hämta hem honom över helgen, o ge honom kärlek o omsorg. Jag pratade med vet. i telefon igår o har han inte bajsat tills måndag-tisdag så får vi ut med honom igen o kolla upp vad det kan vara som stoppar. Han är ju inte dödssjuk, för han hoppar upp i fönstret o sitter o tittar på fåglarna. Han är i mitt rum med dörren stängd o har sin låda därinne så att jag kan kolla om han bajsar. Han får komma ut ibland o träffa Chanaya o Cedrica som tycker han luktar konstigt o ser annorlunda ut. Är fortfarande orolig för vad det kan vara. Försökte mata honom med tonfisk i olja men han klöktes bara. Kan det vara någon hårboll som fastnad? Han har ju fått bra mat Royal Canin indoor long hair. som ska motverka hårbollar. Hör av mej igen när jag vet vad det är //Ingrid

Usch, stackarn. Jag vill verkligen inte göra dig rädd men jag hade en katt som med exakt samma symptom och då gjorde de en kontraströntgen undersökning på tarmarna och det visade sig att det hade gått hål på en bit, detta syntes inte på den vanliga röntgen de hade gjort innan… Dom opererade honom då och sydde igen tarmen som hade gått sönder. Men de påpekade att det inte hade varit bra om han hade gått för länge med det. Men operationen gick iallafall bra och nu mår han finemang
Tänkte bara så att inte din kisse går för länge med det. Hoppas han kryar på sig snart!
Just nu är min lille kille inlagd på Läckeby djursjukhus i Kalmar. Vet. här där vi bor kunde inte ställa någon diagnos trots alla prover dom tog. På sjukhuset finns det ju mer övervakning o apparatur o annan sorts röntgen som gör det lättare att se vad det är. Sjukhuset ska ringa mej idag. Hoppas det inte är för sent. //Ingrid
Vet. från sjukhuset har ringt. Dom har tagit ultraljud på honom och upptäckte ett litet veck på tunntarmen. kan vara något främmande föremål som gömmer sej o gör honom sjuk. Han ska ta ett nytt ultraljud i morgon o kanske får dom öppna honom för att ta bort det som kanske finns där. Han har fortfarande feber till o från o idag hade han kräkts några gånger. Han får dropp o antibiotika. Jag har varit orolig att det skulle vara FIP han hade fått, men vet sa att han verkade inte ha några symptom på det. Han hade lite förhöjda levervärden men inget oroande sa hon. Känns konstigt att inte ha min lille Chaddis hemma. Jag är så ledsen. Hoppas jag får besked i morgon vad det är //Ingrid
Vad jobbigt! *kram* Hoppas att han kryar på sig fort… vet av egen erfarenhet att ovissheten är värst.

Nej vad hemskt! 
Låter på många sätt likt som när min katt blev dålig, MEN min veterinär både trodde inann och diagnostiserade efter FIP så det låter ju hoppfullt att din veterinär inte tror det, då är det säkert något annat!
Håller tummarna för allt går bra för honom imorgon!
Känner igen den där hemska känslan och förstår precis vad du går igenom
*kram*
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Förstår att du är orolig. Här håller vi alla tummar och tassar vi kan för att du snart ska få hem en pigg och glad Chaddis igen.
Tack för att ni tänker på oss. Ja, denna väntan är så jobbig att inte veta vad det är. Om det är något fel på tarmen så blir det väl operation, o då får jag vänta ännu längre på att få hem honom. Kan inte bara sitta här inne o vänta på telefonsamtal. Jag måste iallafall gå ut o handla idag. Har ju mina tjejer Chanaya o Cedrica att ta hand om oxå. Hör av mej så fort jag får veta //Ingrid
Håller tummarna för din kille.
Står fortfarande som ett frågetecken. Vet. har ringt idag från sjukhuset o dom har tagit nytt ultraljud idag o vecket som han hade på tunntarmen var borta. Bukspottkörtelprovet visade heller inget ovanligt. Han får mat genom sond nu så han verkade må lite bättre med mat i magen, o han var lugnare. Dom ska ta fler prover bl.a. på levern igen. Har läst om torr FIP o symptomen på det är aptitlöshet o viktminskning o det var ju det vi upptäckte hos Chad. Frågade om det idag o hon sa att det är svårt att upptäcka den sjukdomen, det fanns ett test dom kunde göra men det är ändå svårt att upptäcka. Bara det inte är FIP då är väl mina 2 andra skogisar smittade oxå. Jag är så bekymrad. Han har varit inlagd 4 dagar nu o än finns det inget svar. Var tvungen att skriva av mej lite. //Ingrid

Det är väl corona viruset som smittar och inte själva FIP?
FIP viruset kan leva upp till 6 veckors i dåligt rengjorda miljöer. Om du städar upp hemma byter all kattsand och sätter de andra i karantän från Chad när han får komma hem tills det är klargjort vad han har så borde de väl rent teoretiskt klara sig från viruset om de inte har det. Har de det så har det det, det är inte säkert att det muteras hos dem iaf. Många katter är väl även imuna mot viruset och får det aldrig har jag för mig medan andra har corona hela livet utan att det muteras. Jag är inte helt säker, men jag tror verkligen inte att det behöver innebära att de andra katterna får det. Min katt visade tyvärr inte heller något på FIP proverna men om man tar lite vävnadsprover tror jag att det kan vara ett säkrare sätt att testa efter viruset tror jag eftersom att veterinären tog det efter operationen då vi kollade efter föremål i tunntarmen.
Håller tummarna för Chad! 
//Angelica
#25 Ja, det är corona viruset som smittar. När det gäller rengöring i kattlådorna så är jag där flera gånger om dagen o städar. Har 2 stora kattlådor med huv och som sand har jag classic extreme black label som jag köper i kattaffären. Jag har läst om detta virus både på nätet o i Våra Katter. Om det visar sig att det inte finns några symptom på annan sjukdom eller föremål i tarmen, kan jag då be vet. ta vävnadsprover på honom? Tack för att du håller tummarna för min lille kille. //Ingrid

Prata med veterinären om vävnadsprov kan tas, jag vet inte exakt hur det där fungerar. Min katt tog det i samband med operation men det måste ju gå annars också såklart och då med ett mycket mindre ingrepp. Vi tog vävnadsprov om det eventuellt skulle bli en försäkringsfråga och försökringbolaget hade velat att vi gick vidare om de inte accepterat diagnosen FIP. Men det behövdes aldrig analyseras.
//Angelica
#26 Om Chad nu skulle ha FIP, behöver dina andra skogisar absolut inte ha FIP.. Dom kan däremot ha högre corona-titrer (stavning?) än vad dom ska ha. Och du bör då "lägga allt på is" de närmaste 6 månaderna.. Allt för att inte utlösa extra stress..
Och rengörning av toalådor flera gånger om dagen är bra, då det sprids med avföringen, men måste kanske tömma och göra rent lådorna med rengöringsmedel oftare än du gör nu.
Håller tummarna för att Chad inte har FIP, och att han repar sig snart!
Vet. har ringt nu från djursjukhuset. Dom har tagit nya leverprover vilket visade förhöjda värden, hon sa att det kan vara inflammation i levern. Jag frågade om det kunde vara FIP (corona virus) eftersom jag har hört att det kunde orsaka inflammation i levern bl.a. Hon kunde inte svara på det. Han äter fortfarande ine själv utan får sondmatas. Vet. ringer varje dag mellan elva o tre, så nu får jag vänta tills i morgon igen. //Ingrid
Putte-gubben då, håller tummarna…hårt.
Tack igen alla som tänker på min lille Chaddis. Ska gå till min dotter o hennes familj snart o försöka koppla av lite. /Ingrid
Nu har Chad varit på Läckeby djursjukhus över en vecka o tagit ultraljud, röntgen flera gånger, kollat i mun o svalg. Det dom kan se är att han har inflammation i levern o gallan den har inte gett med sej trots antibiotika o annan medicin, o han äter inte själv heller. Han blir sondmatad. Nu är det så att kostnaden har stigit så mycket, trots försäkringen att jag har beslutat att hämta hem honom imorgon. Han blir ju inte bättre. Pratade med vet. i telefon för en stund sen o hon sa att jag kan ta hem honom på prov. Han kanske mår bättre av att komma hem istället för att sitta i en bur hela dagarna. Jag får försöka mata honom så gott det går. Blir han sämre får jag ta bort honom
Undrar fortfarande om det kan vara FIP. Frågade vet. om det idag oxå. men hon visste inte. Det är ju en dold sjukdom som är svår att se. //Ingrid

Stor kram till dig! 
//Angelica
När vi drabbades av FIP kunde vi välja att ta ett prov som skulle ta ca 2 veckor innan provsvaret kom tillbaka, och ha katten hemma och vänta..
Vi valde dock att ta bort honom, då han var i så dåligt skick, och att han aldrig skulle överleva dessa 2 veckor. Han slutade också helt att äta.. :(
Vid obduktion visade det sig att det var våt FIP.
Här kan du läsa hur det var när vi drabbades av FIP (säger inte nu att det är det han har.. Men eftersom du ändå är orolig!) och även fakta om coronviruset och FIP.
#33 Tack
#34 Funderar hit o dit o vankar fram o tillbaka o gråter. Ser jag att han är i väldigt dåligt skick, så väljer jag nog att ta bort honom där. o inte ta hem honom. Har pratat med min dotter o hon tycker det vore bäst. Usch vad jobbigt detta är //Ingrid
Men vad tråkigt, tröstekramar till dig och din familj.

Så tråkigt att höra att han inte blivit bättre. Du har i alla fall gjort allt du kunnat. Stor tröstekram till er.

Plutten :(
Styrkekramar
Skickar stärkande kramar till dig!

Usch vad tråkigt, det är det värsta som finns när de små är sjuka. Förlorade ju min älskade Leo förra året. Jag hoppas att ett mirakel sker o din misse blir bra.
*tröst kramar* Madeleine
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Tänker på dig/er! Styrkekramar! Vet hur hemskt sådant här är! Har själv förlorat en sjuk kisse alldeles för tidigt.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Fy vad tråkigt! Tänker på dig/er!
Tack för allt stöd //Ingrid
Mitt hjärta gråter. Min älskade lille Chaddis är borta. Han hade en svår leverskada, o anorexi, han slutade att äta helt och FIP gick inte att utesluta sa vet. Jag tog beslutet där på sjukhuset när jag fick se honom att jag inte kunde ta hem honom, så sjuk var han.
Ingrid

Vad tungt, men nu slipper han att lida.
Stor kram till dig! Du gjorde vad du kunde.
Stackars dig 

men det var starkt och klokt av dig att låta honom somna in så att han slapp lida.
Miljoner tröstekramar till dig och din familj 
Sissi

Åh vad tråkigt…jag lider verkligen med dig. Men du gjorde det enda rätta.
*tröst kramar*
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Kramar om
Lider så med dig men du tog rätt beslut nu slipper han lida

Den värsta biten med att ha djur är att det gör så ont när man mister dem. Du gjorde det rätta för Chad, du hade gjort allt som gick för honom. Beklagar sorgen 
//Angelica
Ååh vad tråkigt! Jag lider verkligen med dig. Det är så svårt att skiljas från en kär vän även om man innerst inne vet att man gör det rätta. Skickar massor med tröstekramar.

Oj så tråkigt! Beklagar verkligen! Det river i mitt hjärta…

Beklagar verkligen din stora förlust!
Många tröstkramar!!!
Tack alla som skrivit till mej. Det värmer i hjärtat med så många tröstekramar trots att vi inte känner varandra, kan inte skriva mer bara gråter, men TACK alla. //Ingrid

Beklagar din stora förlust!!! 
Massor med tröstekramar
Bittan

Stackarn
Det där är det värsta beslutet man måste ta i livet, men du gjorde det enda rätta för honom…
Skickar massa styrke kramar…
Tröstkram!
Susanna
Kram!
Uh vilken tråkig historia.. Stackare..
*tröstkramar*
Mvh, Sara
S*Capsicum's, www.capsicumcats.se
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Nu vet jag exakt vad du går igenom, Ingrid.
När jag skrev i den här tråden hade jag ännu inte förstått hur illa det är med min Blossa som är 5 år. På onsdagen förra veckan insåg jag: MITT HJÄRTEGRYN ÄTER INTE!!! Det var därför hon har gått ner så i vikt. Hon var på gränsen till överviktig på 6,3kg innan, så att hon förlorade lite i vikt gjorde ingenting, men när hon gått ner nästan 2 kg så blir man rädd! Livsgnistan fanns inte heller kvar. Ingen ork, ingen energi till annat än sova.
Turer till lokala veterinären på torsdagen - vägning, 4,5kg(!) prover, dropp. Proverna visade på förhöjt ALAT med 6,8. Troligen för att hon inte äter. Hem med antibiotika och A/D. Sprutmata, tycker inte om blötmat i vanliga fall = svårt. Illamående = kräkning. Så många gånger som hon har kräkts upp foder plus medecin. Då har man fått offra en extra halv tablett och gett henne lite senare när magen lugnat sig.
Åkte in akut till Strömsholm igår kväll. Fick dropp, nya prover togs, vägning 4,4kg
inskrivning. ALAT fortfarande högt men hade sjunkit lite. Pga att jag matat henne med A/D sa vet. Diagnos: Anorexi/avmagring.
Nu har veterinären ringt. Hon har fått dropp och antibiotika intravenöst, medecin mot illamående. Bredare prover har tagits. Något mer levervärde var dåligt. Gallvärdet(?) inte bra. Ultraljudet visade på sjukdom/inflammation i gallblåsan(?) (Varför jag skriver (?) är för att jag inte kommer ihåg om det var blodprovet eller ultraljudet som påvisade resultatet av gallan). Ultraljudet påvisade också inflammation i bukhinnan och en kraftig leverskada. Vilken kunde han inte se. Nu skulle han börja sondmata henne.
Det finns risk att hon inte överlever om hon inte börjar äta!
Men… hon var lite piggare! *griper efter halmstån*
Mitt lilla Hjärta! Du får inte dö! 
Jag har ju bara för drygt 1 år sedan förlorat Blossas kullbroder, Saffran.
Jag vet hur ont det gör, och jag tänker på er varje sekund.
..:stor kram:..
#61 Blev så ledsen nu när jag fick läsa detta, tårarna börjar rinna igen som så ofta den senaste tiden. Jag hoppas av hela mitt hjärta att din Blossa kommer att klara detta o bli frisk igen. Chad hade fyllt 5 år nu den 10-de. Tack Johanna o ni andra här på forumet för alla tröstekramar o vänlighet som jag har fått. //Ingrid

#61 Vet hur det känns jag med den där klumpen i magen och i halsen och en gnagande oro som finns kvar hela tiden även när man tänkre på annat. Förlorade alla mina tre katter under 2009 inom loppet av 5 månader. Det värsta med att ha djur är att man älskar dem så mycket att man aldrig vill var utan dem eller se dem lida. Maktlösheten är bland den värsta känslan man kan ha när ens älkling blir drabbad
Förlåt om jag är lite okänslig men kan katter verkligen ha anorexi? Jag hade två katter som tynade bort i avmagring, men det berodde på en lever som inte längre fungerade som den skulle (efter 4 år med leverskada) och på FIP.
Jag håller tummarna för Blossa! 
//Angelica

#63 Njaaa, vet. sätter ofta anorexi som diagnos när katten inte äter. När vår huskatt Lea var inne på Strömsholm när hon spydde, inte åt och var allmänt hängig fick hon diagnosen aneroxia. Nu är Lea inte en stor katt heller, en liten dam på cirka 2 - 2,5 kg så det kanske hjälpte till lite 

#64 låter lite som en slaskdiagnos med andra ord som sätts när man inte hittar något fel. Har aldrig hört det benämnas på djur tidigare.
//Angelica

#65 Pja, må så vara men det är den förklaringen jag har hört från flera 
@#63 Anorexia betyder ju rätt och slätt aptitlöshet så varför inte…? Att dom inte kan ha anorexi som dagens unga västerländska tjejer säger ju sig självt då de är katter, och förmodligen inte kan tycka att är tjocka.. 

Beklagar sorgen :( Så tråkigt.
Hoppas Blossa klarar sig.
Det här är iaf vad Blossa akut ligger inne för - Fettlever:
http://www.veterinaren.nu/artiklar/katt/matsmaltningsapparaten/fettlever-katt/202
Uppdat. Hon var sämre idag. Har kräkts upp sondmaten… 
Sänder tröstekramar till dej, o hoppas att det går bättre för Blossa än för Chad. Så länge det finns liv finns det hopp. //Ingrid
Veterinären ringde för andra gången idag. Han skulle ha tagit nya prover men vill inte ta några prover idag och sticka henne då hon är dålig, men imorgon kommer han att ta prover iaf hur hon än mår. Men är hon inget bätte imorgon ser det mörkt ut.

Usch vilken oro och pina att genomgå för er båda. Tänker på er
Jag har beslutat att Blossa kommer att få somna in.
Veterinär Jonas ringde: Hon är ytterligare sämre idag. Värderna är inte bättre, snarare tvärtom: Låg proteinhalt påvisar på att hon inte tar till sig näringen ordentligt. Dessutom är hon gulare i hyn idag.
Det bär av till Strömsholm i eftermiddag.
Det finns ingen hejd på tårarna…