Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 02-kattungeprat
Läst 462 ggr
Awanathas
0

ang pälskonditon..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej alla skogisforumare ;)

måste fråga en sak..

är det så med kastrater att de inte fäller av lika mycket?

kajsa är i full päls nu!! men kragen vill tydligen av??

jag tycker det är lite underligt, för som fertil så tappade hon av allt i ungefär april.. och var avskalad som en skabbräv:P fram till hösten och sen tog det ett flertal månader att pälsa på sig allt igen..

bifogar en bild, tagen igår.. hon blir alltid sådär "ullig" när hon är i full kondition.. :))
Men just kragen verkar falla av redan Nu..
och nu är det ju ändå vinter och kallt och snö och allt ;))

Jag har ju faktiskt inte haft någon skogiskastrat under någon längre tid pga olyckliga omständigheter, så detta är faktiskt något helt (ja nästan iaf) nytt för mig.. Glad

Ni som kan, Berätta!:)

/Malin&Kajsa

EddaM
0

Ja så är det. De allra flesta kastrater fäller inte lika mycket som när de var fertila.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Awanathas
0

*puttar* vill ha fler svar ju!;)

vettan
0

Min husis som är kastrat har en otrolig päls hon fäller inte sin päls till sommaren eller vintern utan har den på hela tiden.Skrattande 
Men det är väl olika jag vet att Yatsies mamma har jättemycket päls. Sen finns där säkert kastrater som fäller mer.

Sissi
0

Jag har två kastrater som är i god kondition och tre st fertila katter som verkar ha missat det här med krage och påpälsning helt…suck! Så du har nog rätt i att kastrater inte fäller lika mycket som fertila.

Men jag håller med om att kragarna verkar vilja falla av ändå.

Bif en bild på min kastrat hane Tryffel.

// Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sissi
0

När han var yngre och okastrerad brukade jag kalla honom "Min lilla bengal" *skrattar*. Han tappar definitivt mycket mindre päls som kastrat!!!

Här kommer en bild på min fertila hona Mary…vacker som en dag, men pälsen är tyvärr på semester.

PS. Din kastrat hona är kanonfin!!!

// Sissi

Sissi
0

Sen har vi de fertila killarna Japp och Dumle!
VART ÄR PÄLSEN?????

// SissiGråter

Mylingens
0

#6 Haha…då är vi inte ensama om detta fenomen! Jag ser att fler pågar än vår S*Häxans Simsalabim inte har någon päls. Han är visserligen inte merän drygt 8 månader gammal och inte fertil än, men i den åldern brukar de få upp en härlig päls, men inte vår Sims. Han har otroliga längder vår kille, och väldigt smidig…dessutom är han väldigt tydligt spotted så han liknar faktisk en bengal, men då får det bli en silverbengal…hihi! //Kaisa

Sissi
0

#7 Sims påminner väldigt mycket om Japp. Låååång som en stång…honom brukar vi kalla spiken eller spektaklet, du förstår säkert varför!?

// Sissi

Mylingens
0

# Jag förstår precis vad du menar, Sims är otroligt lång i kropp och svans och även högbent. Jag tror att de tillhör de mer långsamt-växande skogisarna, de som inte är färdiga förrän de har några år på nacken. Man får väl försöka ha lite tålamod…Skrattande. Vår Sims har tillgång till utebur och går självmant ut dit men det har inte hjälpt upp pälsen vilket jag trodde. Men det kommer nog…som sagt…lite tålamod bara. //Kaisa

Ixatrixa
0

Det är något konstig med mina kissar då de har en fantastisk pälskondition när det är vår, sommar och höst men sedan blir det inget bra *skratt*…..under vintern blir pälsarna statiska och flygiga och så fäller de ur mycket.

Trodde det berodde på att mina katter var innekatter men eftersom två av mina killar är utekatter på en skärgårdsö och är lika dana börjar jag undra;)

Jag antar att detta beror mycket på att kissarna precis som oss blir påverkade av att vara inne i uppvärmda hus.

Jag börjar undra om mina katter känner på sig att de skall på utställning i april om vi kom med för alla tre ser förskräckliga ut just nu*SUCK*

Vart tog kragen vägen egentligen?

Jag har märkt att mina kastrater håller en bättre kondition än de fertila men det beror väl på att de slipper stressen.

Honorna kan ta lång tid på sig att få tillbaka sin kondition efter en födsel.

Silverfarans
0

Min Kastrat hane S*Silverfåran´s Anborn han har fällt ur en del MEN det är så svårt att få tillbaka en bra päls på han tycker jag!

För c:a 2 år sedan så kammade vi ur en massa död päls på han o sedan badade vi han för han skulle på utställning just då, men jag tycker att han ej har fått tillbaka sin gammla fina päls kragen mm

Han äter RC Kitten just nu o så får han Öljästtabletter mm.

De andra som är fertila bygger upp en massa päls, men jag har ju hört att kastrater får ju en massa päls när de kastreras. Mina gammla kastrater har ju fått en massa o när de fäller ur så kommer det åter, men de är väl olika alla katter är ju inte lika.

Ixatrixa
0

11# Kan det inte vara så att han tappade sin bebispäls för den får de flesta inte tillbaka igen utan den övergår i en mera vuxen päls med mindre underull.

Min hane Ragna-Rök hade enormt fin bebispäls fram tills han var 1 år ungefär sedan tappade han den och sedan har han fått en helt annan päls efter detta.

SChamuels
0

Hon är SNYGG Awanthas*busvisslar*

Carrocs
0

Cornell är kastrat och hans päls är fluffig och stor, men under pälsen är han liten och spinkig. Han är ute mycket, och för några veckor sedan var hans krage sååå stor och fin, men nu har den blivit mycket mindre….*S* Tror han känner på sig att det är utställning på gång…*suck*

Tror han tillhör en långsamväxande stam, så jag får nog ha tålamod tills han är fullt utvecklad, både pälsmässigt sett och storleksmässigt sett

Pulcherimas
0

Trodde min hona (Izawatha´s Igraine) skulle gå ur sig helt i och med kattungarna, men märkligt nog är hon på väg in i full päls. Trotts att det bara är några veckor sedan de sista barnen flög ur boet. Mysko!!

/Monica

Labolina_73
0

Hejsan,,

jag undrar kommer den såkallade kragen fortare på hanar än på honor?

Många honor jag sett på bild runt¨året har ungefär som mina, dvs att man ser att en krage är påväg men,,, men på hanar i bara 8 månaders ålder kan ha värsta manen.

Är det skillnad eller är det bara beroende på vilken hane / hona?

kram och tack..

Ixatrixa
0

#16 Det beror nog på anlag snarare än kön

Labolina_73
0

oki,, :-)

Awanathas
0

#14: hm kan stämma.. min hona är halvsyster med din hanes mamma :)))
och hennes kattungar har oxå varit långsamma i växt och utveckling! först nu vid 2 år ser man lite bättre hur fina de har blivit… Skrattande

och Kajsa har precis som Cornell denna otroliga mängd med underull.. och det kan ju komma från Aragorn.. :))
(Men i Kajsas fall kommer det nog från både sin mamma&pappa).. :))

Carrocs
0

#19 just det, vi pratade om det tidigare här på forumet, det minns jag….*ler*

Visst har Cornell mycket underull ännu, en riktigt fluffboll är han!

Eydimork
0

Mmm, han är så fin Cornell :-)