Tips när man ska sy burskynke?
Hej Hej!
SMHI utfärdar klass 2 varning för skåneland = Perfekt väder att ( eller i allafall försöka…) sy burskynke. Har ni några tips om vad jag ska tänka på? Det ska vara till en dubbelbur, vara enkelt att göra = svårt för mig
Jag har köpt velourtyg i två färger. Det ena är typ ljust rostfärgat och det andra silverfärgat. Har ingen aning om det passar mina kisar, får väl bara hoppas att jag hittar dom där inne i buren
Den ena kisen är en fs 24 och den andre a. Har tänkt taket i rost, sidorna i silver och golvet bägge färgerna….
ALLA tips är väldans välkomna / Marie o svansbarnen

http://www.janitasdesign.com/softspot/index.html
Här hittar du bra tips om allt möjligt för kissarna, bland annat burskynken.
Kram Merlyn

Tack Merlyn! Vilken sida! Där står ju allt!
Vad skulle jag gjort utan dig? 
Kramar från Marie o svansbarnen

jag sydde ett enkelburskynke (jättekrångel)och mitt råd är att beställa ett från ngn som kan ordentligt.. för det är välldans svårt om man har som jag hade tre väldigt hjälpsamma katter som mer än gärna ville hjälpa till.. men det var bara säkert skit bakom ratten..

Jadu#3 jag har faktiskt funderat på det. Jag har 5 kisar, varav dom 3 också är väldans hjälpsamma
Sitter och tänker på hur det är när jag försöker stryka saker - Då ska det ju naturligtvis testas om det håller för 3-4 hängande
kisar i olika storlekar….
Återkommer kanske i det raskaste om det finns färdiga för försäljning

#1 De var väldigt fina. Bra länk till oss opyssliga stackare. Tack

jag har beställt mitt dubbelbur skynke från monica som har blå katten.. har inte fått det än men en bekant beställde där ifrån och det e jättefint! http://xn--blkatten-b0a.se

#6 Vilket proffs du måste vara! Ditt ser jättefint ut! Och tack för tipset! Ska strax börja mäta och klippa- bara det tar väl en hel dag med alla hjälpsamma änglar
#7 Jag kommer ingenstans på den länken 
/Marie o svansbarnen

testa denna länk då och se om den funkar http://blåkatten.se/

Jag sådde två enkelskynken under STOR ångest. Trodde aldrig att jag skulle få till det. Men det gick;) Tror inte att man ska noja in sig så på att det kommer bli fel, som jag gjorde. Utan ta det lugnt. Det är ändå raka stycken man ska sy.
Efter att jag sytt dom enkla så fick jag mer mod och sydde ett dubbelskynke också. Och det gick galant. Bara älskar det skynket. Det ser ut precis som jag vill:)))
Här är en bild på mina enkelskynken. /Sylvia

Jag har precis sytt färdigt ett burskynke i velour, knepigt tyg tycker jag. Det gjorde det helt lite svårare och det är nog inte så snyggt på sina stället men det får man väl ta o gömma undan. Och jag har köpt tyg i precis samma färger som du, haha=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Vad kul med alla svar!
Jag har hittat till blåkatten nu. Himla bra pris! Tack för tipset
#11 Supersnyggt det till dubbelburen! Ännu ett proffs! Det till dubbelburen hade jag kunnat tänka mig
#12 Ja, det passar jättebra! När jag ställde ut min svartsilvertabby med vitt så fick jag låna ett jättefint i duvblått och vitt tror jag det hette. Men tyvärr hade dom inte det billiga…tyget jag skulle ha i blått
Skickar med bild på lånat skynke, men kisen är MIN
/Marie o svansbarnen
Jag tycker det är jättekul att sy burskynken.
Jag har gjort det enkelt för mig då jag har teddy i botten och på taket som jag bara sicksaxar runt om.
Jag gillar mycket färg och har gärna någon stark färg i tyget som blir en bra kontrast emot mina blå och svarta katter.
Teddytyget är ett ett jättesött gräddvitt så det inte blir så mörkt i buren så katterna syns.
Jag gillar lite 50-60 tals mönstrade tyger himla käckt

Visst var det fina färger?
Om vi hamnar på samma utställning så kommer nog folk att tycka synd om oss som har köpt så fult sydda burskynken 
Det ska visst vara en tävling om burskynke på utställningen- Dom kommer i allafall inte ha några bekymmer om mitt 
/Marie o svansbarnen

#15 Har du någon bild? Blev nyfiken
/Marie o svansbarnen

#16:Ja jätte fina färger är det. Men som det är nu så är det inte så ofta jag bara kommer att ta med en katt och då stannar dessa burskynkerna hemma. Jag har ett köpt dubbelskynke. *ler* Men inte så snyggt som många andra har heller så=) Får nöja mig med att det är snyggt inne i buren (katterna alltså) =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

S*Madisons säljer jättefina burskynken OM nu kissarna skulle bli för hjälpsamma.
#11 Är nyfiken på den där hängmatten Hur sydde du den?

Jadu Merlyn, det ser ut som att det börjar närma sig ett färdigt. Jag började med att veckla ut tyget på köksbordet för att börja mäta, men jag hade så svårt att få det att ligga still
att jag gav upp- Ska vänta till dom sover

Jag sitter oxå och försöker knåpa ihop nya burskynken här hemma. De ska helst bli färdiga till lördag när vi ska ställa i Borås och vi åker redan på fredag så jag vet inte om de hinner bli färdiga. Sidorna och taken hinner jag med men det är värre med underlaget som jag hade tänkt sy rutigt, det kommer att ta lite tid och det är till två enkelburar.
Jag har oxå köpt velour-tyg, men i mörkgrönt och silver (ljusgrått), men tyget är jättesvårt att sy i. Fördelen är att det inte behöver stå och strykas var gång man ska iväg, bara tvätta och hänga upp, perfekt! //Kaisa

#21 Det finns en annan tråd med dessa hängmattor;)) Men jag kan inte hitta den just nu (errror). Sök på "Hängmatta". /Sylvia

Gulp! En till som säger att det är svårt att sy det tyget - Och jag som har svårt att överhuvudtaget komma överens med en symaskin
#23 Jag stod oxå o kikade på det gröna, det är osse fint. Hoppas du hinner klart, jag ska inte ha mitt förrän helgen efter. Jag valde osse detta tyget för att slippa stryka
Så vi får väl stå ut med att det är jobbigt att sy nu, men sen slipper vi pyssla med det sen
/Marie o svansbarnen

En bra grej som jag har gjort är att sy fyra tygdelar till en dubbelbur. Dvs jag har bakstycket i två delar. Jag har sytt två tak i samma eller passande tyg, ett till dubbelbur och ett till enkelbur. Då kan man använda burskynket både till enkelbur och till dubbelbur, beronde på hur många katter man ställer ut. Jag använder spiraler och tycker det är enklast.
Som botten har jag bla sytt tyg runt gamla filtar, ungefär som örngott så kan man ta av och tvätta.
Har ett burskynke till enkellbur som är sytt i ett helt stycke. Men jag tycker det är svårare att sätta upp än om man har tre delar.
/Marie

# 26 Kanoners! Bra tips! Ska göra gardinen i 4 delar.
/Marie o svansbarnen
Jag skulle ju inte sy det burskynket jag visade tidigare i tråden förrän EFTER Borås (har ett annat hemmasytt sedan tidigare), men jag blev så sugen på att sy…*S*
Och denna gång var jag mycket mer kompis med symaskinen, så det gick på 3 dagar, rekordsnabbt för mig…
#23 hoppas du får klart ditt tyg i tid!
Oj ja, Janitas design har väldigt fina, och eftersom jag blir sån fruktansvärd ovänn med symanskinen så ska vår lilla dam få synas tsm med ett burskynke från janitas =)