Motion till FIFes GF! Viktigt!
Frankrike föreslår att skogkatterna ska bedömas efter respektive färg/EMS kod istället för som nu, i grupper.
Dvs, bruntabby för sig, brunspotted för sig, blåtabby för sig etc… Vad tycker ni? Vore bra att vi har med åsikter från våra uppfödare när vi ska rösta…
Eva Porat
delegat för SVERAK

Pja, tycker det är ett okej förslag. Kan bli en massa grupper men intressant att samma EMS koder tävlar mot varandra 
Jag är kanske "gammalmodig", men jag tycker att de ska bedömmas som nu i grupper. Jag tycker att det är bra med konkurrens om cert och BIV. Personligen tycker jag att det skulle vara tråkigt att tävla som t.ex. Perser, där katterna ofta går ensamma i klasserna och det sällan blir BIV.
//Johanna Grebner

Jag håller med Johanna! Vore himla tråkigt tycker jag.
/Camilla

Hejsan
tycker också som Johanna, det är bra med konkurens och trevligt med BIV , vill absolut inte ha som hos perser ,mycket tråkigt och ingen konkurens /Annette
Jag förstår att motionen kommer från just Frankrike… Har varit o dömt där på utställning arrangerad av LOOF ( independent) och de hade alla skogkatter uppdelade i färger istället för grupper. Så jag antar att många fransmän är "vana" vid det. Dock blir det ju, som nämnts här, dåligt med konkurrens och kanske knapert med BIVar.
Inom tex perser döms ju varje färg för sig och det är ju sällan det är fler än 1 katt i varje klass. Iofs lättare att få cert, men samtidigt kanske inte lika kul att vinna när man aldrig får vinna i konkurrens?
Det är väldigt bra om vi får med oss så mycket synpunkter som möjligt till FIFe. Sverige är ju ett av de "norskskogkatt-tätaste" länderna…
svårt o tänka mig det oxå. förutom konkurrensmässigt så skulle det ta en evig tid på varje utställning när det finns så många emskoder. eller?
S*Winsnes Wilda

Alltså skogkatten är ju så många hmm.. blir en väldig massa cert och färger..

Kan ju bli riktigt bökigt att göra domarfördelningen också. Ska katterna dömas enligt EMS så hur många grupper blir det på skogis egentligen?! Är graderna vitt tillsammans med färgen och mönstret också uppdelade i egna grupper? Då blir det riktigt jobbigt!
Hejsan Jag tycker också som Jotta!!
Angelike

Med tanke på hur många varianter vi har så skulle det bli ganska drygt med indelningarna och det skulle bli väldigt lite konkurrens. Skulle på sätt och vis vara praktiskt för mig som bara har gr 8-katter nästan men trots det så tror jag inte att det skulle vara bättre att dela upp det på det viset.

Jag håller också med Jotta, jag tycker inte de ska delas upp i EMS-koder.
Tycker det vore tråkigt att tappa den stora konkurrensen vi (ofta) har i grupperna nu där domarna verkligen kan jämföra katter och prata om skillnader mellan katter när klassvinnare och biv tas ut. Visst att varje katt döms mot sig själv och mot standarden, men det är (enligt mig) mer intressant att lyssna på bedömningar och ger större förståelse för hur rasen ska se ut när domarna har ett större urval att jämföra och prata om.
Den biten tror jag andra raser, som är små/bedöms efter färg, förlorar lite på att inte ha och jag tycker det vore väldigt trist om vi inte hade kvar.
Inställer mig i ledet och håller med Jotta och de andra, vill ha kvar det som det är idag.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Vi inställer oss också i ledet och håller med Jotta och dom andra, det är bra som det är.
/Jessica
Tycker att dom ska dömas i grupper,som det är idag.
Man behöver lite konkurrens om certen & BIV. /Bibbi
Håller med Bibbi och övriga som är emot en ändring.
Skulle bli synd om alla dessa som har exempelvis xxx23 i stamtavlan men som sedan visar sig vara 24 oxå. Skulle nog bli en hel del omreggningar.
//Inger

Jag sällar mej till alla andra som håller med Jotta.
/ L

Jag håller med övriga MEN…
Jag tycker att precis som i grupp 1, 2, 3 och 4 så ska 5, 6, 7 och 8 oxå delas upp med mönster och solida. Ja det blir då flera grupper men inte lika många som om man delar upp i ems koder, så tycker iaf jag.. :-)
//Linda

Jag håller också med övriga men precis som Linda tycker jag att man kanske borde dela in dessa grupper i mönster och solida. Men även att man skiljer på röda och svarta i grupp 7 och 8. Exempelvis gr 8 är idag en mycket stor grupp så där borde det bli konkurens och BIV även om man skiljer färgerna åt.
Mvh Margona

Det där med stora grupper varierar väldigt, just nu är grupp 8 stor men bara för 4-5 år sedan var det en ganska liten grupp. År 2000 var grupp 6 den "stora" gruppen. Minns ett tillfälle… tror det var i Örebro när det var 11 st klass 9 honor i grupp 6.
Storleken på grupperna varierar med "modet" kan man säga.
Så jag tycker inte att vi ska ändra något för det kommer naturliga svängningar i storlekarna.

Ingen ändring, det ska vara konkurans, och inte för lätt att få certen. Har själv 14 raka cert på min helvita, 2 gånger med konkurans bara, inte kul.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

#19 Såklart ska vi inte ha en ändring bara för att grupperna är stora.. Anser inte jag heller,,
utan anledningen till att jag skulle vilja ha det så som jag skrev i inlägg nr #17 och sedan att man även splittar på så vis som Margona skrev i inlägg #18 är för att jag tycker att det är så konstigt att vi har en färg uppdelad men inte en annan och bara för att man är silver eller smoka ska man gå mot ALLA med silver eller smoke, inte med katter av samma färg men med silver eller smoke,
så som alla röda/creme och paddor med mönster mot varandra, samt alla röda/creme paddor utan mönster mot varandra, och även om dom är silver /smoke ska det delas upp var för sej, dvs, mönster= silver smoke = solida. och med eller utan vitt i olika grupper.
och även till sist att man inte har svarta med eller utan mönster i samma grupp som dom röda. på silver sidan menar jag då såklart.
Naturligtvis är det kul med BIV men då skulle man ju kunna ta ut en BIV på samma vis som man tar ut NOM dvs via alla raser dömda i samma färg.
Som det är nu oxå så blir ju en ensam katt automatiskt BIS om den inte har någon konkurent i panel.. där brister det väl om nåt. Vore ju rimligtvis vara samma då som i BIV, finns ingen konkurrent blir det ingen BIV / BIS.
//Linda
#21 Nuvarande färguppdelning har en orsak.
Röda katter kan vara agouti eller non agouti, precis som svarta och blå. Problemet är att det inte är lika lätt att se om en röd katt är non agouti, eftersom den alltid visar mönster.
Innan nuvarande gruppindelning hade vi en uppdelning i 4 grupper. De var Agouti (A), Agouti med vitt (Aw), Non agouti (B) och Non agouti med vitt (Bw). (Då var det inte ovanligt med 10 katter i klassen i grupp Aw och som ägare blev man jätteglad över resultatet Ex4. Jag kommer ihåg en utställning när det var över 30 katter i klassen.)
Med den uppdelningen var det stora problem för non agouti röda katter. De flyttades mellan Non agouti, vilket var rätt genotypiskt, och Agouti, eftersom de såg ut att vara mönstrade. Skulle vi dela upp grupp 5, 6, 7 och 8 i agouti och non agouti så skulle det bli samma problem igen för just non agouti röda och rödsmoke katter.

#22 Tack för en bra förklaring!

#22 ja ok,, det kan jag köpa… men iallafall ska (tycker jag) inte alla silver/smoke katter gå i samma grupp,, med eller utan vitt.
Man ser tydligt om en ns/as katt är agouti eller ej och kan då gå i olika grupper, man ser oxå en ordentlig skillnad på ns/as och ds/es så då bör dom gå i olika grupper.
sammanfattning,, (tror jag)
ns, as, 1 grupp ns agouti, as agouti, 1 grupp
ns med vitt, as med vitt, 1 grupp ns agouti med vitt, as agouti med vitt, 1 grupp
_**ds, es, fs, gs, ds agouti, es agouti, fs agouti, gs agouti/1 grupp
ds med vitt, es med vitt, fs med vitt, gs med vitt, ds med vitt agouti, es med vitt agouti, fs med vitt agouti, gs med vitt agouti/1 grupp**_
eller ännu hellre
Alla paddor i egen grupp,, uppdelade i med eller utan silver och med eller utan vitt. Med eller utan silver och vitt.
DVS
f, g, f agouti, g agouti, 1 grupp f med vitt, g med vitt, f med vitt agouti, g med vitt agouti, 1 grupp
fs, gs, fs agouti, gs agouti, 1 grupp, 1 grupp fs med vitt, gs med vitt, fs med vitt agouti, gs med vitt agouti, 1 grupp
Ja jag inser att det bara blir honor där. Men vad spelar det egentligen för roll?
//Linda
Är det inte så det fungerar för Ragdoll nu?
Håller med flera ovanstående talare, att det är rätt tråkigt när man kommer ensam eller endast ett par stycken i "sin" EMS-kod. Visst går det "lätt" att ta cert, men det hade varit betydligt roligare med de certen/biv/titlar osv om det hade varit riktig konkurrens.
(men, det här inlägget kom ju från "fel sida", dvs. från Ragdoll-sidan
)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Personligen är jag emot förändring av nuvarande system med samma motiveringar som redan är sagda av Jotta och Lena m fl. Inflation i titlar (vilket är resultatet av bristande konkurrens för de just för tillfället ovanliga färgerna) kan knappast gynna rasen. Konkurrens hjälper till att bibehålla hög kvalitet på våra norska skogkatter.
Vad är det för trams, misstänker att det är människor som inte vill ha konkurens. Då försvinner ju spänningen och som Restless skriver kommer det inte gynna rasen om inte dommarna blir riktigt hårda och drav av poäng för vartända litet fel o inte som idag kan bortse från något för resten är så bra med katten.
//Henrik

Kan bara instämma med alla föregående talare och skulle kunna upprepa #26 konkurrens är bra 

Såklart är det bra och framförallt roligt med konkurrens, men tycker iaf att det är lite bakvänta att man delat upp grupperna på det viset man gjort.
Varför är svart och svartvitt uppdelat på agouti men ingen annan grupp? varför ska ALLA silvervarianter vara i samma grupp? Röda som svarta..
Nej det hanldar inte om att jag inte vill ha konkurrenter, jag har inte ens någon silverkatt jag anser bara att det är snett att göra grupperna på det sättet.
//Linda
Motionen gick inte igenom, enligt bloggen på Felis Danicas sida

bra

Jag tycker iaf att man borde se över grupperna lite faktiskt..
Antingen delar man upp så som jag tidigare föreslagit eller så sätter man ihop 1 och 2 och även 3 och 4.
För att det ska vara skillnad på svart och rött är för mej väldigt konstigt,, och samma sak att röd och svart ska vara i samma grupp bara för att dom är silver/smoke.
//Linda
Tack o lov så gick inte motionen igenom. Som motivering tyckte de som ville ha det så här att det var orättvist att man hade gruppindelningar inom kategori II och III, när katterna i kat I och IV enbart tävlade i resp färg. Man menade på att det var så lite konkurrens inom kat I och IV på utställningarna och därmed lätt för enskilda katter att få sina cert, så man ville göra det "lika lätt" även för våra "gruppkatter".
När vi föreslog att man kanske skulle göra tvärtom, gruppera in katterna i kat I och IV istället, så att även de fick lite mer konkurrens blev de alldeles ställda…. Inte vill väl utställare ha konkurrens???…*ha ha*

#33 ja, varför inte ,det var en mycket bra ide ,konkurens är ju bara till fördel 
#33 Vad bra att motionen inte gick igenom. Jag håller med #2 om att det är bra som det är nu.
#33.
När vi föreslog att man kanske skulle göra tvärtom, gruppera in katterna i kat I och IV istället, så att även de fick lite mer konkurrens blev de alldeles ställda…. Inte vill väl utställare ha konkurrens???…*ha ha*
Nu blev du helt plötsligt min idol!

// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#36 Instämmer!

Jag håller med Jotta med flera.
// Merlyn