Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 1910 ggr
Idihs
0

Ang stamtavla.

Har en liten fundering. Har en liten norsk skogskatt som är renrasig men dock ingen stamtavla :( Undrar ifall någon vet om man kan fixa så att han får en stamtavla och vart fixar man det i så fall?

Mvh Idah

LaSadie
0

Det är bara uppfödaren till kattungen som kan registrera kattungen så den kan få stamtavla. Iochmed det så måste föräldrarna vara reggade med för att detta ska kunna ske.

EddaM
0

Aha nu svarade jag i den andra tråden att det står i hans stamtavla. Om du inte fått detta utav uppfödaren så tycker jag att du skall höra av dig till denna.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

David
0

Vet du om det är en "seriös uppfödare"?

Normalt följer alltid stamtavla, vaccinationsintyg, besiktningsprotokoll osv. automatiskt med kattungen när den flyttar hemifrån.

Sedan finns ju den kategorin som inte är direkt seriösa, med oregistrerade föräldrar, blandrasavel osv. Där går det inte att få ut en stamtavla.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Idihs
0

Hon jag köpte katten av hade endast mamman som hade stamtavla och den andra kvinnan som har pappan har uppfödning men dem registrerade aldrig denna kullen, lustigt nog.

EddaM
0

Låter ganska skumt om jag får lov att säga det. Och skulle inte lita på detta 100%. Hoppas att du inte betalade full pris för som det är nu så har du en vacker huskatt. Nu kan man regga sina huskatter med o få ett huskattsbevis där kattens alla uppgifter står.

Var katten vaccinerad o chippad då?

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

David
0

#4. Fick du några som helst papper med? Besiktningsprotokoll ifrån veterinär? Vaccinationsintyg? Info om katten är chippad och vilket nummer den har osv…

// David

Draken_old
0

Sånt är är så otroligt tråkigt att höra.
Registrering av kattunge är det minsta kostnanden och väldigt enkelt att göra. Om kattungen inte är/blir registrerad så är den inte en Skogkatt. Hur renrasiga föräldrarna en är. Tyvärr.
Det tråkiga i historien är ju inte bara att kattungen inte är registrerad men att en uppfödare(?) med hankatt lånat ut till oseriös avel.
Som medlem/Uppfödare/avelshaneägare i SVERAK är det inte tillåtet att bidra till avkommor som inte blir registrerade… Så man kan förmoda att det inte bara är uppfödaren till kattunge som gjort fel utan även hankattägaren/uppfödaren. Som hankattägare måste man försäkra sig om att honkattägaren är medlem i en kattsklubb så att kattungarna blir registrerade. Dessutom ska man ju som avelshaneägare skriva på registreringsanmälan. Men det inte dyker upp någon så borde man reagera?

Det vore intressant att veta om du har någon som hels kopia på föräldrarnas stamtavla eller vet vad dom heter.
Man blir så ledsen av att höra dessa historier som hela tiden dyker upp…

NaimaG
0

Har också en norsk skogkatt utan stamtavla men hos honom finns en anledning till varför kullen inte registrerades. Har du hört med uppfödaren varför kullen inte registrerades? Det kan ju vara så att det fanns sjukdom/genetiska fel eller dyligt som gjorde att de bestämde att inte regga kullen.

Seerath
0

#8 Det är väl ingen anledning till att inte registrera?

NaimaG
0

#8 Hos min katt var det de, även föräldrarna togs ur då.

LaSadie
0

#8 Menar du allvarligt att man ska para katter som har en genetisk sjukdom eller liknande bara för att man vill ha kattungar mellan dem och inte sedan regga dom bara för det?? Katter där man har"anledning" att inte regga deras kattungar skall inte vara i avel utan kastreras.

NaimaG
0

#11 Nej. Det var heller inte det jag skrev. Jag menar att sjukdom kan ha uppstått i kullen eller liknande liksom det gjorde på min katt. Min katts föräldrar är friska men han fick en kronisk sjukdom. Ingen anledning att hettsa upp sig. Jag har väll aldrig påstått att man skall avla på sjuka katter eller katter med genetiska fel.

LaSadie
0

Nej men varför skall inte kulle reggas för det? Ungefär som att vi fick en kattunge med gomspalt i första kullen skulle vi då undvikit att regga den kullen?

NaimaG
0

#13 Det avgör nog uppfödaren själv. Jag säger bara att uppfödaren kanske har en anledning till att den inte reggades som kan vara värd att kolla upp. Min katt är inte reggad pga sin sjukdom och det accepterar jag samt ser det som helt förståeligt. Och att hans föräldrar togs ur avel i och med det ser jag som seriöst.

LaSadie
0

# 14 Förstår inte det minste ditt resonemang. Om man inte reggar ser jag det som ett sett att dölja något man inte vill att Sverak och sin kattklubb inte ska veta om.
Hur/varför ska din katts sjukdom göra att hela kullen undviks att reggas?

NaimaG
0

#15 Jag vet inte. Jag kan bara svara för min katt. Visst hade jag velat ha honom reggad men nu är han inte det och eftersom jag också känner uppfödaren väl så vet jag också att det inte är något den vill dölja.

Seerath
0

Som registrerad uppfödare måste man registrera alla kullar och alla individer i kullen. Inga undantag finns vad jag känner till, åtminstone som sverakansluten.

Förstår inte varför någonting ska kunna förhindra registrering, den avgiften är ju så liten.

NaimaG
0

#17 Ja inte vet jag. Jag tog min katt för att han var avlivningshotad. Hade ingen tanke på att bli skogkatts ägare men uppfödaren vände ju sig till mig om hjälp. och jg ångrar då inte beslutet. (nu blev det ot)

Labolina_73
0

hm nu hajjar jag absolut ingenting,,,

Bara för att en katt i kullen har någon viss sjukdom så registrerar man iaf kullen men då sätter avelsförbud genom sverak som då blir inskrivet i stamtavlan, man kan dessutom kastrera kattungarna om man anser det nödvändigt. om föräldrardjuren oxp tog ur avel kan man ju anta att det är något allvarligt, men det ger ingen som helst förklaring till att kullen inte ska registreras och få sina stamtavlor.

Det finns INGEN  förklaring i mina öron som gör det rätt att inte registrera även om kullen är sjuk.

Dessutom,, du skriver att han var avlivningshotad,, varför det? kallar du det seriöst av en uppfödare att hota med avlivning? som då dessutom inte registrerar sin kattungekull?

Njääää jag anar ugglor i mossen jag,, ligger nog något annat bakom denna oregistrerade kull…

Om inte så är fallet kan du ju säga vad din katt heter,, varifrån han/hon kommer så kanske man förstår vad du menar… För om det inte finns nåt att dölja kan man ju gå ut med sitt stamnamn,, eller??

//Linda

NaimaG
0

#19 Det var inte uppfödaren som hotade med avlivning. Vi är tredje ägaren på honom med uppfödaren räknad. Jag skrev att uppfödaren vända sig till oss när han var avlivningshotad dvs av sin tidigare ägare.

Jag fattar inte varför jag får skulden här inne när jag tog in en sjuk och hotad katt i mitt hem utan att det var planerat dessutom med uppfödarens hjälp med att få honom på fötter igen. Ni kan ju läsa denna tråd jag skrivit om honom. Jag har liksom kämpat med honom i 2 år och nu får jag skulden bara för att han inte har stamtavla.

Herregud.

Catnap
0

#20 NaimaG du får väl inte skulden för något? Jag tror att du missuppfattar vad man menar. Poängen är väl att det aldrig finns någon anledning till att man låter bli att regga sin raskull OM de är tillåten avel om man är en Sverak ansluten uppfödare.

Om avkommorna är sjuka eller det visar sig att föräldrarna har någon ärtflig sjukdom så är det fortfarande inget hinder för att regga kattungarna. Snarare kan man ju tycka att man kastrerar samtliga kattungar innan försäljning så att man i så fall minskar risken att någon avlar på kattungarna. Är de renrasiga ska de ha stamtavla såklart. 

Om nu uppfödaren låtit bli att regga kullen bryter denna mot Sveraks regler om jag har förståt det hela rätt- vilken en seriös uppfödare såklart inte vill såvida det kankse inte ligger annat bakom som hindrara en registrering tex att kullen faktiskt inte är renrasig. Jag säger inget om fallet med din katts uppfödare då jag inte har någon aning om vem h*n är. Men av det du har förklarat finns det ingen anledning till att din katt inte borde ha en stamtavla. Men den förklaringen du fått tycker inte jag är helt vattentät så det finns nog någon mer anledning. Men det är ju på inget sätt något du får skulden för. Din katt är lika älskar stamtavla eller inte och det är jättefint att du räddat honom från avlivning Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

NaimaG
0

#21 Jag vet det. Men stamtavla eller ej, jag älskar honom för det. Bakomliggande orsak eller ej han är fortfarande underbar. Jag kan dock nämna att uppfödaren till honom inte är uppfödare längre. Av personliga själ som jag inte tänker nämna här var denna kull den sista han födde upp.

Seerath
0

#20 Att han inte har stamtavla är inget som har med dig eller katten att göra så det ligger ingen skuld hos er. Men däremot är det alltid underligt när en rasren katt inte är registrerad.

NaimaG
0

#23 Jag kan förstå det och visst hans sjukdom är ju ena anledningen till att han inte har stamtavla, den mest ellimentära anledningen kan jag inte nämna här och trodde inte att jag skulle behöva men den som vill veta är välkommen att skicka pm istället.

David
0

#24. Det finns säkert någon anledning, som du skriver "den elimentära anledningen", för att hans sjukdom skulle ens ha någon bråkdel med att han inte blev reggad att göra köper jag inte alls.

Uppfödaren har tydligt brutit mot en av SVERAKs huvudregler för uppfödare, att de inte ska medverka till att föda upp katter som inte stambokförs.

Sen har ju inte själva stamtavlan något att göra med om katten är älskad eller inte. Jag har tre huskatter och en raskatt och jag älskar alla fyra exakt lika mycket.

// David

NaimaG
0

#25 Uppfödaren hade inte mycket till val än att bryta mot reglerna. Hade han kunnat så hade han reggat. Mer kan jag tyvärr inte säga offentligt.

David
0

#26. Du får gärna skicka ett PM till mig, lite nyfiken varför han inte hade något val…

// David

LaSadie
0

#26 Skicka gärna ett PM till mig med :P

blondifire
0

en anledning till att TS katt inte reggats kan vara att det faktiskt är avelsförbud på en av föräldrarna fast dom båda har stamtavla. då är det ju svårt o regga kullen utan att "sätta dit" sig själv liksom..

S*Winsnes Wilda

goldenmatten
0

#4 "Hon jag köpte katten av hade endast mamman som hade stamtavla och den andra kvinnan som har pappan har uppfödning men dem registrerade aldrig denna kullen, lustigt nog."

Precis såhär ligger det till med min huskatts-skogis också. Jag tog över honom från min mor, så jag vet inte precis vad som sades vid köpet. Är dock ganska säker på att vår katts mamma hade avelsförbud, varför minns jag däremot inte.

Precis som i TSs fall så hade pappans ägare uppfödning.

Catnap
0

Idihs, har du pratat med h*n du köpte katten av? Den enda som kan regga kattungarna är uppfödaren, huruvida det kan göras i efterhand vet jag inte men ett första steg är att tala med uppfödaren då alla kattungar måste reggas ur kullen (om de är renrasiga och kan reggas)

Vet du vilken uppfödare som äger pappan till kattungen?

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Mylingens
0

Jag är ägare till en hane som har gett oreggade kattungar. Men som jag hoppas att ni förstår så var det inte så jag ville ha det. Men när man skriver ett parningsavtal med en (i mina ögon) seriös uppfödare så tror man inte att man ska bli så grundlurad.
I mitt fall så föddes det kattungar hos uppfödaren och när det var dags att betala så kom det aldrig några pengar och uppfödaren hörde heller inte av sej och gick inte att nå. Efter mycket strul så fick jag till slut vända mej till min klubb som i sin tur vände sej till uppfödarens klubb. Och då gick uppfödaren med på en avbetalningsplan som hon följde och således fick jag betalt till slut.
Men något reggpapper har hon aldrig skickat som jag har kunnat skriva på så kattungarna kan bli reggade. Har vänt mej till klubbarna igen men får inte mycket hjälp där längre, hennes klubb tycker att jag ska va nöjd med att jag har fått mina pengar.
Men det kan väl ändå inte va godtagbart att en ansluten uppfödare ska få lov att komma undan med detta. Hade jag visst detta från början så hade jag aldrig lånat ut min hane… Så det är inte alltid när något sånt här händer som det är frivilligt. //Kaisa

blondifire
0

#32 hände mig nåt likn.en av min hanes avkommor lånades ut till kreti o pleti..varken kattklubb eller sverak kunde göra nåt sa dom..så då kan man ju undra varför man ens betalar för stamnamn m.m.

S*Winsnes Wilda

Mylingens
0

#33 Ibland ställer jag mej samma fråga…