Egenheter om vatten
Vad har era katter för egenheter om vatten?
Mina 2 katter dricker aldrig ur sina vattenskålar?
De dricker alltid ur hundarnas större skålar som de måste stå på bakbenen för att nå upp till.
Sen kan de dricka ur våra vattenglas typ de vid sängen.
Min maine coon hona dricker alltid med sin tass som hon vispar runt i vattenskålen/glaset i och sen tvättar av.
Sen har de egennheter vid maten men det får bli en annan tråd

Min ena katt stoppar ofta tassen i vattnet och känner på det och stänker lite innan hon börjar dricka. Hon kan också sticka ner tassen i mitt halvkalla te som jag har vid datorn innan hon slurpar i sig det också.

Min husis Feztiz skall alltid dricka ur kranen på toa när jag är där=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
En av våra katter dricker alltid ur badkarets kran. Hon hoppar i badkaret så fort någon går in i badrummet.
Susanna

Här dricks och skvätts det friskt från tass när det ska drickas ur vattenskålen (vilket dessvärre resulterar i att vårt trägolv är fuktigt för jämnan - brickan som står under täcker inte på långa vägar allt skvätt!) och så från duschgolvet när matte eller husse duschat (vilket resulterar i våta tassavtryck överallt och det är ju faktiskt hiskeligt gulligt :) )

Visst är de härliga de små liven!!
#4 Emely, katterna från Restless dricker ur tassen, vi har också alltid vått överallt när Della har druckit:-)
/Lisbet S*Sir Maxwell's

#7: Näää… inte dricker de alla med tassen! Tror Enigma får ta skulden för det släktdraget samt för att gräva runt matskålar ;)
Min hane älskar rinnande vatten, han är till och med mig i duschen när jag duschar för att kunna få sig en slurk.
Två här ska ha ur kranen i badkaret, tur att vatten ingår i hyran, en dricker alltid med tass ur vattenskål och en tredje uppskattar väldigt att få små trånga glas att lapa vatten ur, då slipper hon ju bli blöt om sina morrhår…
// Maja ( katt-piga )

Att få dricka ur kranen i badkaret ingår i hyran för mina katter;) En given självklarhet. Och att doppa tassen i vattenskålen innan man dricker har jag ett par stycken som gör. Ser ut som om dom kollar om det först är fräscht innan dom dricker.
Däremot har jag nu i flyttdagar märkt en annan sak. Nämligen att placeringen av "Cat-It" fontänen är viktigare än man tror. Köpte den för inte så länge sedan och alla katter (och hund) dricker ur den. Den är mycket populär. Men så nu har jag flyttat den ifrån köket, där den stått hela tiden innan. Nu står den i pojkens rum istället. Och den har blivit ännu populärare än innan. Dom tömmer den lätt på mindre än ett dygn. Så efter flytten kommer jag INTE att ha den i köket utan i ett helt annat rum. /Sylvia
Jag har också märkt att en del saker blir godare bara för att de står någon helt annan stans.
Enligt lagen så ska husdjuren ha en egen vattenskål, med friskt vatten.
Men alla mina djur skiter rent ut sagt i det.
Och med Hexa som vispar runt med sina tassar, direkt efter att hon kommit in genom dörren, så är det inte så friskt…så man får byta,,,byta,,,byta…….
Ibland när alla varit ute samtidigt så är det kö till vattenskålen, och med 2 katter och 2 hundar så är köket rätt fullt….men ingen går och dricker ur de andra vattenskålarna inte!
Sommartid har vi en vattenskål ute och då är det den som gäller, då ska minsann ingen dricka av skålarna inne!

.