Köp av NFO
Jag har en fråga. Ifall man köper en vuxen NFO är det då viktigt att denna katt skall vara HCM-testad även om den inte skall avlas på? Och är det något annat man skall tänka på vid köp av vuxen skogkatt eller kattunge?
Hjälp mig gärna, jag kan nada om NFO.

Nja, vanligtvis brukar man inte testa katter som inte går i avel men det skadar ju inte. Känns dock inte som ett krav.
Ingen som kan säga vad man bör tänka på?

Man bör tänka på att katten är vaccinerad enligt rekomendationer, samt chipmärkt och att du får en medföljande stamtavla.
//Linda
Veterinärsbesiktad antar jag också. Men är det något man bör kolla upp innan köp liksom man kollar upp hundvalpars föräldrar i SKK innan köp?

Ja såklart betbes oxå.. missade det, sorry.. :-)
Man kan ju kolla upp så färäldrarna är friska etc så det inte kommer oväntade överaskningar..
//Linda
#5 Så det är inte lika krångligt som på hundar där man måste blädra igenom register för att kolla föräldrarna?
Jag vet i alla fall att föräldrarna skall vara HCM-testade men hur är det med GSD IV, skall det också vara testat (vet att en katt inte lever länge med den sjukdomen men tänkte höra ändå)?

GSD IV är bara farligt när det kommer i dubbel uppsättning och om kattungen har det så dör den ganska snabbt. En katt med enkel lever utan problem.
Det finns många saker att ta hänsyn till oavsett om man köper NFO eller annan ras. Du är välkommen att maila mig så ska jag försöka berätta mera. Kontaktuppgifter kan du få via min profil.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Varför inte ta den informationen här i tråden så kanske vi andra kan läsa?
/Fridaybrew
#8 Jo jag vet det har ägt några katter i mina dagar och gör det än. Hör av mig så snart jag hinner ifall du inte har lust att skriva ned det här så andra får ta del också.

#7 men inte avlas på… framförallt inte med en annan som är bärare av den genen. Ses kanske som en självklarhet men för dom som inte vet tänkte jag lägga till det lite bara.. ;-)
Flåt Anna.. ;-)
//L