Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 02-kattungeprat
Läst 684 ggr
Frostvikarna
0

Trögt att sälja kattungar?

Jag vet att det skrevs en tråd om detta tidigare men jag upplever att det är enormt trögt att sälja kattungar nu jämfört med ett år sedan! Sitter nu med kull om fyra underbara, fina kissar och ingen har varit och tittat! Många har ringt men backar när de hör priset, eller så har vi bokat en tid men ingen kommer… Är det för mycket begärt med 4500-5000 för en renrasig fin kattunge eller ska priset sänkas??

Eydimork
0

Det är många kullar just nu men priset som är i dag på skogkatterna är absolut inte för högt för en renrasig katt, snarare tvärtom! Det är en av de absolut billigaste raserna idag.

Zygots
0

Håller med dig Sofie, precis som vi sa i förra tråden i ämnet, skogisen är en billig raskatt, tycker absolut att man skall ta mellan 5-6000:-.

//annika

Frostvikarna
0

Jag håller med er fullt ut! Men hur får man folk att förstå varför en katt kostar si och så?

BEATA
0

Jag tror personligen inte det har så mycket med priset att göra..utan mer att det bara finns för mycket kattungar..det är ju flera som sitter med kattungar på 5-6 månader just nu.Vi kanske har blivit för många uppfödare och marknaden börjar nog att bli ganska mättad. .det är ju så tråkigt när vi inte kan hitta hem åt våra underbara små kattungar. Och för dom flesta som är intresserade av en raskatt gör det inte så stor skillnad även om man sänker med 1000.-kr..jag har själv försökt och det gjorde ingen skillnad det kom inte fler köpare för det. Vi bara sänker värdet på våra katter.  //  Berit

Juliette-
0

Usch säg inte sådär jag hoppas verkligen jag finner hem åt mina 7 töser. Fast som sagt jag har hört och märkt de är trögt nu.. mina är ju dock inte så stora än så jag hoppas de kommer ramla in lite folk framöver.. är i alla fall "av" med en kanske ska vara glad över de lilla

Tita
0

Har också upplevt att det varit trögt denna gång, det är flera som sitter med jättefina ungar till salu.

Tror heller inte det har med priset att göra , tappa inte modet, rätt var det är smäller det till och då kommer köparna på rullande band Flört

Pulcherimas
0

Jag upptäckte två viktiga saker då vi hade kattungar: att ha en fungerande hemsida, ofta uppdaterad (vilket vi inte hade till att börja med!) och att nå ut i rätt annonsforum. I vårt fall visade det sig vara blocket!!

/Monica

Anita-
0

Jag tror inte heller att det är priset, utan bara att marknaden börjar bli något mättad just nu. Men vi ska inte sänka priset, skogisen är fortfarande den billigast raskatten. Men borde vi gå ut och markandsföra vår skogis som en "raskatt" mer än vi gör. Alltför många tror fortfarande att deras långhåriga katt är en Norsk Skogskatt och den kostade minsann inte såå mycket. Vi måste på något vis få folk att förstå skillnaden.

Apropå katt pris så träffade jag en tjej nu i helgen som ska köpa en skogis/maincoon blandning från stockholmstrakten för 3,500 kr och hon tyckte det var helt ok för bägge föräldrarna var ju renrasiga….Gråter Den uppfödaren hade tydligen lånat hem en hane till sin skogishona……. och ja, hoppas nu att hanens ägare nu vet att hanen passade på att para två honor denna gång.

För 1000-1500 kr till så kunde hon fått en renrasig skogis, vilket jag naturligvis talade om för henne, med stamtavla, vaccinering osv osv

skaujentas
0

Hei!

Jeg er enig med #8 og #4. det er nok heller det at det er et mettet marked i Sverige. I Norge  er det for tiden bare 18 kull til slags og i de fleste er nesten alle booket. Legger man ut kullet er som regel nesten alle solgt i løpet av 1-2 uker, men det er fordi det er så få kull her i Norge. Jeg talte over antall kattunger som fortsatt var ledige på Norsk skogkattring sine sider og det er faktisk bare 15 kattunger i hele Norge.

Dessuten så svinger jo markede veldig. I forfjor var det håpløst i Norge…

akickia
0

Jag måste säga att skogkattslingans sida är riktigt bra när det gäller att nå ut till nya människor. Jag ska erkänna att jag inte tyckte det var nödvändigt att bli medlemmar där. Men sedan min sambo övertalade mig och vi lade in kattungarna där så har dels våra hemsidebesök ökat med i genomsnitt 10 pers/dag och vi har dessutom fått fler samtal på kattungarna än de tidigare månaderna tillsammans… Och det trots att de är 7 månader nu. Så skogkattslingan hade jag definitivt underskattat. Med lite tur så har bägge kattungarna nu hittat nya hem, åtminstone är seriöst intresse visat på bägge två =) Så fortsätt försök och jag håller såklart med de ovanstående. Vi ska inte behöva sänka priset på våra missar.

Frostvikarna
0

#10, Vad kul att du lyckats bra med att nå folk via skogkattslingan, något jag inte har lyckats med! Förra kullen hittade vi kanonbra hem åt på en gång, då via Blocket. Denna gång spelar det ingen roll att vi annonserat i lokaltidningar hemma, blocket, östersund internet osv,osv,osv.  Men jag tror att det är så som #4 och #8 beskriver + dålig tajming, januari är ju en tung månad för många efter jul och nyår och sedan sportlov i antågande…

Majamaloss
0

Jag har haft tur med mina tre senaste kullar, den nuvarande om fyra hade jag tre till salu och den sista blev bokad drygt 10 veckor gammal. I min andra kull hade jag en hane kvar till han var ca nio månader gammal. Då hittade rätt person honom och det blev hur bra som helst! Annars hade han blivit kastrat och fått fortsätta bo hemma som sådan. Jag kan tyvärr inte hålla en fertil hane. Jag tror på att tokannonsera, hålla hemsidan uppdaterad med mycket bilder och ha tålamod. Jag har också råkat ut för folk som bestämmer tid för att sen aldrig mer höras av, jag har råkat ut för korkskallar som ringer och undrar hur sjutton jag kan ta fullt pris för en "gammal" kattunge, den är ju ändå 17 veckor!!! Suck, det finns folk till precis allt. Vid ett tillfälle hade jag en barnfamilj här, de tog ett par timmar på sej att bekanta sej med kattungar och övriga. Jag gav dem den tid de kunde tänkas behöva med lite fika och så, de gjorde sej absolut ingen brådska. De gick så småningom och skulle höra av sej…..Det gjorde de inte och numret de lämnat fanns det ingen abbonent till…Kan inte annat än att skratta åt det hela, det var antagligen ett billigt alternativ till lill-skansen, och gratis fika med Skrattande! // Maja