Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1552 ggr
NaimaG
0

En skogkatts berättelse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Alla har vi hört talas om oseriösa uppfödare men det är sällan det skrivs om oseriösa kattägare. Jag har många gånger berättat om min älskade skogkatt, kanske inte här inne men just inne på Katter I Fokus men aldrig hela hans berättelse vilket jag tänkt gör nu. 
**
I min ägo finns en Norsk Skogkatt hane på 4 år. En herre med mycket framåtanda och en kaxig personlighet. Han innehar ingen stamtavla och räknas därmed som huskatt men trots det vet vi att han är renrasig i och med att vi är i god bekantskap med hans uppfödare samt att hans föräldrar innehar stamtavla.

Han föddes, och var också den enda utav fyra, med kronisk och återkommande Kolit vilket gör honom extra känslig vid födointag och stress. Han var också den katten i kullen som fick kämpa för livet dels pga hans sjukdom men också för att hans mamma stötte bort honom och därmed fick han sondmatas. Hans kämparglöd och överlevnad gjorde honom till favoriten i kullen och till skillnad från sina syskon är han den enda överdrivet sociala katten.

Sedan födsel har han haft namnet Dark Ball, varav han också är reggad med i SKK, men kallas Däk eller Snusk. Han är kastrerad, liksom alla hans kullsyskon då uppfödaren inte vill sprida vidare det ledet och har även kastrerat hans föräldrar.

Vi är andra ägaren på honom, exklusivt med uppfödaren, och köpte honom av en familj som hotade honom med avlivning om han inte kom iväg innan de skulle flytta. Trots att uppfödaren sagt och skrivit i kontraktet att han inte får säljas vidare utan skall tillbaka till uppfödaren om de inte kan ha honom kvar satte de ut honom i annons vid 2 års åldern. I och med att vi kände uppfödaren långt innan kontaktade denna oss när den fick nys om deras annons och fråga om vi kunde erbjuda Däk ett permanent hem hela hans livstid. Samma dag åkte vi och hämta hem honom. På plats berättade dåvarande ägare att han är totalt firsk och kry med bara svårigheter med pälsen trots att det syntes på honom hur dåligt han mådde. 

När han väl var hemma med oss kom uppfödaren förbi och berätta om hans sjukdom och fick träffa honom. Vi berättade därmed för denne att gamla ägaren gett honom euroshopers torrfoder avsedd för kattungar hela den tid han bodde hos dem vilket förargade både uppfödaren och oss.

I och med gamla ägarens försummelse utav hans hälsa trots att de visste om hans sjukdom vilket också stod på kontraktet blev Däks färd med oss många veterinärsbesök och byten utav mat.

Idag, 4 år gammal, lever han ett normalt liv som vilken katt som helst med noggrant kontrollerad utfodring. Liksom tidigare ägare har vi förbud att sälja honom då, enligt veterinären, stressen utav att byta hem kan göra honom riktigt dålig och orsaka djupa magsår, något vi också måste ta extra lungt med när det gäller att byta bostad.

Men aldrig kommer vi sälja honom utan han lever nu ett fullvärdig liv med oss, sin katt kompis, hunden och en kanin, tills han väljer att lämna denna jord.

NaimaG
0

Ville dela med mig utav hans berättelse då jag tyckte det lyste "varning för oseriösa" med tanke på hans tidigare ägare. Jag trodde det var vanligare med oseriösa uppfödare än ägare innan jag skffa honom just för att man hör mer om uppfödare.

Karln min var osäker först på att ge Däk ett liv hos oss men just som jag gett upp hoppet om att övertala honom innan Däk blev avlivad sa han samma dag "ja vi firar ju våran årsdag så bättre present kan du nog inte få". Och nej, bättre present än han finns inte. Kyss

Sissi
0

Vilken fin liten historia!
Man blir alldeles varm i hjärtat då man läser hans öde och han är nog världens lyckligaste som till slut hamnade hos er.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Juliette-
0

Lilla plutten.. tyvärr finns det många som tar hand om sina kissar som en annan inte skulle önska.. Skönt han fick det bra hos er till slut

Idihs
0

Åhh, ögonen blir tårfyllda när jag läser sådana berättelser. Tyvärr finns det för många sådana oseriösa människor som kallar sig "djurälskare" . Sorligt nog är inte den siste idioten född. :( Tur att den lilla plutten kommit till en kärleksfull ägare som du :)

NaimaG
0

Tack alla. Hans liv har aldrig varit lätt och var dag är en kamp för honom men eftersom jag är så noggrann med honom så är han som vilken annan katt som helst med bara enstaka skillnader så som foderkontroll som många kan tycka jag kan vara extrem på.

Hos gamla ägaren var han utekatt. Hos oss får han inte gå ut mer än på altanen eller ute i koppel. Anledningen till att han inte får gå ut själv är för att jag skall kunna ha koll på vad han stoppar i sig samt att han inte ska få några andra bakterier i sig som kan göra honom dålig.

Han är min lilla ängel.

Bilden är från våran senaste promenad ute tillsammans.

Draken_old
0

Vilken älskling!Kyss

NaimaG
0

#6 Visst är han. Och vilka kommentarer jag fick när vi var ute så som "shit vilken stor katt" osv. Skrattande Upp till knäna på matte går man när man sitter ner. Tungan ute

Milena
0

Va fin han är!

Lagbodas
0

7# Viken härlig katt du har!

NaimaG
0

#8 & 9

Tack, det värmer att få sådana kommentarer nu när han äntligen har en bra päls osv efter alla år jag kämpat med han.

Denna bild visar honom från dag ett då han var som sjukast vilket syns på hans ögon, lägg också märket till hans päls. På bilden till vänster syns hans oljiga päls, tovor, osv medan bilden till höger är hur han ser ut idag.

Tidigare gick han var och varannan dag med rinniga ögon, diare, blod i avföringen, spydde ca 3 ggr var och varannan dag, hade tovor i hela kroppen. I dag är han fri från allt det så länge hans kost hålls och så länge vi sköter hans päls på det sättet han kräver.

Det är två års mellanrum på bilderna.

NaimaG
0

Puttar upp denna för enkelhetens skull. Enjoy.