jamande hankatt om natten
Min norskaskogskatthane på sjuår, kastrerad, har börjat jama om natten. Kan nästan ställa klockan eftera han det börjar alltid vid ett tiden. Han har sällskap en sterilserad norskskogskatthon så han är inte ensam. Har försökt att roa han på kvällarna men han är inte den katten som gillar att leka. Går ut i sele i bland dock blir det korta prommenader då han vill in på en gång. Har klös och klätterställning inne. katterna har tillgång till stor balkong på kvällar och helger. Förra ägaren sa att han haft liknade beteende förr då han antagligen tror att det är mars fast han inte ska ha sådana drifter och det kommer lite senare än mars. Det brukar dock vara rätt snabbt övergående. Denna gång verkar det inte vara det dock för han har hållt på i en och en halv månad. vissa nätter räcker det att mota ut han ur sovrummet och stänga dörren förstår han. Andra nätter är det dock värre för då står han och jamar som tokig utanför dörren i omgångar. Hamnar också i den situtionen om jag stänger dörren när han börjar om nätterna är honan på samma sida av dörren som jag och börjar bli orolig efter en tid och vill ut. Och om jag stänger henne ute samtidigt så står hon och jamar som besatt och krafsar på dörren och vill in. Hamnar lite i moment 22 och önskar att detta jamande kunde ta stopp för jag börjar bli rätt mör av sömlösa nätter. Någon som har tips och ideér hur vi kan komma till rätta med det hela. Försökte med blomspruta ett tag men han fortsatte med sitt beteende. Är rädd att det nu har blivit en vana och är svårt att bryta. Han har sovit sött om nätterna före denna period. Snälla hjälp mig 

Öronproppar 
Men annars… har ingen idé om hur det kan sluta eller vad som kan vara problemet just nu. Har två som kan dra igång på kvällen, men det är nog mer för våra är mer kvällskatter och tycker att jag är så tråkig som går och lägger mig…

har testat öronproppar men det hjälper föga, tack för svaret. Hoppas på att jag kan få något bra tips om hur jag kan få katten att sova om nätterna

Min kastrathane kör också igång ibland om nätterna. För att få det att funka kör jag på mat precis innan läggdags, aktiviteter på kvällen (typ gå ut, leka med vippa/laserstråle) samt mycket uppmärksamhet och kel. Ofta funkar det hyfsat, kan vara att han jamar nån gång under natten men det får man ta. Blir det för mycket kör jag med vattenspruta och funkar inte det så stängs han in i tvättstugan tillsammans med honkatten som också bor här. Vi har satsat på detta, att ha typ som fasta rutiner och det funkar. Ibland blir det ju avbräck när man inte är hemma på kvällarna eller när man jobbat mycket och så och då får man skylla sig själv! För mig är det hans sätt att säga att han har saknat mig och vill ha mer av mig…
Min kastrathane jamar också av och till på nätterna. Oftast sätter han igång strax efter att vi gått och lagt oss. Aktiviteter och lite extra god mat precis innan läggdags brukar få honom att sova bättre.
Öronproppar av vax (som finns att köpa på apoteket) är också att rekommendera för oss tvåbenta.