Tulpanmarodörer
Är det någon mer än jag som, i dessa tulpantider, har ett antal fyrbenta marodörer hemma? I lördags fick jag 30 tulpaner och idag ser de (trots att jag försökt ställa dem utom räckhåll) mest ut som trasiga flikar. 

hehehe get used to it!!! prøvde å redde mine inn på soverommet jeg, men da kom min yngste datter og "plukket"dem……

Tulpaner verkar vara väldigt aptitliga.
Har en gång gjort misstaget och satt fram nya tulpaner dagen före utställning och vår hona satte i sig en hel del under natten. På väg till utställningen åkte hon i samma bur som en av våra kastrater (hon var kattunge då och trivdes med sällskap i bilen) och kräkte ner sin reskamrat med geggiga tulpanblad. 
Tulpaner kan vara mycket dödligt för katter. Så pass på.
Katter har en tendens att tugga på väkster i fönstret. Men några av väksterna tar igen.
Katter har en tendens til å tygge løs på planter i vinduskarmen eller blomsterbedet, men noen av vekstene tar igjen. Påskeliljer er slettes ikke bra, men det finnes vekster som er enda verre.
Liljene er generelt sett ingen spøk for katten dersom den tar en jafs.
Mere info i linken:
http://www.forskning.no/Artikler/2003/mars/1048504650.45
Men tulpaner är ju ätliga för människor ??
Det kan jag inte svara på men katter är ju inte människor
Om du läser i länken så står det at hundar tåler tulpaner men inte katter, och det är spesielt Trompetliljen (Lilium longiflorum)
som kan ha alvarlig utfall med döden om katten äter den.
Katten, derimot, kan få symptomer innen 30 minutter etter at trompetliljen er slukt. Først blir pusen deprimert, så kaster den opp, mister appetitten og går ned i vekt. Akutt nyresvikt inntreffer rundt 48 timer etter liljeinntaket.
Ja, det där med blombuketter i vaser, det projektet har man lagt ner för länge sedan!! Det är bara att konstatera, det går inte!!
Har fåll lägga blomkrukorna på hyllan också här , i alla fall i köket ;)
ojoj… jag har missuppfattat.
Det är ( påsk ) Liljer som är farligt för katter…

Vadå blommor?
Det är ljuvligt på bordet men inte så länge!!!!
Ja påsk liljor.
Länk:
Följande växter är giftiga för katter: 
Julstjärna
High Chaparral
Cyklamen
Påsk- och pingstliljor
Azalea
Fredskalla
Prickblad
Murgröna
Flamingo
Kristi törnekrona
Filodendron
Korallbär
Fikus
Luktärt
Oleander (nerium)
Mistel
Järnek
Blåregn
Liljor
Olika växter ger olika förgiftningssymtom; julstjärnor, high chaparral och kristi törnekrona ger lindriga frätskador i mun och svalg, ibland påverkat allmäntillstånd och koma.
Prickblad, flamingo, fredskalla ger frätskador, kräkningar och magsmärtor.
Oleander ger påverkat allmäntillstånd och vidgade pupiller. Påsk- och pingstliljor och azalea kan ge kramper.
Hua, hua vad många giftiga växter det finns.
Tulpaner brukar dock mina katter tugga i sig så fort tillfälle ges och jag har aldrig märkt att de blivit dåliga av det.

men fy… det är ju superläbbigt,,, min ena katt äter alla blommor jag har,, har därför inga som oftast, bara fuskblommor, men men i julas hade jag julstjärna jag fick av svärmor,, Zara slickade och åt på den,, inte så mycket men iaf,, Just nu har jag 2 st fredskallor,, har inte sett att hon varit på dom men.. :(
Man blir ju rädd ju,,,
Min matte har ställt tulpanerna högt, högt…så jag kommer inte åt dem…suck!
Vilmer