Har ni tandvård på katterna?
Hör oftare och oftare från veterinärer att man bör ägna sig åt förebyggande tandvård på katterna, hur gör ni andra?
Förutom bra foder så ger jag katterna ett algpreparat "Aktiv mun" (liknande Plaque Off men med vissa antiinflammatoriska egenskaper).
Fick idag höra att det finns ett preparat man kan stryka på tänderna med en tops, och det låter ju smidigare än att använda tandborste. Är det någon som provat ett sådant preparat?

Jag tolkar tystnaden som ett nej… 
vi har plaque off men det e nog allt.. ;)

Den förebyggande tandvården är jag lite dålig på….. Jag har bara foder just nu som är bra för mun- och maghälsa. Har inte hört om eller provat medlet du talar om som man ska stryka på tänderna, men det låter ju smidigt i allafall.

Jag har inte tandvård till mina katter förutom en av dem som har lite problem med sitt tandkött, då jag använder mig av vanligt munvatten som jag spätt ut ordentligt i vatten. Denna vätska har jag på en vanlig tandborste och så borstar jag på. Lite jobb men det har gett bra resultat.
//Tomas

#4 Borstar du även på insidan av tänderna?
Hur ofta?

Jag köper Hills Oral mellan varven som skrapar bort tandsten//Rita

#6, märker du skillnad att tandstenen försvinner då?

#7 Jag kan väl säga att mina har nästan ingen tandsten, om det beror på Hills Oral eller annat det vet jag inte, köper iaf det 3-4 ggr/år och blandar i derar andra torrfoder.
//Rita

jag har tandvård på min husis då hon lider av FORL, tyvär.. varit hos vetrinären 3 ggr på 1½ år och dragit ut sammanlagt 7 tänder, än så länge… men det är värt det,för när man ser hur ont hon haft då får det kosta lite.
Fick med mig ett medel sist som jag skulle använda då jag borstar hennes tänder (dom som är kvar)Hexarinse.Det skulle jag använda 1 gång i månaden,sen hålla upp ett tag.Jag använder eltandborste,funkar bäst,hon älskar det!!!
Sedan har jag också plaq off, men det hjäler ju inte henne,men det tar iaf bort lite tandsten.

#9 Är Hexarinse receptfritt??

jag köpte det hos vetr,så då antar jag att det var receptfritt….
99 :-

#11 Tack för svaret, det låter som nåt munvatten, är det så? Har en hona som luktar pyton i munnen men jag kan inte se något som skulle kunna vara galet.
Kanske det vore bra att tvätta med Hexarinse då?

ja,det är väldigt flytande, som munvatten. Min hona har ju inte haft dålig andedräkt,utan bara salivat en hel del. Men vetr sa att jag skulle börja med 1 gång/veckan på tandborsten elr tops,vilket som, sen minska tiil 1 gång månaden, i ca 4 månaders tid då,sen hålla upp, och börja igen om behovet skulle vara stort då.

#5 Tandborsten täcker både in pch utsidan på tänderna och katten gillar inte smaken av munvattnet så hon tycker många ggr att det är fruktansvärt. Nu när hon har lite problem så försöker kag att göra det åtminstone 2ggr i veckan men gärna varanan dag. Men om man ska göra det i förebyggande syfte så tror jag det inte behövs så ofta.
//Tomas

Här finns en websida med en film om hur man vänjer in sin katt vid tandborstning http://www.felinevideos.vet.cornell.edu/brushing_teeth/index.shtml

Hejsan
Vi eller rättare sagt min sambo Lotta skrapar bort tandsten på våra katter med hjälp av en tandstensskrapa för katt fungerar jättebra.
Själv tror jag inte så mycket på massa "mirakel" medel som skall ges till maten eller penslas på tänderna…
Fodret är däremot en mycket viktig bit och de katterna här hemma som äter rå kyckling med ben är ingen tandsten alls.
/Johan
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

#16 du skriver att du inte tror på "mirakel" medel. För ett år åkte jag med våra gamla katter till veterinären så att de fick ta bort tandsten. Första katten fick de jobba med, medan de andra hade fått Plaqueoff i en månad… tandstenen var mycket mjukare och lättare att avlägsna.
Helt klart betyder fodret en hel del och det är väl som med oss människor en del har aldrig tandsten och en del drabbs.