beteendeskillander/raskillnader
Min sambo har byggt ett till klätterträd nyligen av gamla delar från ett gammalt klösträd vi hade. Den här står bara i hallen och är väl inte den bästa för dem att sova i men den ger klättermöjligheter då den är ganska hög och de kan inte hoppa upp till de olika våningarna utan de måste klättra på pelarna till toppen.
vår birma på 3 år klarar inte att klättra längst pelaren till toppen men skogisen på snart 13 veckor gör det!! ;) jag tycker det är häftigt med sånna skillnader….. i allmänhet är birman så mycket klumpigare på alla sätt!
visst måste det vara en rasskillnad? berätta gärna om era skogisar, hur smidiga de är i klätterträden :)

Måste bara få gratulera till en super vacker skogiskille, har följt hela kullen sedan de föddes.
För övrigt så är mina skogisar proffs på att fara upp och ner i klösträd och vanliga träd, skogisar är väldigt duktiga klättrare.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sissi och Margona, tack :) ja, jag tycker själv han är såå vacker o ska bli spännande o se hans utveckling!
vilka duktiga skogisar ni har! min förra skogis var ju oxå väldigt skicklig klättrare, häftigt tycker jag! speciellt då man har en birma som ger en tydlig konrast! visst kan han klättra oxå *skratt* men verkar inte vara lika benägen att göra det och inte alls lika skicklig/smidig, för birman tar det dessutom myycket längre tid att komma underfund hur man ska göra hehe medan skogiskillen på 13 veckor kommer på det mycket tidigare ;)
ser gärna fler klätterbilder!
ska leta upp några gamla bilder jag har på min förra skogis uppe i trädet ute på gården :)

Jag har ju både skogisar och birmor här hemma. Birmorna är ju 10 år nu, så de är väl lite lata, men att klättra upp till högsta hyllan i klösträdet (nära taket) är INGA problem! Däremot har jag en skogis som är lite klumpig, så jag upplever det faktiskt som individuellt.
Tyvärr har jag ingen bild just nu, men jag håller kameran beredd!
Håller med #3, kanonfin är han! Lycka till med honom!
/Maja

#6, va roligt och få höra från andra som oxå har birmor :)
ja, visst är det individuellt, men i jämförelse med skogis har min birma alltid känts lite "handikappad" ;) nu är jag bra taskig!!
min birma kan faktiskt komma till toppen på vårat klösträd som är ännu större, men den har flera våningar, så han hoppar ju lixåm upp till toppen med hjälp av hyllplanen, han klättrar lixåm inte i pelarna som de gör i träd ute ;)
bifogar en bild på birma som är härskare på toppen oxå!
bilden är från Morris första dag hos oss, då var med minsann birman som var högst upp och Morris skogisen var längst ner …;)

Tack Margona för ännu en fin bild på skogis som klättrar, inte illa klättrat av honom ;) riktigt skicklig, han måste känt sig väldigt nöjd där uppe ;)

#6, tack förresten för fina orden om Morris :) och ser fram emot bilder på klätterkunniga birmor ;)

Har en liten skogis på 12 veckor som klättrar i sitt katträd som är ifrån golv till tak. Vad jag har läst om skogisar så är de bra klättrare så kanske kan det ha med det att göra. Men man blir mäkta imponerad. Min hona som är en bondkatt avskyr katträdet och ibland lyckas hon ta sig upp till första steget. (:
Det är skillnad på raser, en del är mer markbundna medans andra lever mer på höjden. sen visst, det finns individskillnader men t ex orientaler vill gärna vara så högt upp som möjligt,upplever mina skogisar likadant. blev extra tydligt då vi hade en perser här. visst han kunde ta sig högst upp med möda men höll sig oftast i mellanhöjd typ fönster.ramlade ner ibland när han försökte hålla dom andras tempo. inte som skogisarna,som hoppar och klättrar med lätthet (oftast).
S*Winsnes Wilda